Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2008 ggr
teezan
2016-02-17 09:00

Det här med dubbeldagar & föräldraledighet.

Tycker det är en del som förvirrar ibland 😉

Man kan ju ta ut föräldraledigt samtidigt om man vill, det vill säga dubbeldagar. Men eftersom det innebär att 60 dagar tas ut känns det inte så intressant för oss eftersom jag är hemma 4 dagar då sambon jobbar, sedan är han ändå ledig de 3 resterande dagarna i veckan.  Eftersom han ändå är hemma kommer vi antagligen inte "utnyttja" de 30 dubbeldagarna, för då känns det som att man slösar sina dagar. Tänker jag rätt eller har jag snurrat till det? Har ni använt några dubbeldagar? Av vilken anledning?

För övrigt har vi tagit ut fulla veckor sedan lillan föddes, vilket kanske egentligen inte behövs ekonomiskt, jag får lite ångest över att vi "slösar" våra dagar. Speciellt då vi skulle klara oss på att jag bara tar ut 4 i veckan, men sambon vill ändå ta ut 3 fastän han är ledig. Vi får visserligen mer pengar totalt då än om jag skulle ta de 3 dagarna också.  Hur har ni tänkt med er föräldraledighet?

Till sist funderar jag över vad som händer när lillan fyllt ett år, alltså med ens SGI. Jag jobbade innan jag pluggade i tre år så min SGI är beräknad på den lönen jag hade då. Vad jag förstått måste jag jobba lika mycket, mer eller jobba mindre men då ta ut så många dagar att det motsvarar samma arbetstid som innan jag pluggade. Om jag är arbetslös då, måste jag ta ut 7 dagar?

Många frågor här men hoppas någon orkar svara lite grann i alla fall 😃

Annons:
Velinga1984
2016-02-17 11:08
#1

Vi tog några dubbeldagar när vi var på läkarbesök eller om sambon hade nån ledig arbetsdag. Vi hade nämligen dubbla boendekostnader ett tag då det tog tid att sälja sambons hus och varje krona var värd att få in. 

Med denna bebis som kommer om några veckor så kommer sambon plocka ut först 10 dagar tillfällig föräldrapenning, sen 1 vecka från sin sparade semester så han blir hemma 3 veckor. I sommar blir han hemma 6 veckor (4 veckor semesterdagar och 2 veckor med föräldraledigt). Från hösten 2016 kommer han ta föräldrapenning varann fred-lörd-sön då jag ska plugga igen. Sambon är inte glad att ha fått 90 låsta dagar så då plockar vi ut dom när vi kan ;) 

För att skydda SGI efter 1 års dagen krävs 5-dagars sysselsättning, tex 5 dagar uttag av föräldrapenning eller tex 2 dagar jobb och 3 dagar föräldrapenning osv.

jackiejohn
2016-02-17 12:08
#2

I samband med våran dotters nedkomst var det varsel på maken jobb, hon är född i november och han fick jobb i början på maj igen..under tiden där hade han A-kassa och lite sporadiska "jobb" (min far är egenföretagare så maken hjälpte honom med lite småfix emellanåt) jag tog endast ut 4dagar i veckan. Och vi klarade oss på det, klart man fick hushålla men då har vi ändå 2 bilar,djur,huslån och lite annars sånt som kostar en del. Vi brydde oss aldrig om dubbeldagarna. Kändes inte nödvändigt för oss. När barnet fyllt 1 år måste du ta ut minst 5 dagar i veckan, eller göra så som velinga1984 beskriver. Jag var hemma tills dottern var 13,5månad och från hennes 1 årsdag tog jag ut 5dagar i veckan för att skydda min sgi :) Totalt har man 480 dagar (båda föräldrarna ihop) och vi har tagit ut strax över hälften. Maken har inte tagit ut en enda dag, jag jobbar inom vården och vill spara dagar så jag kan vara ledig tex julafton och liknande när hon är liten och maken vill spara för att kunna ta ut på något lov när hon blir större eller ta ut i samband med semester också när hon är större :)

[WickedAlly]
2016-02-17 12:21
#3

Vi tog några dubbeldagar i början när maken var föräldraledig på fredagar. Blev väl typ fyra stycken totalt för sen bytte han jobb och det var inte längre aktuellt att kunna göra så. Jag har fått alla hans dagar och med Wille använt upp allihop, jag har kass fp och det har vart mycket med husköp och bilköp. Alla kronor behövdes. Nu med David ska jag spara så mycket jag kan, men har återigen fått makens dagar också. Han har bytt jobb ännu en gång och de har väldigt mycket att göra så han kör heltid nu med. Men han har ju sina låsta dagar, totalt 116 kvar nu, till lov och sånt senare :)

teezan
2016-02-22 10:25
#4

Tack för era svar! Det blev lite klarare med vad som gäller 🙂vi kommer inte heller att använda våra 30 dagar förmodligen och pappan ska försöka ta ut en dag i veckan så han är hemma fyra dagar istället för tre. Hade varit väldigt skönt för mig 😃

teezan
2016-04-10 09:08
#5

Nu har jag ännu några frågor om föräldraledighet så tänkte att jag likagärna kan ta det i denna tråden :) Hittar inget svar angående detta på försäkringskassans hemsida…

Kan min sambo jobba 4 dagar och sedan ta ut 3 dagar fp medan jag inte tar en enda dag fastän jag är hemma själv med vårt barn de 4 dagar han jobbar? Anledningen till att jag frågar är för att vi för det första får mer pengar så sett, och för det andra måste jag spara dagar så jag kan ta 5 dagar i veckan efter ettårsdagen. Så frågan är väl egentligen: Kan man ta 0 dagar i veckan om man inte har någon sysselsättning alls? Påverkar det ens SGI innan ettårsdagen eller får man göra som man vill?

Och så en följdfråga på det: Har jag förstått rätt att det är jag som måste ta ut 5 dagar i veckan efter att barnet fyllt ett år för att skydda min SGI, alltså min sambo kan väl inte ta 3 dagar i veckan och jag 2, för då skyddas väl inte min SGI (om han inte ger mig dagar förstås).

Hoppas jag inte var för otydlig i mina frågor, i så fall förtydligar jag gärna :)

JossanH
2016-04-10 09:19
#6

#5 innan barnet fyller 1 år så behöver du inte ta ut några dagar alls om du vill. Jag gick som arbetssökande 2,5 månad med sista (innan jag födde) och det gav mig så mycket mer pengar att jag slapp ta ut några pengar alls när bebisen sen var född och sparade då in 1,5 månad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
teezan
2016-04-10 09:30
#7

#6 tack för svar! Synd att jag inte kom på att fråga detta tidigare ;)

Ria74
2016-04-10 11:23
#8

Innan barnet är 1 år behöver man inte ta ut en enda dag och sgi:n är ändå skyddad men från den dagen hen blir 1 måste man ta ut 5 dagar i veckan eller jobba och ta ut föräldradagar så det sammanlagt blir 5 hela dagars sysselsättning.

Allt för att skydda sgi:n.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

teezan
2016-04-10 11:49
#9

#8 känns lite typiskt ;) känner att vi har tagit ut lite för många dagar, har klarat oss mer än väl & kunnat spara. Lätt att vara efterklok. Gick in på försäkringskassan & tog bort mina dagar, men då står det ju en fråga om man kommer ta ut fp i direkt anslutning till perioden (eller något liknande). Jag kryssade i ja efrersom man då kan fortsätta ändra, annars måste man ansöka igen senare. Fast frågan är om det är rätt om jag kommer sluta ta ut dagar tills hon blir ett år, att sambon ev tar lite dagar istället. Vet inte om jag måste ändra igen eller vad det gör för skillnad. Vet inte heller riktigt vadförsäkringskassan menar med "perioden", är det en vecka, en månad…? ;)

Ria74
2016-04-10 11:56
#10

#9 Jag har fattat det som om man börjar jobba så är det inte i direkt anslutning men stannar man hemma eller jobbar bara nån dag emellanåt och tänker ta ut dagar innan man går tillbaka till sitt arbete så är det i direkt anslutning.

Så gjorde jag i alla fall när jag tog ut föräldrapenning. Inte förrän jag anmälde mig till arbetsförmedlingen som arbetssökande igen kryssade jag i nej.

Sen om det var rätt eller inte vet jag inte, men det funkade ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

teezan
2016-04-10 13:05
#11

#10 haha, inte lätt! Men din förklaring låter väldigt rimlig :) jag blir inte klok på att tyda försäkringskassan alltså :P

Upp till toppen
Annons: