Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 799 ggr
[AmandaBorg]
1/26/16, 3:26 PM

Tips sökes

Hejsan! 

Jag har nyligen börjat jobba på en förskola, och det är en treåring som jag känner att jag vill hjälpa lite extra. Han sitter alltid ensam och blir jätteledsen om han måste göra något med någon annan. Han kan varken några färger, siffror eller bokstäver och sitter helst för sig själv i soffan. Det gör ont i hjärtat att se honom så ensam när jag ser hur kul de andra barnen har tillsammans. 

Jag söker tips på hur jag kan träna med honom och få honom att inte vara lika loj. Jag vill så gärna hjälpa honom och lägga ner lite extra tid på honom så att han kan utvecklas och inte vara så osäker.

Något han faktiskt gillar är att leka med bilar, så en sak jag tänkte göra är att träna lite färger med hjälp av bilarna. Har ni några fler tips på vad jag kan göra med honom? Gärna så pedagogiskt som möjligt.

Annons:
[TanatosNyx]
1/26/16, 8:45 PM
#1

Varför måste du ändra hur han är som person? Vill han leka ensam så uppmuntra positiva saker han kan göra själv. Ditt jobb är att styrka barnet som individ, inte få det att bli någon annan.

/en som alltid har varit en "enstöring", och väldigt nöjd sådan.

Sparven88
1/26/16, 11:35 PM
#2

Även om han sitter/leker ensam så behöver han inte ha ont utav det. Det kan svänga väldigt fort. En dag kanske han vill utforska samspel tillsammans med andra. Jag jobbar som förskollärare, och jag har också träffat på de barn som hållt sig lite undan. De kommer om/när de vill. Däremot inte sagt att du inte kan sitta ner och leka med honom. Kör lite bil till varandra, om det är något han är intresserad av. Om han tycker det är roligt så fråga om han vill att X ska vara med. Lämna inte dem, utan lek tillsammans med de två barnen. Att inte kunna färger vid 3 -års ålder är ingen panik, vissa barn har lättare för vissa saker än andra. Att "träna" med barnen är nästan ogjort slit för oss, allt sker i för barnen meningsfulla sammanhang, så lek, lek och lek! =)

Velinga1984
1/27/16, 6:30 AM
#3

Fast att kunna färger, siffror och bokstäver är inget alla 3åringar kan så varför sätta det i fokus? På vilket sätt är han osäker, för att han vill leka själv eller blir han undanskuffad från gemenskapen? Mitt enda tips är att ha öppen famn när/om han kommer men låt det ske i hans takt. Speciellt om du är ny personal.

[AmandaBorg]
1/27/16, 5:39 PM
#4

#1 Jag tänker såklart inte försöka ändra på honom som person. Men att hjälpa ett osäkert barn som inte vågar ta för sig kan väl omöjligt vara fel? Sitter han och leker själv och det funkar bra för honom så uppmuntras det självklart. Men han gör ju inte det heller. Bilar ibland, annars sitter han bara och stirrar ut i luften. Jag förstår inte hur du kan få det till att jag försöker ändra på honom när jag vill hjälpa honom att utvecklas när det är en av förskolans uppgifter?

#2 och #3 På den här förskolan tränar vi färger, former, siffror, bokstäver, veckodagar, månader, årstider, väder, teckenspråk och allt möjligt direkt när de kommer dit vid (ca) 1 års ålder, allting genom lek och sång. Vilket jag tycker är jättebra, och förmodligen de andra fröknarna också eftersom det är så det går till där. 
Osäkerheten visar sig i att han knappt leker alls, om han leker med bilar och det kommer ett annat barn kan det gå bra när en vuxen är med, kommer det ett barn till går han därifrån och sätter sig för sig själv och bara stirrar ut i luften. Han vågar inte ta för sig och söker mycket bekräftelse. 

Ni har helt missuppfattat mitt inlägg. Jag vill absolut inte ändra på honom som person, och jag tänker inte köra stenhård träning med honom och sitta och nöta in färger flera timmar om dagen.
Idag frågade jag om vi skulle leka med någonting, jag pekade på en sak och frågade om vi skulle leka med det, han sa nej och hämtade några bilar istället vilket var jättekul att se då man annars måste lirka och hålla på för att få veta vad han vill göra. Jag berättade vilka färger bilarna hade och efter det frågade jag om jag kunde få låna den vita bilen och sen körde jag lite med bilen. Det är sån typ av träning jag menar. Inte att sitta och peka på en tavla med färger och ge honom ett prov dagen efter.
Allt sker genom lek, sång och rörelser och är väldigt pedagogiskt. Och som sagt, jag vill inte ändra på honom, jag vill bara hjälpa honom att utvecklas, självklart i hans egen takt.

[TanatosNyx]
1/27/16, 7:13 PM
#5

Det är så klart jättebra att du vill hjälpa honom, men det jag reagerade på är att du säger att han blir ledsen när han måste vara med andra, ändå är det dit du vill styra honom, för att andra barn har roligt då. Ur min synvinkel försöker du knöla in honom i en samhällsmall, men jag har ju inte träffat honom så jag vet inte. Vill han leka med andra barn men inte får till det ska han så klart ha hjälp. Vill han vara i fred så ska han få vara det.

[AmandaBorg]
1/27/16, 8:54 PM
#6

#5 Jag formulerade mig lite fel. Han blir ledsen när han måste göra något med någon annan, men han tvingas såklart inte leka med någon om han inte vill det. Ibland handlar det om gruppövningar där flera barn gör saker tillsammans, blir han ledsen är det ingen som tvingar honom. Men vi uppmuntrar honom och frågar om han vill vara med på olika saker. 
Jag försöker inte styra honom att leka med andra barn. Det jag menade är att de andra barnen har roligt tillsammans, men han har varken roligt tillsammans eller ensam. Det är det som gör ont att se. 
Det är svårt att förklara såhär över internet, både hur han är och hur jag menar.

Annons:
[TanatosNyx]
1/27/16, 8:58 PM
#7

Aha, då är jag med. Ja verkar han inte vara nöjd ensam heller så behöver man ju hjälpa till, då är det jättebra att du uppmärksammar det. Det framgick inte riktigt först :)

[AmandaBorg]
1/27/16, 9:08 PM
#8

#7 Nej, jag läste om det jag hade skrivit och insåg det. Jag är inte alltid jättebra på att få ner mina tankar i ord.

Upp till toppen
Annons: