Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 938 ggr
Tuttifrutt
1/22/16, 5:56 PM

Nervös inför barnvakta?

Jag är 15 och imorgon lördag kväll kl 18-24 ska jag vakta två barn som jag tror är 5 och 7 eller typ 6 och 8. Har varit hos dem en annan gång för säkert 9 månader sedan (alltså väldigt länge sen) och det gick bra. Då såg vi på film hela kvällen typ. Grejen är att jag är extreemt nervös och ångestig inför detta. Det handlar nog en del om att jag inte vet vad som kommer att hända exakt och sånt gör mig nervös. Jag har hela min barndom haft problem med sömn och speciellt att sova borta, sova utan föräldrarna eller sova med barnvakt. Så lite av den ångesten sitter kvar när det gäller det, även fast det nu är jag som är barnvakten och inte jag som ska sova. Jag är rädd att någon av barnen ska vakna mitt i natten, sakna föräldrarna och gråta jättemycket. För jag vet inte hur jag ska hantera det i såna fall. Har bör jag hantera sånt?! Är verkligen ovan med barn, har 0 syskon.

Och andra generella tips, på hur jag ska sluta vara så nervös eller grejer jag kan hitta på med barnen så "sent" på kvällen, mottages tacksamt! Tack

Annons:
Ria74
1/22/16, 6:42 PM
#1

Det kommer säkert att gå jättebra 🙂

Fråga föräldrarna om det är något du behöver veta som allergier eller annat. Se till att du har telefonnummer där du kan nå föräldrarna eller någon annan vuxen under kvällen om de skulle behövas.

Sen kan ni ju kanske ha lite mys och kolla på film först eller leka om barnen hellre vill det. Fråga dom vad dom helst vill göra. Rita eller pyssla är också trevligt eller äta nånting gott.

Kolla med föräldrarna hur nattningen brukar gå till, t.ex tandborstning, saga och god natt eller hur dom brukar ha det.

Vissa barn vill gärna att man ligger och läser med dom en stund eller stannar i rummet till dom somnat.

Skulle dom vakna och vara ledsna vill dom kanske sitta i famnen en stund eller prata om dom nu drömt eller blivit rädda för något. Var beredd på att du kanske får kolla efter monster under sängen 🙂ta deras oro på allvar och titta verkligen efter att det inte finns ett monster även om du vet att där inte finns något.

Var bara naturlig med dom och var som du brukar. Barn är snabba att märka om man inte är sig själv.

Jag tror inte du har nånting att oroa dig över, du kommer att klara det galant 👍

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: