Annons:
Etikett22-bilder-filmer
Läst 1862 ggr
[postmortum91]
2016-01-16 16:57

Bilder på sina barn

Innan ni läser vill jag varna för att jag tar upp ett ganska känsligt ämne och vill inte peka finger mot någon. Varje förälder gör vad de tror är bäst för deras barn, och när jag framför mina åsikter är det inte min mening att peka på någon annan som en dålig förälder för att vi inte delar samma åsikter.

Nu med internet i vår ständiga vardag är det extremt vanligt med föräldrar som lägger upp bilder på sina barn, och även andras. Det jag själv tänker är att det inte känns som man respekterar barnen när man lägger ut bilder på dem. Det finns flera aspekter att se detta på och jag tänkte ta upp några av dem.

* Man lägger upp en rolig bild på sitt barn - som sedan någon kompis till barnet eller bara någon annan i samma skola ser och börjar reta barnet för bilden. Bilder kan vara känsliga och barn är grymma mot varandra.

*Man lägger upp söta/fina bilder på sitt barn - och pedofiler sitter och letar efter framtida offer att kidnappa. Detta har faktiskt hänt, det var en man i Norge som ni kanske hörde om. Han hade suttit på facebook och letat bilder på barn som han tyckte extra mycket om, hade kollat upp var barnen bodde och skrivit upp det på hans GPS i sin bil. I källaren hade han fixat en "cell" anpassad för barn där han planerade att kidnappa ett eller flera barn. Barnen han hade på sin GPS befann sig både i Norge men även Sverige, Värmland. Det här tänker jag extra mycket på när föräldrar lägger upp nakenbilder på sina barn, men det gäller generellt sett. Man vet aldrig vad för folk som kollar ens facebook, om man inte har begränsat den till endast vänner.

*Man lägger upp en bild på någon annans barn - och föräldern har inte givit medgivande att lägga upp bilden på internet. 

*Man lägger upp klassbilden på internet - och olyckligtvis finns det ett barn på bilden som lever under skyddad identitet och kan bli hittat av den oönskade personen pga. bilden. 

Barn är ju också individer och har egna rättigheter. Genom att ta sig friheten att lägga ut bilder på sina barn (utan deras tillåtelse) tänker jag att man kränker deras privatliv. Man älskar sina barn, och tycker de är vackrast i världen, men det håller nödvändigtvis inte ens barn med om att de är. 

Jag själv ska inte lägga ut någon bild alls på mina barn när jag väl får barn (vilket blir i Mars). DOCK måste jag erkänna, jag förstår hur svårt det är att låta bli. Folk lägger ju ut ultraljudsbilder på sina bebisar och varje gång har jag tänkt "men vem fan bryr sig, de ser ju precis likadana ut". Sedan när jag själv var på mitt ultraljud och fick min bild på mitt barn, så tyckte jag hon var helt underbart söt, även om det bara var en ultraljudsbild. Jag la faktiskt upp den själv på facebook och var inte bättre själv och jag visste mycket väl att någon mer säkert skulle tänka om min bild "Vem bryr sig, ungen ser ut som alla andra". Ändå kunde jag inte motstå att visa världen den vackra varelsen som snart skulle komma till världen. Så jag förstår faktiskt att folk lägger upp bilder på sina barn, och jag kommer få kämpa själv för att inte göra det. Däremot står jag fast vid min åsikt. Man gör fel gentemot sitt barn genom att lägga ut bilder på det utan dess tillåtelse och man borde ALLTID tänka till en gång extra innan man lägger upp bilder på sina barn, någon annans eller på sig själv också för den delen.

Hur gör ni själva, och vad tycker ni?

Annons:
[Thiah]
2016-01-16 17:04
#1

Jag sätter ut bilder på joel. Sådana bilder som jag vet att han aldrig kommer behöva skämmas över. Sådana bilder jag skulle kunna sätta ut på mig själv. Ser inte nått problem med det.

Spectabile
2016-01-16 17:09
#2

Den här länken lade jag ut på foto.ifokus förra året och nu lägger jag ut den här också.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/foraldrar-lagger-ut-barnbilder-utan-lov

[postmortum91]
2016-01-16 17:17
#3

#2 Bra artikel :)
Ja, det står ju även under barnkonventionen att barn måste få påverka det som rör dem själva. Jag har läst den innan men glömt bort en del. Tack för påminnelsen!

Ria74
2016-01-16 18:57
#4

Jag lägger ut en del bilder på mitt barn, facebook har jag begränsad åtkomst på och väldigt få vänner som jag känner väl. Jag gör som #1 lägger ut bilder som jag skulle lägga ut på mig själv, inga hon kommer att behöva skämmas över.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

typjessica
2016-01-16 19:03
#5

Jag lägger ut bilder på mina barn på Facebook och instagram. Dock är både Facebook och min instagram privat, så inte vem som helst ser det. Sen lägger jag inte ut nakenbilder, för det gör jag inte på mig själv heller. Utan fina bilder som gör mig glad. Jag ser det dära med att lägga ut bilder som att skriva om sina barn, det finns föräldrar på fb som ofta kan skriva om hur jobbiga deras barn är, om att hen har svårt i skolan osv osv. Det tycker jag är minst lika "knasigt" som att lägga ut nakenbilder på sitt barn. Men sen är det upp till varje förälder att sätta sin gräns.

Scorpio97
2016-01-16 20:18
#6

Jag har faktiskt blivit arg på min mamma när hon lagt ut bilder på mig utan att be om lov. Nu fanns inte facebook när jag var yngre, men jag tror att jag skulle ha reagerat lika även när jag var liten. Själv varken fotar jag eller lägger ut bilder på mig själv, för jag är inte bekväm med det. Oavsett hur fin någon annan tycker att bilden är eller om det bara är vissa personer som kan se det. Det är inte heller så att bilderna får mig att skämmas eller att jag ogillar mitt utseende för det gör jag inte. Men jag hatar ändå att se mig själv på bild. 

Så om jag mot förmodan får barn, kommer jag inte lägga ut några bilder utan barnets tillåtelse. Sen skulle jag inte skriva alltför personlig information heller, men jag skulle ärligt talat ha föredragit att min mamma gjort den än att hon lagt ut bilder.


//Jessie

Annons:
[postmortum91]
2016-01-17 00:56
#7

Jag tycker egentligen att det inte är föräldrarnas sak att bestämma om bilderna är "något att skämmas över" det väljer väl personen som bilden är på?

Ria74
2016-01-17 05:42
#8

#7 Med en bild barnet inte behöver skämmas över menar jag en en helt vanlig porträttbild där barnet inte gör något särskilt. För min egen del så tycker jag det är ett tecken på kärlek och omtanke när mina föräldrar tog kort på mig som liten oavsett situation. Det visade för mig att dom älskade mig och var stolta över mig. Jag har svårt att se hur man kan skämmas över ett foto av sig som barn och då är jag en person som verkligen inte gillar att se mig själv på foto som vuxen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[postmortum91]
2016-01-17 13:50
#9

#8 Att ta kort är ju en sak, mina föräldrar fotograferade mig också i tid och otid. Nu är jag född på -91 så jag har inte varit med om internets bilddelning som barnen idag har. Jag tänker mer OM barnen tycker det känns jobbigt, eller bara vill vara privat för den delen. Men som sagt, varje förälder gör det de tror är bäst för just deras barn, så därför tänker jag inte sitta och klanka ner på dig eller någon annan för att ni delar bilder på era barn. Jag själv ska inte göra det iallafall. Sedan precis som du säger, det finns olika slags bilder, vissa är värre än andra eller för att se det "vissa är bättre än andra".

Sparven88
2016-01-17 16:42
#10

Har inte läst jela ditt inlägg TS, men vi bestämde rätt tidigt att vi inte vill ha en massa bilder på vår son på internet. Vi har lagt ut en FBbild på honom, då han var 5 dagar gammal, för att tala om för "avlägsna släktingar" och vänner att han hade kommit. Jag har även bett folk i min närhet att respektera att vi inte vill ha bilder på honom på sociala medier. Sen kan jag tycka att någon bild någon gång är okej, men då vill jag (tillsammans med sambon) vara den som tar det beslutet och lägger ut bilden i så fall.

annia1
2016-01-17 20:04
#11

Jag har inga barn och kommer inte få några då jag är för gammal. Men några ord om foton på barn. Självklart ska man inte lägga ut bilder på nakna barn. Och lika självklart ska man inte lägga ut bilder på andras barn om man inte har föräldrarnas tillstånd.

Men en sak som många verkar glömma av i sammanhanget att man visar bilder på sina barn för rätt många helt frivilligt då i verkliga livet. Familj, släkt, vänner, bekanta och arbetskamrater. Man kan även visa bilder för främlingar om det av nån anledning kommer en främling hem till en, för de flesta har bilder framme på sina barn, endera i bokhyllan eller på väggen. Eller man tex sitter på en buss och visar kompisen som sitter bredvid ett foto då kan nån annan passagerare se bilden. 

De som frågat barnen om bilder på nätet och fått svaret att de inte vill att de ska visas har de även frågat barnen vad de anser om att bilderna visas för andra i verkliga livet, jag tror inte det för då borde det funnits med i svaren i artikeln. Och jag vet inte om ett barn skulle inse att bilder som visas i verkliga livet på det stora hela är samma sak.

Vill man hålla sig strikt till att bilder på ens barn inte ska visas för utomstående då får man säga till kompisars föräldrar att man inte får ta foton där ens barn finns med och man får hålla sig från alla ställen där det finns andra barn för de som fotograferar sina barn kommer ju visa bilderna för andra även om dom inte lägger ut dom på nätet.

Skillnaden mellan nätet och verkliga livet finns, men är liten. Skillnaden att på nätet är det många fler som tillgång till bilderna. Men att många fler har tillgång betyder inte per automatik att fler faktiskt ser bilderna. 

När det gäller bilder på nätet så är de flest bilderna oskyldiga eller vad jag ska kalla dom, men visst finns det även bilder där jag undrat hur föräldrar tänkt.

.

[postmortum91]
2016-01-17 21:47
#12

#11  Jag förstår hur du menar, men det är en stor skillnad på internet och IRL.
Om jag lägger ut en bild på internet så försvinner den aldrig, speciellt inte på facebook där jag frånsäger mig rättigheterna till bilden på mitt eget barn.

annia1
2016-01-17 22:27
#13

Det där med internet och vad som finns kvar är en hel djungel.

Börja med facebook, nej du äger fortfarande bilden. Men facebook har om jag förstått det rätt att använda bilder i tex marknadsföring utan att fråga om lov. Har inte själv facebook och det är länge sen jag läste avtalet.
En annan sak med facebook det du har på facebook indexeras inte av google med mer än att du har sidan öppen/offentlig så det som ligger på din facebook sida ser bara dom som har du gett tillåtelse att se. Så har du din sida öppen bara för vänner så är det bara de som ser vad du har på facebook. Så vem som ska se det du har på facebook väljer du själv. Och det du har på facebook ligger bara kvar så länge du väljer det. 

När det gäller internet (google) generellt. När man söker på google så visar det först oftast de sidor som är nyast eller sidor som oftasts besökts. Så är det en gammal bild så får man går igenom en helsikes massa träffar för att hitta just den specifika bilden.

Om man på en sida som tex här på iFokus tar bort en bild så kommer den så småningom försvinna från google eftersom google indexerar om sidorna på nätet. 
Hur lång tid det tar innan nåt som är borttaget också försvinner från google beror på hur ofta goole indexerar sidorna vilket varierar på olika sidor.

Så nej allt ligger inte kvar i evighet.

.

Annons:
jmkforlajjf
2016-01-18 00:40
#14

Jag har en väldigt liten grupp vänner på facebook, vänner, familj och några bekanta. Jag blir aldrig vän med någon som jag inte vet vem de är. Jag har min privat, alltså låst för andra typ. Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att lägga ut nakenbilder på mitt barn, och kan faktiskt inte förstå andra som gör de heller. Nuförtiden lägger jag sällan ut bilder på min dotter, oftast om de är något speciellt, eller om jag kanske inte har gjort de på länge och familj som bor långt bort kan vilja se. Skulle heller aldrig lägga ut någon som helst bild på någon annans barn utan dess tillåtelse. Det är synd att de är en sån hets om att allt ska läggas ut, fler och fler verkar välja att ta bort gemensamma foton, vilket jag tycker är jätte tråkigt då jag aldrig kommer kunna visa henne hennes förskolekompisar osv när hon blir större.

Upp till toppen
Annons: