Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2565 ggr
xxmammaxx
2016-01-13 13:39

låter barna va utan ytterkläder i 16- grader

Min son går i tvåan och får vara ute å leka i snön på rasterna utan termobyxor. Jag fick till svar av personalen att det inte är deras skyldighet att klä på barna. Då undrar jag är det då min skyldighet å gå dit på varje Rast för å se om han har på sig sina kläder? Blir så arg..

Annons:
Hoseok
2016-01-13 13:44
#1

Är det INTE deras skyldighet att se till så att barnen Överlever? 
Nähä, vems skyldighet är det, då? Tandféns? 🤔

Jag kan inte påstå att jag vet exakt hur det funkar. Jag kan absolut förstå varför personalen inte har ansvar för att "Klä på" en 7-8åring (Vet inte hur gammal man är i tvåan). Men de har väl fortfarande ansvar för att ungen klarar sig under rasten?

Elsaharr
2016-01-13 13:50
#2

Jag tycker absolut att de ska se till att barnen har kläder på sig på rasten. En förälder ska ju inte behöva gå ifrån jobbet för att se till att barnet har på sig nog med kläder.

Zingo ;D

Ria74
2016-01-13 14:15
#3

När jag har jobbat på skola/fritids så ser vi alltid till att alla barn har kläder på sig. I -16 är det termobyxor, jacka(knäppt), halsduk om det finns med, mössa, vantar och rejäla vinterskor samt strumpor i skorna.

Har inte barnen med kläder av någon anledning får dom vara inne, inget barn släpps ut dåligt/oklädd.

Tycker verkligen du kan kräva av personalen att dom ser till att ditt barn är ordentligt klätt om han ska vara ute.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

xxmammaxx
2016-01-13 20:54
#4

Jag blev mäst arg å ledsen när en fröken säger till mig att det är inte våran skyldighet.. Och hon sa även att vi kan inte holla koll på alla barn. Hon vråla detta till mig.. Hon va gör arg.. Vist jag förstår att det är många barn att holla koll på.. Men han syntes verkligen ute bland alla när han bara sprang runt i mjukis byxor å stor tjock dunjacka.. D såg inte klokt ut. Såg ut som han hade världens smalaste ben utan tärmobyxor till den stora jackan.

Loris M
2016-01-13 21:52
#5

#4 Du har inte funderat på att prata med ditt barn istället? En åttaåring är tillräckligt gammal för att du som förälder ska kunna förklara att hen ska se till att ha ytterkläder på sig innan hen går ut.

Challa86
2016-01-13 22:46
#6

Jag håller med #5. En fröken eller klassföreståndare har inte ansvar för om ditt barn tar på sig termobyxor eller ej. De står knappast i hallen och ser till att barnen tar på sig de ytterkläder de har med sig. 
Tänk även att killar och tjejer tänker olika. Där vi tjejer gärna väntar på varandra innan vi går ut är killar mer; "sisten ut är ett ruttet ägg" -då har man inte tid att slösa bort på termobyxor även om man har dem med sig. 
Försök prata med din son istället och säg att "när det är kallt och snö ute, då vill jag att du tar på dig byxorna när ni har rast." och förklara varför. Din son är tillräckligt gammal för att ta det ansvaret själv. 
Däremot håller jag med om att sättet läraren bemötte dig på var dåligt. Han eller hon hade kunnat vara mer trevlig och tillmötesgående. 🙂

challameow.wordpress.com 

Annons:
Velinga1984
2016-01-14 07:27
#7

En liknande diskussion uppstod på sonens skola. Det är föräldras ansvar att kolla varje rast, inte skolans. Jag löste det med att sonen fick ha underställsbyxor eftersom termobyxor kom aldrig på och overall var pinsamt.

Intehärutandär
2016-01-14 20:34
#8

Jag undrar också vad Ditt barn tycker själv?

Vet att min avskydde täckbyxorna i denna ålder. Han gömde dem varje morgon och försökte t o m kasta dem. Då gav jag upp och såg till att han hade långkallingar, tjocktröja, raggsockor, vantar, fuskpolo, mössa osv utöver vinterjackan. De är så pass stora då att de känner om de fryser och kan förflytta sig in då - eller ta på mer kläder.

[Devya]
2016-01-16 10:19
#9

Det där är en så svår sak! Jag har barn på mitt jobb som vägrar att sätta på sig värmebyxor och då brukar jag försöka lirka med dem att det kan nog vara en bra idé att sätta på sig dem. Ibland vill de även springa utan mössa och jag försöker prata med dem att de borde ha på sig mössa annars kan de bli sjuka osv, men herregud vad man måste lirka med dem emellanåt men vad kan man göra om de vägrar? Istället får man se på där de springer utomhus i kallt väder utan mössa, vantar och utebyxor…Man kan ju inte tvinga dem. Det finns många barn som är totalt omöjliga då det kommer till varma utekläder.

Prata med ditt barn istället. Det är inte personalens uppgift att försöka få dem att klä sig varmt. De kan försöka uppmuntra barnen till att klä sig varmt men det fungerar verkligen inte alla gånger.

xxmammaxx
2016-01-22 16:48
#10

Jag har pratat med honom å han satt han glömde dom.. Min son är inte bråkig så ber man honom sätta på sig så gör han allt det.. Det var nog bara inga fröknar där.. Vi låg tidigare hemma i influensa i två veckor.. Så ja vart irriterad.. Sen blev han hemma igen för halsfluss å hosta.. Men ja prata me rektorn så det löser sig säkert..

[Thiah]
2016-01-22 22:03
#11

Halsfluss smittar hur som. Influensa likaså. Barn blir inte sjuka av att vara kalla utan blir mer mottagliga för baktierier som kalla. Bara sp man vet skillnaden :)

[Thiah]
2016-01-22 22:03
#12

Halsfluss smittar hur som. Influensa likaså. Barn blir inte sjuka av att vara kalla utan blir mer mottagliga för baktierier som kalla. Bara sp man vet skillnaden :)

rebz
2016-01-25 16:00
#13

Det är de som jobbar på skolan som har ansvaret för barnen får den tillsyn och omsorg som de behöver när de vistas på skolan. Det är du som ansvarar för att tex kläder ska finnas, men du ansvarar inte för att barnet tar på sig dessa när denne är i skolan. Skolan ska samverka med föräldrarna och hemmet, det vill säga de ska arbeta tillsammans med er, lyssna på er och inte arbeta mot er. De ska stötta er i er föräldraroll, det kan handla om regler. Säger du att du vill att de ser till att ditt barn tar på sig termobyxor och hänvisar till att skolan ska värna om barnets tillsyn och omsorg och samverka med föräldrarna så kan de inte säga nej. Gör de det så be om att få se var i skolans stadgar det framkommer att de inte har något ansvar för barnen när det kommer till raster där barnet är försett med kläder efter väder, där föräldern upplyser skolan om att denne ska ha dessa på sig men där skolan avsäger sig ansvaret för barnets omvårdnad och mående i det fallet. Visst ska skolan värna om den enskilda individen och barn får mer frihet ju äldre de blir och ju längre upp i klasserna de kommer. Men ett barn som är 8 år, är det barnet kompetent nog för att ta eget ansvar över att klä sig varmt under skolans raster? Nu handlar det inte bara om ålder utan även barnet som individ och dess kompetens. Anser du som förälder att barnet inte kan fatta det beslutet själv och uppmanar lärarna att ha tillsyn och se till att denne tar på sig dessa är helt rimligt. Det är bara för dig att ta upp detta med personalen. Jag pluggar till förskollärare så har lite koll på samverkan mellan förskola/skola och hem/föräldrar.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Annons:
[Thiah]
2016-01-25 16:20
#14

#13 har du varit ute i skolorna under vintern? I de klasser jag varit finns inte en chans att läraren hinner ta fajter om barnens kläder varje rast och inne får de inte vara. Det ska finnas ett samarbete mellan hem/skola men samtidigt måste man bara realistiskt. Säger läraren åt barnen att sätta på sig utebyxorna måste de ibland anta att de lyder. Där jag varit har det funnits mycket assistenter vilket gjort att de varit flera rastvakterI och därmed haft bättre koll men där smiter ändå barn ut utan utekläderna.

rebz
2016-01-25 22:56
#15

Absolut! Men samtidigt är det viktigt att veta vilka att det inte är förälderns ansvar att barnen tar på sig sina ytterkläder under sin vistelse i skolan, som något skrev i börjar av tråden. Även viktigt att man kan ta upp detta med personalen på skolan, samverkan är till för att utveckla och utvärdera verksamheten. Därför är input från föräldrar en av de viktigaste samverkansformer som finns. Gör man detta tydligt för personal och huvudman på skolan kan det leda till att man försöker göra detta bättre i verksamheten, kanske ser över personaltätheten, vilka möjligheter det faktiskt finns, kan man uppmuntra barnen på annat sätt etc. Så att bara utgå ifrån att "har du sett hur de ser ut vintertid" och får det att låta som bortkastad tid att ens ta upp detta. Det är föräldrarnas synpunkter och att de vågar ta upp dem som skapar möjligheten till en positiv utveckling i skolans verksamhet.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Velinga1984
2016-01-26 09:38
#16

#15 Är det mig du menar så kan jag berätta att jag blev hotad med en orosanmälan till socialkontoret då min son vägrade ta på sig ordentliga kläder på raster trots att det fanns på hans hylla. 

Jag begärde då möte med rektor, biträdande rektor, fritidspersonal, klassföreståndare,specialpedagog samt vi båda vårdnadshavare eftersom jag ansåg att skolan brast i sitt agerande och de verkade uppenbarligen tycka att jag brast i min föräldraroll.  Vi hade mötet där vi gjorde åtgärdsprogram - att vi föräldrar skulle lämna kläderna på hyllan och att personalen vid mån av tid skulle påminna sonen om de såg honom ute utan vinterkläder. Men som rektorn poängterade - de kan inte tvinga barn att klä på sig om de vägrar, de kan inte heller leka polis och hålla koll på ett individuellt barn då det är ett fåtal personal på uteraster då de turas om med att ha sina egna raster och de får ofta lösa konflikter. 

Så det kan låta fint att du läser till förskollärare, men tyvärr fungerar inte verkligheten så som du skriver. Som förälder med barn både på skola och förskola så ser jag ofta hur personalen brister i sin omsorg när det gäller b la utekläder ;)

[Thiah]
2016-01-26 12:08
#17

#16 känns väldigt bekant med få av personalen ute och att de ej kan tvinga barnen att klä på sig och då bor jag ju som bekant i annat land. Sen att det brister på förskolan är ledsamt. Misstag händer men ska inte bli rutin. "Mina" barn kommer inte ut utan rätt kläder(förutsatt att de finns på dagis). Men så är våra rutiner annorlunda på dagis.

[Thiah]
2016-01-26 12:10
#18

#13 jag som barnskötare ska stötta föräldrarna i sin föräldraroll, absolut. Men jag får även säga nej till saker som ej är möjliga på dagis. Samma måste ju även gälla skolan? Skulle föräldrarna få diktera villkoren till varje enskilt barn skulle det aldrig fungera.

Velinga1984
2016-01-26 14:03
#19

#17 Ja det händer även på förskolan att mitt barn, och andra barn inte kommer ut med ordentliga kläder. Det kan vara allt ifrån att vara utan halsduk, tunna bomullsvantar vid minusgrader, tunna skor i snön osv. För inga barn är inne även om det skulle saknas ordentliga kläder för det har inte förskolan möjlighet till.  Sen är det väldigt ofta att barn har tappat sina vantar utan att fröknarna märker något, sonen hämtas oftast ute så man ser det mesta och även ibland ifrågasätter

Nu är sonens förskola en av de bättre i stan men som alla förskolor så är det i mina ögon låg bemanning, som märks väl på uterasterna då det även här ska hinnas med de egna personalrasterna.

[Thiah]
2016-01-26 14:34
#20

#19 vi försöker ofta låna kläder till de som har för tunna men vi har inte ett obegränsat lager. Har själv en svettis till son som säkert ser tunt klädd ut i andras ögon. Vikarier brukar sätta på honom alldeles för mycket :(

Annons:
Velinga1984
2016-01-26 14:42
#21

#20 Nej ingen förskola har obegränsat lager vilket inte heller är deras uppgift :) 

Barn kan vara tunt klädda och må bra i det, men man ser fort om barn fryser.

[Thiah]
2016-01-26 16:20
#22

#21 ja det gör man och då fåe man trolla fram varmare kläder eller gå in. Tyvärr funkar inge alla daghem som de ska

frejaspluto
2016-04-18 10:27
#23

Jag har en upplevelse om vilken skola man hamnar i kommualt, privat och från skola till skola förstås. Jag har fått höra från andra föräldrar där min dotter ska börja där är dom noga. Med påklädning Oavsett. Det finns rastgårdspersonal som är ute och vandrar. Det är en bra skola. Så fort det hörs bråk, konflikter det tas upp alla i klassen och enskilt beroende på hur stor skadan är. Föräldrar är alltid informerade.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: