Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1716 ggr
Sarah
2016-01-10 12:31

Höger- eller vänsterhänt?

När har ni först tänkt att ta barn är höger eller vänsterhänta? Har det sen stämt? Sen Elva var 4 månader har vi trott att hon är vänsterhänt. Nu är hon 5.5 månader och vi tror det ännu mer. Men hur tidigt kan man se?

Annons:
Ria74
2016-01-10 12:43
#1

När Molly var riktigt liten trodde vi lite på att hon var vänsterhänt, hon höll gärna leksaker i vänster hand och sträckte fram den först.

Men nu sen hon har börjat rita ser vi att hon är högerhänt, hon håller alltid pennan i höger och använder den först numera. Så vi gissade fel :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
2016-01-10 12:48
#2

Ok, så det är svårt att gissa mao :) Elva gör allt med vänster. Tar leksaker, plockar med lite mat, drar i katterna mm.

[Thiah]
2016-01-10 12:58
#3

På jobbet tar vi upp det först vid 3 års ålder när vi har utvecklingssamtal. Joel blir nog högerhänt med en ganska fungerande vänster. (Hans pappas vänsterhand är så värdelös ;) )

Ria74
2016-01-10 12:59
#4

Det låter likadant som Molly :) spännande och höra sen om Elva är vänsterhänt eller hon ändrar sig som Molly gjorde.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2016-01-10 22:51
#5

Emmi-Lo (3,5 år) är högerhänt. Har alltid ätit med höger och målar med höger. Där har det liksom varit naturligt från början. Bonnie som är 1,5 år äter oftast med högern men ibland med vänster utan problem så där vet man inte riktigt, men tror hon mest är bra med vänster men är högerhänt. Återstår att se.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niini
2016-01-11 11:13
#6

Vi har sekulerat lite från o till men ännu (2,5 år) är han ganska "bådahänt" med lite överslag till höger kanske.

Annons:
[WickedAlly]
2016-01-11 16:51
#7

Wilmer har grejade med vänstern i början, sedan gick det över till högern. Och nu när han närmar sig två är det vänstern igen, men han verkar ha bra kontroll på båda, än så länge. Jag är högerhänt och Rasmus vänsterhänt så det är kul att se hur det utvecklar sig :)

fluffis
2017-04-01 10:07
#8

Hur går det för Elva och de andra småttingarna nuförtiden? :)

V är ett år och sju månader och använder mest vänstern, men höger ibland. Han käkar morgonfil med vänster men kvällsgröt med höger :) Hade ju varit spännande om han är vänsterhänt med tanke på att jag och hans pappa är väldigt högerhänta. Dessutom sägs det att vänsterhänta är mer kreativa eftersom det hänger ihop med höger hjärnhalva och ingen av oss föräldrar är direkt kreativa heller :)

Sarah
2017-04-01 12:02
#9

Nu tror vi högerhänt :) hon använder båda, men ex målar med höger.

fluffis
2017-04-01 18:40
#10

#9

Ahh, lite spännande är det :)

mollyt
2017-04-03 21:02
#11

Spännande! Till oss sa läkaren på BVC att man inte kunde veta fören de är så stora att de skriver/målar med önskad hand.

JazzBass
2017-04-05 09:30
#12

Det ser absolut ut som att vår son (snart 3 år) är på väg att bli högerhänt och vi har trott det länge. För dotterns (8 mån) del finns vissa tecken  på att hon kan bli vänsterhänt. Genetiskt sett är det ju mycket ovanligare att kvinnor är vänsterhänta, men i och med att jag är vänsterhänt och frun bär på en vänsterhäntgen p.g.a. att hennes mamma är vänsterhänt, så är det inte heller otänkbart att hon blir det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Linala78
2017-08-05 20:47
#13

Vår dotter (2 år 4 mån) målar, äter, leker med vänster hand. Sparkar även boll med vänster fot. Jag är högerhänt men pappan vänsterhänt… känns som om det blir en vänsterhänt tjej…

Annons:
MarHai
2017-08-08 16:25
#14

Miranda(16 månader) har använt båda händerna, men nu är det mer och mer vänsterhanden som gäller. Hennes pappa, farbror och farmor är vänsterhänta, och även hennes morfar.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Upp till toppen
Annons: