Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1366 ggr
teezan
2015-12-11 12:28

Lära bebis ta napp?

Går det att "lära" sin bebis att uppskatta nappen? Min på 2,5 månad har tagit napp ytterst få gånger, hon föredrar att snutta på mig. Verkar många gånger som att hon inte suger ordentligt och får kväljningar, är nappen för stor då? Hon suger med samma teknik som vid bröstet oftast så var därför jag tänkte om man kan öva upp napptelniken ;) Har insett att hon gillar latex bättre än silikon i alla fall. Finns det nån napp som "de flesta" bebisar tycker om? eller har någon erfarenhet av att ens bebis ratat nappen i början för att gilla den senare? Är inte livsnödvändigt att hon tar napp men hade underlättat vissa tillfällen :)

Annons:
soundtrack
2015-12-11 13:10
#1

Jag tror att det inte går att "lära" vissa barn att napp. Vi försökte i nästan 8 mån (! Inte varje dag dock, men lite till o från) med att få Alice att ta napp utan framgång. Hon var också väldigt snuttig och använde mig som napp när hon skulle sova. Vi provade oss genom säkert ett tiotal olika modeller (olika tillverkare, material, utseende) men hon ratade alla. En del är mer bestämda än andra att äkta varan är bäst ;) Slutade amma strax före hennes ettårsdag, struntade i att ens försöka ersätta med napp då och nu måste jag säga att det är rätt skönt att vi är nappfria!

[WickedAlly]
2015-12-11 20:39
#2

Har samma historia som soundtrack, förutom att vi inte provade lika många märken. Provade kanske tre men det var lönlöst. 

Lillebror däremot ville ha napp från dag två.

JossanH
2015-12-11 21:07
#3

Känner barn som tog napp vid några få tillfällen som bebis men började med napp vid strax över året då hon skutade ammas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Intehärutandär
2015-12-12 21:55
#4

Strunta i napp. Jag hade ingen till min son och tänkte inte ha någon till dottern.

[TanatosNyx]
2015-12-14 20:27
#5

jag har gett upp att försöka få Alvin att ta napp. Han tog den så länge vi hade amningsnapp, sen vart det tvärstopp.

soundtrack
2015-12-14 20:39
#6

Jag tror att om dom inte tar den tämligen omgående så är det nog rätt kört på den fronten. Vet flera som sagt att barnet tagit napp när dom slutat amma, men när jag väl slutade amma kändes ju nappen väldigt överflödig…

Annons:
[TanatosNyx]
2015-12-14 20:41
#7

Fast Alvin tog ju nappen i början, men så fort den inte var lik tutten längre så dissades den (amningsnappen som försvann). Så för oss hjälpte det inte att han tog den i början.

teezan
2015-12-16 16:11
#8

Jag är lite kluven, känns ju onödigt med napp om hon inte "behöver" något när jag slutar amma (vet inte när det blir) men vill helst inte att hon börjar med tummen :P fast har man tur behöver de ju inget alls sen. Det är väl det bästa. Vi testar inte nappen särskilt ofta dock, typ någon gång ibland. Skulle vi börjat skulle vi nog gjort det redan på BB, även om de kan vägra nappen senare. Men vi vågade inte eftersom de avrådde oss. Nu är hon dock så van vid bröstet att det känns lite halvt meningslöst att försöka med napp. Min mamma fick min ena syster att ta napp efter sju månader av suttande men då försökte hon nog ganska intensivt, säkert flera gånger om dagen. Därefter bestämde hon att nästa barn skulle få napp direkt. Men man förstår ju att de föredrar äkta vara ;)

Velinga1984
2015-12-17 06:55
#9

Min äldsta använde sällan napp i början och vägrade den tidigt, vilket var riktigt skönt. Han använde inte tummen heller ;) Min yngsta fick napp inne på neo, och har sen dess vägrat somna utan den :S. Han är 2 år och får bara den bara när han ska sova.

JossanH
2015-12-17 10:09
#10

Det finns ju både för och nackdelar med napp. Fördelarna är ju att vissa bebisar har stort sugbehov men är man som mig som producerar mängder med mjölk så drinkar dom ju nästan i mjölken och då är det skönt att ha något annat som kan trösta. Det kan ju även vara bra som tröst i tex bilen där man inte kan amma hur som helst. Även vid insomnandet kan det vara skönt att ha napp för att annan förälder/ far-morförälder ska kunna natta lättare. Men det är förstås skönast utan. Har en tjej på 3,5 år som är som besatt av sin napp. Hon har aldrig fått ha den när hon leker tex men det tjatas om denna "tuttis" hela tiden. Tror också det handlar mycket om kontrollen över att själv få bestämma över denna heliga sak. Jättesvårt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: