Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 847 ggr
Em_
12/10/15, 1:08 PM

Student och skaffa barn

Finns det någon här som har småbarn och studerar? Fungerar det bra? Både jag och min kille är väldigt sugna. Han jobbar och jag pluggar och man "ska" ju liksom studera klart först. Om vi skaffar barn nu skulle jag ta ett sabbatsår. Men jag är rädd att jag inte orka studierna med en ettåring hemma. Å andra sidan tänker jag att det kanske är lättare att komma ut i yrkeslivet om barnet redan finns. Det är inte jättegott om jobb i branschen och det känns så fult mot arbetsgivaren att planera att skaffa barn så fort man blir fast anställd. Vill heller inte vara mammaledig det första jag gör. Hur har/hade ni gjort?


Annons:
[LoveUnite]1
12/10/15, 1:12 PM
#1

klarar ni er ekonomiskt så varför inte.

Om vi hade ekonomin att klara av det hade jag blivit gravid sista studie året så barnet kommer lagom tills studierna är klara.

Hade jag ekonomiskt ej klarat det hade jag sett till att få en fast anställning, jobbat 1 år så jag får en bra mamma peng och sedan skaffa barn.

För… det kostar att ha barn.

Linusidah
12/10/15, 1:19 PM
#2

Jag studerar just nu, termin 3 av 6 på universitet, distans, heltid och full fart. Har beräknad förlossning om 2,5 veckor och har tänkt fortsätta studera utan uppehåll även efter bebis kommit. Vi klarar oss ekonomiskt och har även 2 barn sen tidigare (6 & 10 år) så visst går det, men allt beror ju på hur er situation ser ut, vilka förutsättningar som finns osv.

Ria74
12/10/15, 1:22 PM
#3

Jag hade inte klarat att studera under min graviditet eftersom jag spydde jämt, jag hade även enormt dåligt blodvärde som bara höjdes marginellt med järntabletter så hade inte orkat heller. Men det där är ju så olika, vissa har massor av energi under graviditeten och andra har nästan ingen alls.

Sen när dottern väl var född så fick hon kolik och skrek konstant i 4 månader har jag för mig (glömt exakt hur länge det var, kändes som år ;)) och då hade det verkligen inte gått att studera.

Det hade inte varit lätt nu heller när hon är 2,5 år, hon kräver mycket uppmärksamhet och det är svårt att hinna göra något vettigt.

Sen finns det lätta barn som inte kräver så mycket och då går det ju fint naturligtvis :)

Jättesvårt att råda åt varken det ena eller andra hållet. Känner ni att ni vill så testa, det går ju att ta sabbatsår från studier om det inte funkar alls.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: