Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1162 ggr
sunflower185
12/9/15, 3:30 PM

Skriker i bilen

Hej,

Vår två månaders dotter har den senaste tiden börjat gallskrika när vi lägger henne i bilen. Hon kan vara glad och nöjd när man spänner fast henne i babyskyddet och när man bär henne till bilen, men så fort man lägger fast henne i bilen börjar hon gallskrika. Hon skriker hysteriskt tills hon slocknar. VAD ska jag ta mig till?? Jag vågar/kan inte åka någonstans när hon är såhär! Samtidigt blir jag jätteirriterad när jag inte kommer mig iväg någonstans - känner mig instängd i mitt eget hem. 

Det konstiga är att när gubben har tagit med henne någonstans är hon lugn och snäll, men när jag ska åka med henne blir hon hysterisk..?!

Annons:
teezan
12/10/15, 12:35 PM
#1

Åh Känner igen detta (inte alltid dock) och ibland måste man iväg ensam vid en utsatt tid. Igår skrek min bebbe säkert 80 procent av en resa på cirka en timme. Fick stanna två gånger, ammade och gungade och hon somnade en liten stund, sen fick jag bråttom :/ jättejobbigt att höra på stackarn…sitter någon med henne (har henne i baksätet) kan denne lugna och hålla om henne så att hon somnar men är man själv går ju inte det. De dör ju inte av att skrika men man mår ju dåligt av att inte kunna tillgodose dess behov när man kör… man hör ju att de vill någonting och det gör ont i en :( så jag åker helst inga längre sträckor med henne om jag inte måste. Vill jag åka försöker jag se till att hon har ny blöja, är mätt och nöjd, men hon kan ju ändå vilja ha närhet för att slappna av. Har nog inga direkta råd men tänkte skriva så du inte känner dig helt ensam.

JossanH
12/10/15, 1:25 PM
#2

Från ca 3-7 månader grät min minsta i bilen. Och vi bor på landet så bilen är ju ett måste. Plus att jag är ensam med 2 barn varannan vecka så då måste man ju kunna åka. Vet inte hur många gånger jag har blivit stående och ammat, vyssjat och försiktigt lagt ned henne i stolen. Eller hur många gånger jag stannat bilen och hängt över bilbarnstolen för att amma henne till sömns. Det är skitsvårt! Jag hatar när mina barn gråter och man blir kass bilförare pga stressen. För oss gick det värsta över vid 7 månader men det var först när vi bytte till riktig barnstol från babyskyddet som det gick bättre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sunflower185
12/10/15, 8:09 PM
#3

#1 och #2, känns ju bra att man inte är ensam om detta iaf! 

Jag gjorde ett nytt försök idag, tänkte att vi tar det försiktigt och åker bara till lokalbutiken. Så fort jag öppnade bildörren blev det gallskrik. Suck. Svängde babyskyddet mot mig för att trösta. Tutten hjälper inte och hur jag än försöker trösta så hjälper inget. Det blir nästan bara värre. 

Nåja, plötsligt så lugnade hon ner sig efter några minuter, men när det där "klicket" hördes från när babyskyddet sätts fast i isofix-basen började hon gallskrika igen. Blev hon skrämd av ljudet? Dock blev hon lite lugnare av tutten denna gång, men spottade ut den rätt många gånger. När jag skulle börja köra gnällde hon igen, men slutade efter en stund. Väl vid butiken blev det skrik igen när jag stannade bilen. Tänkte att "nej, jag går inte in till butiken med henne såhär", så jag körde hem. 

På hemvägen blev hon plötsligt lugn, och jag ville inte ge upp så enkelt så jag svängde om tillbaka till butiken. Samma sak, skrik när jag stannade bilen, men hon blev lugn när jag tog upp babyskyddet och började gå med henne. Jag var rätt stressad när jag inte visste hur länge hon hålls lugn, så det enda jag fick med mig från butiken var lite ersättning och choklad :D På hemvägen skrik igen när jag lade henne i bilen, men tystnade rätt fort när jag började köra. Väl hemma skrik igen, men blev lugn när jag lyfte babyskyddet ur bilen. PUST! Dagens utflykt.

teezan
12/10/15, 9:05 PM
#4

#3 Känner verkligen igen det med klicket! Man har kämpat för att hon ska somna och så klickar det och allt var förgäves. Vaknar hon inte av det kan hon sova länge så det gäller att tajma när hon sover djupt, vilket ju inte är så lätt. Sen gillar hon också när man bär runt på babyskyddet. Tyckye också det var läskigt i början att köra runt eller ta med henne på grejer men gör det ganska ofta. Kör dock korta sträckor eller promenerar med sele dit vi ska. Oftast är hon nöjd när jag är på stan eller i nån butik men hon har även varit ledsen. Man vänjer sig och inser att det inte är så farligt, man gör ju sitt bästa. Ett tips om din lilla gillar sele & ni äger en sådan är att bära henne i den när ni handlar (eller ta med er om hon vaknar, sover hon är det kanske dumt att lyfta över från babyskyddet). För oss funkar det men sånt skiljer ju sig mellan olika barn :)

Destany
12/11/15, 10:45 AM
#5

Inte för att skuldbelägga men kan det vara så att hon känner av att du e stressad redan när du går ut i bilen så hon blir hysterisk för att du e stressad? Tänkte mest för att du skrev att hon inte blir så när hennes pappa kör iväg med henne. Jag var oxå sjukt stressad ibland när jag skulle till affärer o dylikt när sonen var liten för han skrek högt o länge när han ej ville. Tror ibland att min stress förvärrade det.

Sarah
12/19/15, 6:43 PM
#6

Väljer ni tillfällena när ni ska åka? När man är hemma kan man ju ofta göra det. Jag har med mig Elva till stallet de flesta kvällarna. För att minska risken för skrik och gråt så väntar jag tills hon är påväg att somna. Först då sätter jag henne i babyskyddet och oftast sommar hon innan jag går till bilen. Sen går jag och gör en flaska. Den hinner så svalna tills hon vaknar när vi är i stallet. Då får hon den direkt och sitter och snuttar och tittar på när jag fixar. Att jag är flexibel med tiden och att hon sitter och har en mysig stund i skyddet har bara gjort positivt.

Annons:
sunflower185
12/19/15, 9:21 PM
#7

#5, jo jag är skitstressad och nervös när jag ska iväg med henne nånstans. Jag försöker dock prata lugnt med henne och inte göra hastiga rörelser, men hon är olycklig ändå. Ibland börjar hon gallskrika när "klicket" hörs när man sätter fast babyskyddet i bilen, och tidigare i veckan när jag åkte med henne började hon gallskrika när jag stängde dörren… Dock blev hon lugn en stund efter att jag börjat köra, så kanske det finns hopp!

#6, jag har provat lite olika tider när jag åker iväg med henne, för att se vilken som skulle passa bäst, men jag vet inte riktigt nåt ännu.. Jag skulle helst åka när hon är trött, men det är en sådan hårfin gräns mellan att vara trött och övertrött! Är hon övertrött är det lönlöst att ens försöka åka någonstans med henne :/ 

Blir så trött.. är nervös varje gång jag ska åka med henne, speciellt längre sträckor. Mina föräldrar bor ungefär en timme bort med bil, och jag har ångest flera dagar i förväg för bilresan om jag vet att jag ska åka ensam med dottern :(

Upp till toppen
Annons: