Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1853 ggr
Ria74
2015-12-07 21:33

Tror på tomten?

Nu börjar dottern bli så stor att hon undrar över tomten. Vi har valt att låta henne tro på tomten några år till och hon tycker det är så spännande. Tror era barn på tomten?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2015-12-07 21:34
#1

Som jag skrev i #0 så tror hon på tomten och är 2,5 år.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VildaVittra
2015-12-07 22:18
#2

Jag förstår inte frågan?😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zpookey
2015-12-07 22:39
#3

#0
Jag tycker ni gjort rätt val. :)
De kommer ju förr eller senare komma på att tomten inte finns…så låt dom ha roligt så länge de kan. 😃
Tomten var ju superspännande när man var liten och glädjen man hade på julafton är svår att slå även idag. 🙂

vendelay
2015-12-07 22:41
#4

Är min syster och jag de enda som var livrädda för tomten när vi var små? Vi skrek och tryckte in oss på omöjliga ställen där vuxna inte kunde ta sig in och vi bara grät. Vet inte varför, vår morfar var tomte med vitt skägg och en brun julklappssäck på ryggen men det var traumatiskt haha

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tuulikki]
2015-12-08 06:04
#5

Precis som #4 var jag livrädd för tomten ända fram tills jag förstod att han inte var på riktigt

Velinga1984
2015-12-08 07:07
#6

Mina barn är 2 och 11 år, och de tror inte på tomten. 2 åringen tycker dock att det är spännande att se tomtar lite överallt :)

Annons:
JossanH
2015-12-08 09:08
#7

Jag var jätterädd för tomten när jag var 2 år. Grät när han kom och var livrädd helt enkelt. Men efter det var det här med tomten bara så spännande. Älskade det! Mystiken, spänningen. Mina barn är 3,5 och 1,5. Minsta vet ju inte riktigt vad tomten är. Äldsta tycker bara det är spännande. Ska tilläggas att vi aldrig, aldrig någonsin har hotat med tomten som jag märkt att det finns dom som gör för att barnen ska göra som föräldrarna vill. Då tror jag det kan byggas upp en stor rädsla.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lisabet
2015-12-08 14:59
#8

Nu är våra barn vuxna sen länge, men jag har aldrig förstått det där med att medvetet lura barn. Det de bland annat lär sig, är att man inte kan lita på vuxna.

Anonym
Anonym
2015-12-08 16:16
#9

#8
Du menar som de som medvetet lurar i barn religion och andra minst lika sanna sagofigurer?
Trodde inte du på tomten när du var liten? Eller fick du inte det?
Om du trodde på tomten, har det i så fall gjort att du inte litar på vuxna idag?
Tittade du på Pippi Långstrump när du var liten? Gjorde det i så fall att du på riktigt trodde att barn kunde lyfta hästar eller gå upp och ner i taket med Karlssons klister? Skulle tro att ungar bryr sig mer om presenterna än om tomten men att tomten är ett mer spännande sätt att får dom på. Att jag trodde på tomten när jag var typ 2 år gjorde inte att jag inte trodde på vuxna i övrigt.

Anonym
Anonym
2015-12-08 16:21
#10

Att låta barn tro på tomten måste ju vara mer rätt än att inte låta dom tro på tomten.
Att få barn att tro att det finns någon som bryr sig om alla barn i världen utan att åt sig äran eller få någonting för det måste väl vara hundra gånger bättre eller?

VildaVittra
2015-12-08 16:21
#11

#9 och #10 Varför kände du att du behövde vara anonym när du inte skrev något känsligt överhuvudtaget? Missbruk av funktionen leder tyvärr till att den tas bort och inte finns när den sedan verkligen behövs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Loris M
2015-12-08 17:30
#12

Nu är mina barn stora så de har avslöjat oss. Men de har trott på tomten ändå tills de var sex, sju år. Jag har aldrig ens haft någon tanke på att berätta för dem att tomten inte finns, utan väntade helt enkelt på att de ska upptäcka det själva eller börja fråga och ifrågasätta. Nu har vi gjort så att vi aldrig klädde ut oss till tomten utan han kom alltid under natten när vi sov. 🙂

#8 Håller verkligen inte med dig. Varför skulle barnen lära sig att inte lite på vuxna p.g.a. det? Mina barn såg det i alla fall som något roligt och något att se fram emot varje år. När de till slut kom på att tomten inte finns och frågade så var det ingen stor grej. Ett av mina barn konstaterade bara med ett leende att det var ju ändå konstigt och lite lurigt att de alltid fick vad de önskade sig fast de inte skrev till tomten.

Lisabet
2015-12-08 19:08
#13

Jag trodde inte att det fanns en tomte med nissar som tillverkade alla julklapparna när jag var barn. Inte för att jag var förbjuden att tro det, men den sagan var bara en saga i mitt hem, precis som Pippi, och alla andra sagor.

Vi klädde ut oss själva till tomtar, och delade ut klapparna till varandra.

Annons:
Amoz
2015-12-08 20:23
#14

Min son är bara 3 månader nu så vi får väl se till nästa år hur det blir (eller året där efter) själv "trodde" jag på tomten rätt länge. Jag vet inte när jag slutade tro på tomten eftersom jag alltid tyckt det var ett roligt inslag helt enkelt så jag har alltid fortsatt "tro" på tomten :P Min bror hade en period när han skulle förklara exakt varför tomten inte kunde finnas o.s.v och givetvis förstod jag det med men det har liksom varit skoj att fortsätta "tro" på tomten ändå ^^

JossanH
2015-12-08 22:19
#15

#8 jag ser det inte alls som att "lura" mina barn, snarare att höja spänningen och mystiken. jag minns själv hela tomtegrejen som extremt spännande. Minns tom hur jag tänkte sova på soffan för att se om det verkligen var tomten som lämnade paket i min kalender. Mina föräldrar var så mystiska runt det när jag började ifrågasätta. Det var ju halva grejen med julen 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

Scorpio97
2015-12-09 15:49
#16

Jag kommer faktiskt inte ihåg att jag någonsin trott på tomten. Vi hade en "inhyrd" tomte (en granne) och jag tyckte mest att hans tomtemask var läskig, men jag visste ju att det var en vanlig människa och inte en riktig tomte. 

Jag har dock äldre syskon, så när jag föddes var mina två bröder 7-8 år och syrran 4-5 år, så åtminstone mina bröder hade nog insett att tomten inte fanns (vet faktiskt inte om dom trodde på tomten heller). Så antingen försökte mamma aldrig få oss att tro på tomten, eller så gjorde hon aldrig det med mig för att hon visste att mina bröder skulle råka avslöja det. För mig har det alltid bara varit en saga helt enkelt. Att en man utklädd till tomte kom varje julafton med våra julklappar (som jag visste att mina föräldrar/andra släktingar köpt), var helt enkelt bara så det var. 

Sen är det förmodligen enklare att få barnen att fortsätta tro på tomten om "tomten har lämnat julklapparna under natten". Det blir mer mystiskt då. Själv har jag inga barn, och inga planer på att skaffa några. Men jag tror inte det skadar på något vis att "lura i" barnen att tomten finns.


//Jessie

[Thiah]
2015-12-09 15:58
#17

Joel är för liten ännu så jag svarade annat. Men vi kommer inte aktivt få honom att tro på tomten utan mera få försöka få till att julen är mys med familjen.

[GråHäxa]
2015-12-11 15:30
#18

Det är klart barn skall få tro på tomten! Min bebis ligger fortfarande i magen, så vet inte vad hon kommer att tro men tänker absolut inte försöka få henne att inte tro, det få hon upptäcka själv.

Det är ju jättemysigt med tomten, även om jag var lite rädd när tomten väl kom så uppskattade jag allting runtomkring när man pratade om jultomten och nordpolen. Min pappa gjorde som en liten adventskalender ett år, när han sa att han hade fått in jultomten på radion eftersom att han var ute och flög i sin släde så var det tydligen inte så konstigt 😃 Sedan hade min pappa spelat in en massa historier på kassettband där han låtsades att han var tomten som var ute och flög med sin släde. Jag kände ju igen min pappas röst så jag var inte helt övertygad men jag tyckte att det var otroligt spännande och mysigt. Jag är jätteglad över att jag har så fina julminnen från när jag var liten, tanken att jag skulle känna mig lurad över det har aldrig ens slagit mig.

fridaas
2015-12-11 19:07
#19

Dottern på 4år tror på tomten. Fast hon är lite orolig i år, för i år har hon inga nappar att ge tomten som förra året. Försöker få henne att förstå att hon inte behöver det. Men vi får väl se. Pojken är bara 1.5 så han vet nog knappt vad tomten är för någon. Jag har inget emot att barnen tror på tomten. Alwa tror det finns snälla små troll ute i skogarna också så och vill hon tro det så får hon tro det. Jag tycker det är underbart att höra henne när hennes fantasi sätter igång och det hoppar små trollbarn runt på stenarna, eller små tomtenissebarn som kollar in genom fönstret för att se om man har satt upp julstrumpan än.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Anna-1988]
2015-12-19 12:59
#20

Om man förklarar för barnen att Jultomten och tomtenissarna tillverkar julklapparna, är det inte svårt att gå och julhandla med barnen då?

Annons:
JossanH
2015-12-19 15:42
#21

#20 det där är ju lite dubbelt. Vi pratar om att tomten lämnat paket i kalendern och att tomten kommer på julafton samtidigt som alla inslagningspapper och grejer ligger framme på skrivbordet så 3,5 åringen vet ju att vi slår in det samtidigt som hon tror att tomten lämnat paketen. Jag trodde också på både och som liten. Mamma och pappa köpte julklappar men man fick också några klappar av tomten när han kom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Devya]
2015-12-21 00:33
#22

Jag måste inflika att jag förstår inte varför man måste medvetet lura sina egna barn om att det och det existerar om man själv inte ens tror på det.

Jag har aldrig trott på tomten men tyckte ändå det var roligt att se tomtar här och där på julen. Det tog ju inte bort något av magin på något sätt ändå. Jag har alltid gillat julen och då folk klär ut sig.

Jag och min sambo har delade åsikter om allt det här. Han vill ljuga för våra framtida barn och jag vill absolut inte ljuga för dem. Jag förstår helt enkelt inte poängen med det hela. Barn är redan duktiga på att få allt att verka magiskt och de tycker om de sagor man berättar trots att de vet att det inte är sant.

Sen måste jag också tillägga att jag älskar att ordna diverse äventyr för barn och att samtidigt spela olika roller. De förstår mycket väl att jag spelar olika roller men de lever sig in i äventyret och har otroligt hejdlöst kul fast de vet att allt är på låtsas. ;)

IceTee
2015-12-21 01:42
#23

När jag var liten, runt 5, och vi satt och väntade på tomten sa jag till min kusin som var ett år yngre att hans pappa var tomten. Min kusin blev jättearg på mig, haha

Medarbetare på Skor iFokus

JossanH
2015-12-21 16:42
#24

#22 man pratar väl om tomten på samma sätt som med allt ifrån spöken/monster/älvor osv. För några är det verkligt, för andra inte. Jag säger inte till mina barn att spöken inte finns för för dem kanske det är verkligt. Även för mig. Samma med monster och troll. Vi pratar om det som att det skulle kunna finnas men att de inte behöver vara elaka/dumma för det. Jag ser det inte som att man lurar eller ljuger för sina barn utan att man inte ger några helt självklara svar som kanske slår hål på barnets "verklighet".

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
2015-12-21 17:28
#25

Vill sonen tro på tomten så får han göra det. Jag trodde på tomten när jag var liten o känner inte att mina föräldrar ljög för mig o jag e ju inte skadad för livet för att tomten inte finns. Tycker det e mysigt när barnen tror på nåt

Elinmatsdotter
2016-01-08 05:24
#26

Mina föräldrar har alltid "ljugit" och berättar osanningar im tomtar troll vättar. Att min far e uppfödd i en skolåda på E22:an ( direkt taget från montyphyton, tog mig 22 år att inse att han inte själv kom på den historien) och mycket mer. Kan aldrig minnas att det gjort att jag misstrot vuxna dock har det gjort att jag idag har väldigt livlig fantasi.Dock mins jag att jag tyckte det va jätteroligt när dom spann loss i sina berättelser så nog kommer jag berätta historier för mina barn för gör inte jag det så gör deras morfar der.

Lojs
2016-01-15 23:30
#27

Sonen är 7 år och inför senaste julen berättade jag för honom att tomten inte finns på riktigt, men att det var vår hemlighet, att många vet det, men man ska vara försiktig med att berätta det för de som inte vet. 
Han har alltid varit rädd för tomten och tyckt han var obehaglig, så jag tyckte han skulle få slippa det. (Jag tyckte själv tomten var väldigt obehaglig som barn, men mina föräldrar insisterade på att vi skulle fortsätta ha tomte även efter att jag visste att det inte var på riktigt, men jag tyckte det var väldigt obehagligt även när jag visste att det var en vanlig person, jag har väldigt svårt för kostymer). 
Sonen undrade vem som var tomte året innan och jag berättade att det var morfar och pratade om hur han hade låtsas åka och köpa tidningen och att han egentligen gått ner i källaren och bytt om till tomtekläder. Sonen reagerade med att vilja vara tomte själv den här julen. Så när den dagen kom så tog han och jag och smög ner i källaren och bytte hans kläder så var han tomte för mig, maken, mormor och morfar. Han gjorde en "tomteröst" och allting (urgulligt var det), vi spelade med allihopa och han njöt av att vara i centrum. När han läst på alla paketen gick han ner i källaren och bytte kläder igen och kom sedan och öppnade paket, det blev en väldigt lyckad upplevelse.

Jag resonerade som så att han kommer få höra det förr eller senare och jag ville hellre berätta det för honom själv och ge honom en positiv upplevelse snarare än att han som jag skulle få höra det av klasskompisarna och bli retad.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
[Devya]
2016-01-16 10:09
#28

#27 Det där tycker jag faktiskt var fint gjort! Tummen upp. :)

Ria74
2016-01-16 10:22
#29

#27 Låter jättemysigt, ska lägga det på minnet till dottern blir större :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lojs
2016-01-16 15:35
#30

Tack #28 och #29! ❤️

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: