Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1728 ggr
johannad806
2015-12-06 18:17

Hur ska jag få han blöjfri?

Har en son på 3,5 år som har svårt att släppa blöjan. Vi körde stenhårt i somras med att vara utan blöja och att han skulle gå på pottan och de funkade faktiskt jättebra i ca 3 veckor men sen helt plötsligt vägrade han gå på potta och de sket sig totalt med att vara utan blöja. Vi har testa det mesta så som att läsa bok och de funkade ett tag, han har fått lägga pärla i bruk och när burken är full ska han få en belöning, funkade ett tag de med men sen vägrade han pottan igen och vi fick tipset att han skulle få sätta ett klistermärke på dörren varje gång de blev resultatet men de har bara funkat 3 ggr. Nu börjar jag få slut på idéer och tålamodet börja tryta då han vet så väl när han behöver bajsa och kissa men han är väl antagligen så lat att han tycker de är bekvämare att göra de i blöja. Har ni några tips på vad jag ska göra?

Annons:
Maria
2015-12-06 18:25
#1

Vår son är visserligen över 30 år nu😉 men jag minns att vi hade så dåligt med pengar  så jag köpte de billigaste blöjorna som fanns då och han blev torr jättetidigt.

Blöjan blev som en hård falukorv efter en kiss så jag gissar att han tyckte det var obehagligt.

Jag har en fundering om dagens blöjor är alldeles för bekväma? Det är som sagt bara en fundering…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2015-12-06 18:53
#2

Idag ska man resonera med barnen om precis allting, så även detta. Frågar man ett barn om de vill sitta på pottan så får man garanterat ett nej. Varför skulle de? Håller med Maria här, dagens blöjor är så bra att barnen inte kan se vitsen med att gå på pottan. 

Mina barn blev blöjfria under knappt två veckor och var ca 1,5 år gamla. När jag såg att de var helt medvetna om att de kissar/bajsar i blöjan tog jag bort den helt enkelt. De kunde exempelvis meddela: Nu bajsar jag i blöjan!🙂 Då kände jag att det var dags. Jag berättade bara att nu ska vi ta bort blöjan och de får lära sig att kissa i pottan. Vi åkte till affär och köpte fina kalsonger som de fick välja. När vi kom hem var det bara att av dem blöjan och på med kalsonger. När kisset och bajset kom i kalsonger blev det för det första obehagligt och för det andra tyckte de inte om att få sina fina kalsonger förstörda. 

Det är klart man får stå ut med att kisset kommer lite överallt de första dagarna, men det var det värt. De blev blöjfria på jättekort tid.

johannad806
2015-12-06 19:07
#3

Ja dagens blöjor är väldigt bekväma och det känns nog inte alls äckligt när han kissar. Han har super fina kallingar som han gärna vill ha, ibland, och han har fått välja dom själv. Men när han har dom på sig och kissar eller bajsar vill han direkt ha blöja. Han är så medveten om att han är stor och stora pojkar har inga blöjor!

Em_
2015-12-07 21:45
#4

Jag har inga barn själv men har kompisar som har satt på trosor/kalsonger under blöjan på dagen för att göra det mindre bekvämt att kissa i blöjan.


PogoPedagog
2015-12-17 21:32
#5

Det finns massor av bra tips och böcker om detta. Kolla in t.ex  https://www.facebook.com/groups/pottraning/

Bebis på pottan - Din guide till EC och potträning , en bok el e-bok

"Oh crap potty training": Köp den som e-bokhttp://www.jamieglowacki.com/

- "Potträning": låna eller tipsa ditt bibliotek eller köp som häftad eller e-bokhttp://www.blojfribebis.se/pottraning-bok

Skulle kunna skriva ett låååååångt inlägg med massa tips men eftersom jag är lat tycker jag du ska kolla in ovanstående istället ;)

JossanH
2015-12-17 22:12
#6

Klart man ska resonera med barnen. De är ju också individer med känslor och åsikter :) Vi har rutinpottat från ca 8 månader med minsta och hon föredrar ofta (blir 1,5 år om en månad) pottan eller toaletten. Skulle ta bort henne från pottan och torka i morse då hon blev jättearg. Visade sig att det var bajs på gång ;) Och ja, blöjorna är väldigt "bra" idag vilket kan göra det svårt att känna när barnet kissar. Har ni provat toaletten istället för potta?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: