Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1738 ggr
Fialialej
2015-11-20 16:38

Bidrag till bebissaker?

Jag har en nära vän som ska få tillökning i början av 2016. Hon är ensamstående, sjukskriven, dåligt med stöd från familjen, och har dessutom en dotter på ca 4 år. Skitdålig ekonomisk situation helt enkelt. (obs att jag inte kan svara på frågor om hur/varför situationen ser ut som den gör, och det känner jag inte är relevant heller)

Har ni tips på skänkes-sidor eller ställen där man kan söka bidrag för att köpa mamma/bebisgrejer?
Vet att hon bland annat behöver en spjälsäng.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-20 16:48
#1

Det finns ju alltid http://www.bortskankes.se/

Efter denna bebis hoppas jag att din väninna gör lite påläsning om sexualkunskap i och med att hon har en 4-åring och som jag utläser från ditt inlägg inte klarar av att försörja ett barn till utan gratishjälp

LinaLj
2015-11-20 16:53
#2

bortskankes.se och så finns ju ett bortskänkes här på iFokus.

Sedan finns det en hel del fonder att söka.

[GråHäxa]
2015-11-20 17:13
#3

Det skall finnas en fond som  ensamstående mammor med dålig ekonomi kan söka. Jag kommer dock inte ihåg vad den heter. Men om ni kollar igenom listor på fonder så kan ni säkert hitta den. Det var några år sedan jag hörde talas som den men det kan ju vara värt att kolla om den finns kvar.

Edit: Hittade den här sidan när jag googlade lite snabbt http://www.smslånochfonder.se/13-fonder-for-ensamstaende-att-soka-pengar-ur/

Den fonden jag tänkte på fanns dock inte med där, så det finns förmodligen fler.

Pippiluren
2015-11-20 19:24
#4

#1 Daisy-Moa-Elsa : "läsa på om sexualkunskap" ? Dumheter! Ingen av oss har någon aning om den här kvinnans situation, kan vi inte skippa moralpredikan och hjälpa till istället? Herregud.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-20 20:07
#5

# 4 Näe det är inte dumheter när hon inte själv klarar av ekonmisk sina barn utifrån vad TS skriver.  Det är ingen moralpredikan utan att man tar ansvar för de liv man sätter till världen och klarar man inte det bör man kanske de fakto avvakta med att sätt fler liv till världen

Och ditt herregud…vad baserar du det på? Att sammhället ska ta ansvar för någon som enligt TS inlägg I dagläget inte klarar av det barn hon har?

LinaLj
2015-11-20 20:11
#6

#5 Saken är ju att vi inte vet varför hon har det svårt just nu. När hon blev gravid kanske livet såg helt annorlunda ut för henne. Livet kan ju ändras i ett ögonblick och det kan få enorma konsekvenser. Vi vet inte om hon för två månader sedan var miljonär och hade make och barnflicka 😉

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-20 20:59
#7

# 6 absolu inte en möjlighet även om icke trolig sådan utifrån TS inlägg.

Och hittintills är det jag och gråhäxa som de fakto gett tips på sidor även om jag haft kommentarer

LinaLj
2015-11-20 21:02
#8

#7 Nja jag gav faktiskt två tips på sidor ja med 😎

Pippiluren
2015-11-21 03:08
#9

Det finns ställen som säljer både möbler och leksaker och kläder mycket billigt och det är ju typ Erikshjälpen, röda korset och andra secondhandaffärer. Kyrkans öppna förskola kanske kan hjälpa till. Starta en tråd med adress där man kan lämna eller posta saker till henne. Sen vet jag att "giving people" hjälper till med mat och blöjor och sådant.

Fialialej
2015-11-21 10:48
#10

TACK för tipsen! Guld värt! <3 :) #1 du kanske kan fundera ett varv på vad PAPPAN eventuellt sysslar med istället för att beskylla en kämpande superdupermamma för att vara en idiot..

"På natten är alla katter svarta"

[Tuulikki]
2015-11-21 11:38
#11

Finns många grupper på facebook man kan kika i :)

Det finns många Köp/sälj/bortskänkes/önskas-grupper för området jag bor i :)

Ria74
2015-11-24 14:39
#12

Kolla på orten om det finns barnloppis, där brukar man kunna fynda grejer till en spottstyver mot vad det skulle kosta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
2015-12-06 19:49
#13

#10 precis! Pappan! Lägg ekonomin på honom!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Fialialej
2015-12-06 20:19
#14

#13 Bra tips hörru! DET hade ju INGEN tänkt på att försöka med. Nu löser sig allt! Tack tack och åter tack i all jävla oändlighet för din sjukt geniala kommentar.

"På natten är alla katter svarta"

AnnaFagerell
2015-12-07 07:26
#15

#14 moget av dig med svärord i varje mening och ord! Undrar ju om det finns admin på den sida??! Är väl inte konstigt att folk reagerar! Och pappa. Är skyldig att betala oavsett. Jag får själv pengar genom FK. Pappan slipper inte undan här heller. TS verkar tro att dennes vän är den enda som haft och har ett struligt liv!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
2015-12-07 12:11
#16

#15 Jodå, det finns admin på sidan. Men jag har ett jobb också och är inte inne alltid. Du får gärna pm:a mig om du undrar något.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
2015-12-08 01:34
#17

Hon kan söka baby-bidrag hos socialförvaltningen. Även möbelbidrag om hon är nyseparerad.

Upp till toppen
Annons: