Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1920 ggr
[postmortum91]
2015-11-12 01:04

Gosedjur - vad tänka på?

Jag tänkte införskaffa mitt och sambons kommande barns första gosedjur. 
Jag själv hade ett gosedjur som blev min trygghet under hela min uppväxt och jag har kvar det än idag, så detta blir ett viktigt val för mig.
Dock undrar jag, vad ska jag tänka på när jag införskaffar ett gosedjur som barnet kommer sova med etc?
Finns det gifter eller tyger eller liknande som är skadliga och vad ska jag kolla efter?

Annons:
[Tuulikki]
2015-11-12 01:24
#1

T.ex att det inte ska finnas några delar som kan lossna (t.ex ögon) utan att allting är insytt :)

Något som är lätt att tvätta och som inte är för stort så barnet kan ha med sig det när som helst :)

Ria74
2015-11-12 08:10
#2

Dottern fick en nalle som hon aldrig har brytt sig om. Däremot har hon två filtar som hon älskar över allt annat och bara måste vara med när hon ska sova. Annars håller jag med #1 se till att det inte finns några läsa delar som barnet kan stoppa i munnen och att det går att tvätta för det blir skitigt när barnet har det med överallt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
2015-11-12 12:38
#3

Läs på ettiketten, där finns information och stämpel för godkänd. Du kan själv rycka och dra i nos och ögon med jämna mellanrum.

[Thiah]
2015-11-12 15:55
#4

Jag/vi har sett till att Joel har flera gosedjur som han gillar. Har själv haft en favorit och herregud när den var borta. Vet även om många barn som får panik om det där ena lilla djuret inte finns. Har faktiskt fått tillbaka till jobbet en fredagskväll för att favoriten blivit på dagis. Så jag rekommenderar att man försöker att inte få en filt eller ett djur så speciellt.

fluffis
2015-11-12 16:53
#5

#0 Om du kan tänka dig att lämna över ditt eget gosedjur så kanske det är ett alternativ. Det är ju både beprövat och luktar gott av mamma.

[postmortum91]
2015-11-12 18:00
#6

mitt gosedjur är så slitet så slitet. Min egen mamma fick sy en "mössa" på honom för att jag snosat sönder honom. Han har väl fått 3-4 "mössor". Så även om det är en fin idé så är den tyvärr inte hållbar :P

Annons:
fluffis
2015-11-12 20:14
#7

Det var ju synd :)

malinroth
2015-11-12 20:37
#8

Jag köpte två likadana snuttisar till Svante och skiftade mellan dessa och sov med dem i sängen och sådär för att båda skulle funka ifall den ena försvann. Så kan man ju göra om man vill undvika en katastrof men ändå ha en favvo ☺. Jag tycker teddykompaniet har fina gosiga mjukdjur i lagom storlek och med sydda ögon och tygnos och så. Inga lösa delar alltså. Materialet vet jag inte faktiskt men jag hoppas att det är ok 😞

Destany
2015-11-13 15:37
#9

Oscar har massa gosedjur men han har själv valt ut sin favorit o så klart har den slutat tillverkas men han älskar sin Björn o ingen annan duger

JossanH
2015-11-15 00:01
#10

Om det är ett gosedjur som ska finnas med i sängen så skulle jag kolla upp detta med syntetiska material och färger. Vissa färger är tex mer giftiga än andra. Det bör även vara ett gosedjur som går att tvätta så att du kan tvätta det några gånger först, sova med det själv i sängen för att den ska lukta tryggt och sedan ge det till bebisen. Eller köp något som är ekologiskt för att absolut minska på gifterna. Sedan bör grejen förstås vara "säker" i barnsynpunkt. Vår äldsta tjej har sin "mysis" som faktiskt bytts ut några gånger. Det är hennes filt som hon vill ha i sängen istället för täcke. Det är en stor stickad bomullsfilt som alltid sover med. Minsta (snart 1,5 år) har ingen grej som betyder mycket för henne. Jag var nog 4-5 år när jag fastnade för ett par av mina gosedjur och de hade jag med mig jämt. De är så slitna idag ☺️

Sajtvärd på Iller.ifokus

fluffis
2015-11-16 09:15
#11

#0 Kan det inte hända att bebisen får gosedjur i present vid födseln? :) Enligt min erfarenhet så kan det faktiskt bli för många gosedjur :)

Niini
2015-11-16 10:08
#12

Jag an tipsa om Diinglisar, babyvänliga och lätta att ha med överallt. Kör du på en ur bassortimentet så är det lätt att fixa ny/flera :) Vi har för tillfället tre "Mu" - en i dagis, en hemma och en ifall nåndera av de andra behöver ett bad.

Upp till toppen
Annons: