Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 873 ggr
teezan
2015-11-05 22:46

Vaknar i panik.

Min lilla dotter på 6 veckor vill vara nära mycket och vi tillgodoser det behovet bland annat med en bärsjal. Hon verkar tycka om den och somnar gott men har vid två tillfällen plötsligt vaknat i fullständig panik. Hon har gått från fridfullt sovandes till det värsta skrik jag hört henne skrika utan minsta förvarning.  Jag har plockat upp henne direkt och tröstat i famnen och hon har somnat om ganska omgående. Jag vet inte ens om hon varit vaken från början men väldigt otäckt har det varit för det låter fruktansvärt och man hinner tänka allt möjligt :/

Någon som har upplevt något liknande eller vet vad det kan bero på?

Annons:
[loveisall]
2015-11-05 22:59
#1

Minns när min yngsta dotter var spädbarn och äldre. Hon sov väldigt oroligt. Enda stället hon kunde sova på var på min mage/bröstet.   Jag kunde vagga henne i barnvagnen över tröskel hur mycket som helst och hon sov bara max 10 minuter och vaknade orolig.  Vet ej vad det berodde på.

Prova lägga bärsjalen brevid hennes ansikte när hon ska sova. Kanske känner hon en trygg doft från den?

teezan
2015-11-05 23:13
#2

#1 Jag var nog otydlig med att hon legat i bärsjalen när detta hänt, så hon har varit nära :/ men känner annars igen det du skriver om att inte kunna sova på andra ställen än nära inpå, hon sover oroligt, vaknar oftast direkt då, så hon sover bredvid mig i sängen. Det är därför jag inte förstår paniken när hon vaknat när hon varit så pass nära.

[TanatosNyx]
2015-11-06 00:10
#3

Hon börjar drömma mer livligt, snart kommer du se hur hon sprätter ut med armarna och "faller" antagligen. 6 veckor är en jobbig period då bebisen vill vara nära mycket och kan både vilja amma konstant och samtidigt strula mycket vid bröstet (om du ammar).

Det låter alltså helt normalt, det hör till utvecklingssprången.

teezan
2015-11-06 11:48
#4

#3 tog upp detta på BVC idag & hon trodde samma sak. Sprätter har Idun gjort länge, hihi, hon är ganska tidig i utvecklingen och har varit väldigt stark i huvudet, armar & ben sedan start, så det kan förklara första gången det hände vid ungefär 4 veckors ålder. Men jag hann bli orolig :P

sunflower185
2015-11-06 18:27
#5

Sådär håller min tjej också på, är nästan i samma ålder. Hon kan plötsligt börja skrika några sekunder, låter nästan som ångestskrik, för att sen fortsätta sova. Förut tog jag alltid upp henne för jag trodde hon hade vaknat, men nu låter jag henne vara. Hon har ofta magknip så jag antar att skriken beror på det..

fluffis
2015-11-06 20:17
#6

Samma skrik här. Det låter fruktansvärt men går över snabbt som väl är.

Annons:
teezan
2015-11-06 22:24
#7

Skönt att höra att det ändå är normalt! Om det händer igen avvaktar jag nog istället och ser om det är något… Men troligtvis gör hon det i sömnen.

[TanatosNyx]
2015-11-07 00:55
#8

jag får plocka upp Alvin och trösta när det händer. Så fort han kommer upp i famnen somnar han om. Tar jag inte upp honom vaknar han till helt så han blir klarvaken. Räcker inte att lägga sig intill och trösta.

Upp till toppen
Annons: