Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 878 ggr
Marvel-lous
11/1/15, 7:59 AM

Väldigt torr hud

Min lillkille har, sedan några veckor tillbaka, fått väldigt torr hud på benen. Det är så torrt att det nästan känns som reptilhud och jag har förtvivlat provat allt känns det som! 
Han verkar inte vara besvärad av det men det känns inte alls bra och jag undrar om ni har några förslag på salvor eller dylikt som jag kanske inte provat än.

Annons:
johan
11/1/15, 9:22 AM
#1

Är man så torr är Repair bland de bättre. Den brukar heller inte svida, vilket många mjukgörande salvor gör. Ta lite lagom med salva och massera in tills huden inte är vit från salvan längre. Upprepa det tills du inte längre kan få huden att ta upp all salva. På en bebis med så torr hud borde det ta minst fyra fem minuter. Upprepa minst morgon och kväll. Sluta inte direkt när du tycker det blivit bättre, utan fortsätt flera dagar extra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[TanatosNyx]
11/1/15, 9:23 AM
#2

Jag tog purelan på Alvins fötter.

Ria74
11/1/15, 10:07 AM
#3

Jag köpte en salva från Burts bees som funkade jättebra på Mollys torra hud.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
11/1/15, 12:07 PM
#4

Tänk på att många salvor innehåller kemikalier som barnet kan reagera på. Likaså vad man tvättar med vid dusch/bad kan påverka huden. Bäst är att smörja med något återfettande på fuktig/blöt hud så att fukten kapslas in och bevaras i huden. Kokosolja tycker jag är bra att smörja med men vill man ha något för extra torr hud kan sheasmör funka fint.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
11/1/15, 1:04 PM
#5

Kokosolja fungerade jättebra här hemma förra vintern. Sen ska man inte duscha torr hud för ofta och gärna ha några doppar olja i badvattner.

typjessica
11/1/15, 5:52 PM
#6

Här badar/duschar vi i kokosolja funkar kanon!

Annons:
Sarah
11/5/15, 6:30 PM
#7

Det är inte bara död hud? Elva kändes så på fötterna, men det att skrubba bort lite lätt :D

Pippiluren
11/5/15, 8:38 PM
#8

Köper ni kokosolja på burk då? Hur smörjer och badar man med det??

typjessica
11/5/15, 8:46 PM
#9

#8 ja, jag köper kung markatta för ca 40 kr i mataffären. När sonen badar lägger jag i en klick som smälter fort i värmen jag som inte badar så mycket brukar smörja in mig i det när balsamet är i, sen liksom sköljer jag som hastigast av det

Upp till toppen
Annons: