Annons:
Etikett10-amning
Läst 1555 ggr
Minnix
2015-10-27 21:19

Hur bör han äta?

Hallöj! Milo är snart 6 månader och äter som en häst. Ammar innan läggdags, minst en gång på natten, på morgonen, äter gröt på förmiddagen, ammar någon timme efter, ammar två timmar efter det, ytterligare två timmar senare, gröt eller potatismos till middag, ammar två ggr till på kvällen innan läggdags och sen börjar om. Nu är det så att mina bröst har börjat tröttna. Mjölken sinar och brösten fylls inte alls på lika mkt som innan. Det kan gå en hel natt utan att dom känns tunga/tjocka/spända/fulla alls! Och det är för lite för att pumpa… Jag börjar få nog av amningen också. Milo äter gärna mycket gröt eller ammar på båda sidor men som sagt, mjölken börjar ta slut. BVC sa att jag skulle köpa majsvälling och ge gröt/välling/mat på dagen och amma morgon och kväll. Räcker det? Om jag vill sluta helt då? Ska jag köpa ersättning nr två isåfall? Milo älskar ersättning, han har smakat sin nyfödda kusins flera gånger. Jag skriver här för att BVC inte riktigt lyssnar eller vill diskutera saken. Dom håller helt klart på att man ska amma länge, men 6 månader räcker för mig. Jag får dock ingen vidare respons… Vad säger ni?

Annons:
Ria74
2015-10-27 21:29
#1

Jag ammade bara lite i början, sen sinade det helt för mig. Vi använde baby semp 2 lemolac från 6 månader ända upp till hon var 18 månader. Dottern har alltid vägrat både välling och gröt därför blev det baby semp så länge. Känner du att du vill sluta amma och ge ersättning istället så gör absolut det. Jag har upplevt bvc som väldigt fyrkantiga, man MÅSTE göra på ett visst sätt enligt dom. Deras råd passar inte alla barn och föräldrar och då får man gå efter eget huvud istället :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Minnix
2015-10-28 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag sa till BVC att jag oroar mig för näringsintaget om han bara får gröt/välling/mos på dagarna och ingen ersättning så jag fick en extra tid i december för viktkontroll på honom. Känner mig lite förvirrad :p behövs ersättning på dagen eller inte? Välling och gröt är väl i stort sett samma? Tror nästan att jag köper semper tvåan ändå och ger på dagen för jag läste att för mkt välling och gröt är skadligt! Så man kan ju inte trycka i välling flera gånger per dag… Har redan ammat tre gånger mot min vilja idag för att han är hungrig men redan fått både välling och gröt. Han ska ha välling ikväll oxå.. Så förvirrad!!

Sarah
2015-10-28 15:43
#3

Att bara äta gröt och mos, trots lite Amning låter ju inte som det bästa ur näringssynpunkt. Mycket kolhydrater, men inte så mycket fett och proteiner som mättar ordentligt en längre stund. Nu är dottern bara 3 månader och jag har inte tagit tag i hennes framtida mat ännu, därför inte så stor koll nu, men jag tänker mig ändå att maten bör likna vår egen i komposition. Alltså, en proteinkälla, fett, kolhydrater och grönsaker. Även om allt inte ges samtidigt.

soundtrack
2015-10-28 16:45
#4

Man brukar säga att man ska ge gröt eller välling max 3 ggr per dag. Så som jag förstått det så är varken gröt eller välling tillräckligt ur näringssynvinkel så vill du inte fortsätta amma bör du börja ge ersättning istället. Jag skulle ge gröt/välling som frukost och kvällsmål och däremellan ge ersättning samt smakportioner med mat (plus ersättning nattetid om han vill ha mat då).

Minnix
2015-10-29 14:50
#5

Ja precis :) har köpt den där baby semp 2 lemolac. Vi får köra välling/gröt morgon å kväll, ersättning och smakportioner på dagen å amma nattetid någon vecka till å sluta successivt.

[Thiah]
2015-10-30 12:24
#6

Som andra redan har sagt så är ska man helst bara ge gröt/välling 3 gånger om dagen men jag är inte helt säker på att t.ex. majsvällingen räknas in där. För jag har förstått det som om det är spannmål man inte ska ge mer än 3 gånger per dag. 

Vi har alltid gett NAN till Joel och där är det så att man kan ge NAN1 istället för Amning så länge inte barnet äter utöver amningen. Sen byter man till NAN2 när ersättningen inte är huvudmålet. Vet inte om det är samma med semper? Så när Joel började äta fast föda (han fick frukost,lunch och nått mellis i början) så gick vi över till 2an.

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-30 20:16
#7

Majs räknas väl som spannmål?

Ria74
2015-10-30 20:23
#8

#6 Det är precis samma med baby semp :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2015-10-31 05:50
#9

#7 gör det? Jag trodde bara korn,vete och havre räkndes dit. :p

[TanatosNyx]
2015-10-31 06:44
#10

Även majs, ris, hirs, teff mm utöver de fyra sädesslagen är spannmål :)

[Thiah]
2015-10-31 09:41
#11

#10 jaha sedär. Har aldrig räknat med majs eller ris dit

ewelines
2015-11-02 10:20
#12

Nu har jag inte läst hela diskussionen men min dotter är 6 månader + en veckan och hennes dag ser ungefär ut såhär:

Morgon kl6: Amning

Frukost kl9: Yoghurt eller havremjölk blandat m frukt, rån m smör eller annan frukost aktig mat.

Amning innan sömn

Lunch kl12: Mat + frukt (rotfrukter och grönsaker med fisk, kött eller kyckling)

Mellis kl3: Äggröra, frukt, yoghurt eller något liknande.

Amning innan sömn

Kvällsmat kl18: Mat + frukt

Välling (Ottos färska) ca 150 ml och godnatt kl 19.

Ammar sedan en gång på natten oxå vid 2 tiden. Men detta har jag snart tänkt försöka vänja av då hon äter så bra på dagen nu. Och snart har jag även tänkt ta bort de två gångerna jag ammar under dagen då jag sitter i samma sits som dig och hon är inte direkt intresserad utav att amma utan gör de mest för att jag erbjuder. 

Givetvis är allt cirka tider men hon äter iaf ungefär var 2,5- 3e timme :)

Minnix
2015-11-05 17:54
#13

Hej ewelines! Kul med namn man känner igen!! (från april tråden på gravid) Ja jag tror att jag kan slappna av lite. Milo ammar typ 2 gånger på dagen, annars får han gröt, ersättning och mat fram till kvällen. Så från kl 19 ungefär ammar han bara om han blir hungrig och det blir kanske 1 gång innan vi lägger oss vid 23 och en gång på natten. Dock har vi inte fått grönt ljus från BVC ännu om kött så det har vi inte börjat med än. Är det från 6 månader? Får googla lite för det är väl dags nu snart… Han lever på potatis, morot, majs och andra pureer från 4 mån.

Annons:
ewelines
2015-11-12 21:13
#14

#13

Ja, jätte kul! Tiden går ju sååå galet fort.

Rekommendationerna är ifrån 6 månader. Jag började dock lite smått med fisk vid 5,5 sen ökade successivt då bebis var med på noterna, magen ok och jag tyckte de va skönt att vänja lite länge eller vad man ska säga :)

Nu har de gått ett tag sen jag skrev de andra inlägget och nu ammar jag faktiskt inte alls längre. Ofelia valde själv bort amningen dagtid genom att inte vilja ta bröstet fast jag erbjöd innan vila, så då tog jag bort nattmålet i samma veva vilket jag är glad över. Funkar bra för oss och en befrielse att pappa kan ha henne själv när de behövs. :) 

Vi får försöka väcka liv i April-tråden, så roligt att höra hur de går och vad som händer hos er andra oxå :D

Minnix
2015-11-13 17:29
#15

Ja nu ammar vi inte alls dagtid längre! Ungefär två gånger per natt, eventuellt en gång på morgonen. Brösten kan gå till 22 tiden utan att sprängas haha jätteskönt. När han är redo kommer vi att ta bort nattamningen oxå :)

ewelines
2015-11-15 19:31
#16

Tyckte oxå de va smidigast att ta bort dagtid först, de föll sig mer naturligt på något sätt :) Men nu när man inte ammar längre om dagarna förstår man verkligen hur smidigt o praktiskt de är med amningen haha! Att alltid ha maten med sig o redo :D

Minnix
2015-11-29 16:41
#17

Nu har vi slutat amma. Tänkte nattamma ett tag men han ville inte haha :p helt plötsligt blev han arg, det tog för lång tid, så då slutade vi helt. 6e dygnet utan tömning av brösten och dom har slutat producera :) istället vill han ha ersättning var 6e timme och däremellan gröt eller mat. Utom på natten, då äter han 6 på morgonen bara. Så glad att det här gick så smidigt!

ewelines
2015-12-02 10:16
#18

#17 Vad skönt att de gick så smidigt!! :)

Vi har slutat helt här med nu, hon tog sista slurken för någon vecka sedan. Känns faktiskt skönt :) Nu är man fri som en fågel 😉

Upp till toppen
Annons: