Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1422 ggr
Emelie-E
10/21/15, 11:52 AM

Känner mig så elak..

Det här med barns önskningar.. Sonen har nu i ca ett års tid pratat om att han vill ha en hund. I början var det inte helt på allvar, liksom lite "jag vill ha en svart hund med rosa prickar!" Och liknande. Men nu.. Det går inte en dag utan att han säger att han vill ha en hund.. Han fyller 5 år nu om mindre än en månad och säger att han önskar sig en hund. Igår var vi i en djuraffär och kollade lite och han tittade på olika hundleksaker och sa att en sån ska han köpa när vi får hund. Just nu är han inne på att han vill ha en chihuahua.. Så han är så galet medveten om vad han vill ha.. Jag går sönder! Känner mig som världens sämsta mamma.. Jag vill verkligen ge honom allt, men en hund? Det är ju inte bara att skaffa en hund.. Vi har för stunden 5 katter och har precis flyttat till mindre. Hundar kostar massor och man behöver lägga ner mer tid än vad man behöver på katterna. Försöker förklara det för sonen men ändå låter det "när jag får en hund".. Jag vet inte vad jag ska göra. Det värsta av allt är att jag VET att sonen hade tyckt det var så kul med en hund och han hade verkligen lekt med den. Tror även garanterat att han hade gått med på varenda promenad. Men vill jag ha en hund? Nja… Och det får mig att känna mig så hemsk…

Annons:
Honestyisdead
10/21/15, 11:59 AM
#1

Det är bättre att vänta med hund. En femåring förstår inte vad det innebär. Och du får ju ta hela ansvaret och måste verkligen vilja det själv.

[Hästhoven]
10/21/15, 12:00 PM
#2

Det är ju trots allt du som vuxen som har ansvaret över hunden, åtminstone tills eran son är nog stor för att ha ansvaret helt själv. 

Sedan tycker jag att man som förälder ska ha intresse av djuret också, inte skaffar den enbart för barnets skull. 

Kommer du orka ta hand om hunden, gå ut med den & allt vad det nu krävs för att hunden ska få må bra? 

Jag tycker ni ska avvakta ett tag, fundera om det verkligen är någon som skulle passa dig, har ni tiden? utrymmet & intresset av en liten hund som förhoppningsvis kommer leva i många, många år?

Du har inga vänner/bekanta som har någon hund? kanske din son kan få pyssla med den vid några tillfällen lite då & då? 

Din son är trots allt endast 5 år gammal, visst finns det barn som är mogna redan i den ålder, det är ingen tvekan om det. Men han är trots allt väldigt ung & kommer trots allt hinna skaffa hund senare i livet. Vänta några år & se vad han känner då.

OlgaMaria
10/21/15, 12:03 PM
#3

Sonen behöver nog lite besked hur som helst. Ja, nej, eller nej nu men kanske när du är större.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emelie-E
10/21/15, 12:05 PM
#4

Jag har inte sagt att vi ska skaffa hund.. Bara att jag känner mig så elak. Jag vet att allt ansvar hamnar på mig och min man OM vi mot förmodan skulle skaffa en hund. Men vi är inte där ännu, inte på långa vägar… Jag vet bara inte hur jag ska bemöta min son i det här.

Honestyisdead
10/21/15, 12:07 PM
#5

Säg att ni inta har plats just nu. Ni kan se om några år. Så kN han få läsa på om det under tiden.

Rita-S
10/21/15, 12:07 PM
#6

Gör inte det. Du gör absolut rätt att tänka efter NOGRANNT innan du ens vurderar skaffa hund. För hundens skuld! Han kanske hadde gått med på varenda promenad nu. Kanske ett helt år.. men sen? Det kvarstår att se. 

min mamma nekade mig djur när jag var liten. jag tyckte hon var världens dummaste. Då. Nu som jag är medveten om hur mycket jobb ett djur är förstår jag mycket väl varför hon sa nej. Det räcker med hem och barn att sköta om typ. 

om det är som så att han värkligen vill ha en hund kanske du kan hitta någon i grannskapet som skulle låta er få promenera med deras hund nån gång i mellan? Sysselsätta, leka med, borsta och även gå i silande sidlänges regn och snöväder? Det är ju iaf en början som kan visa honom. Det kanske inte är lika roligt när det blåser ruggigt kallt och man hellre vill sitta vid TV och se bolibompa. 
Som jag ser det är det ett riktig bra pekepinn. du blir överens med honom (om ni nu har hittat en ni känner som vill låta er få låna hunden på promenad i bland) att ni skall för dessa promenader låtsas hunden är eran. "nej, ingen film nu, nu måste hunden rastas, det kan faktisk inte vänta." "nej, du måste nog även om det regnar upp och ner." "men lego får nog vänta, hunden måste rastas" och så vidare. Det ger en liten känsla åtminstonen.

Sen är det som så att detta blir även en värdefull lärning för honom, man får inte alltid omedelbart det man värkligen önsker sig. Det är inte bara att säga "jag vill ha" och radda upp eksakt vilken ras och färg det skall vara. I bland blir det ju inte så. I bland får man kanske vänta lite. eller länge.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
OlgaMaria
10/21/15, 12:09 PM
#7

#4 Du får säga som det är, att det inte kan bli någon hund nu och att det tidigast kan ske om två-tre år, eller hur ni känner. Det kan kännas väldigt hårt att "krossa någons dröm", men jag tror det ändå blir lättare för dem att veta vad som gäller, plus att det är något viktigt att lära sig - att ta ett nej och att lyssna på vad mamma och pappa säger. Men man kan också säga - jag förstår att du blir ledsen, jag förstår verkligen hur mycket du vill ha en hund, och jag önskar att jag kunde ge dig en hund, men det går inte pga det här och det här och det här.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[strutter]
10/21/15, 12:13 PM
#8

Hej!
För att kunna ta beslutet hund eller inte hund behöver du tänka att det är du som ska ha hunden. Du kan inte skaffa hunden till din son. Han är för ung. Det blir till syvende och sist din hund. Men jag förstår ditt dilemma, man vill ju sina små det allra bästa! 🌺

Niklas
10/21/15, 12:17 PM
#9

Jag tycker inte att du ska ta honom till djuraffärer och titta på hundgrejer. Det får honom antagligen att tro att det finns en chans att få en hund. Var tydlig med att det inte blir någon hund. Annars tror jag han kan känna sig lurad. Det hade jag gjort.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Emelie-E
10/21/15, 12:48 PM
#10

Jag vet att det är mycket jobb med hund och det är därför det inte har blivit någon. Både jag och min man har haft hund förr så helt oerfarna är vi inte. Vi har två hundar i vår närhet, tyvärr är de lite större och då blir sonen osäker. Han vill så gärna leka men tycker det är lite läskigt när en hund lika stor som honom kommer springandes emot. Därför är det inte helt aktuellt att låna någon av dessa hundar heller. Men jag uppskattar förslagen! :) #9 Vi tar inte med sonen till djuraffärer bara för att. Vi har som sagt katter också som behöver grejer och det var anledningen till att vi besökte en djuraffär igår. Och då fick han syn på hundleksakerna. Jag uppmuntrar inte sonen alls i det här. Försöker prata med honom att det inte går att skaffa hund, mest pga katterna och att det är så mycket jobb. Men då försöker han komma med förslag på hur man kan göra för att det ska gå att skaffa hund. Han är väldigt medveten och det är lite jobbigt. Men som sagt, någon hund blir det inte i nuläget i vilket fall! Tack för alla svar! Det får mig att tänka lite längre och jag ska försöka bli tydligare mot sonen.

Niklas
10/21/15, 1:27 PM
#11

#10: Okej.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ria74
10/21/15, 3:02 PM
#12

Ni kan kanske förklara att så länge ni har katterna blir det ingen hund eftersom det blir för många djur då.

Jag önskade mig en hund när jag var liten, hade katt och kanin. Mina föräldrar var benhårda med att eftersom dom jobbade och jag gick i skolan så kunde vi inte skaffa hund. När jag började på gymnasiet skaffade vi den efterlängtade hunden, men då var jag ju i princip vuxen och kunde hjälpa till på ett helt annat vis.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
10/21/15, 6:30 PM
#13

Man kan inte ge sitt barn ett djur bara för att Hen vill. Jag skulle säga att det kommer inte bli en hund just nu. Om du vill kan du ju lägga till kanske i framtiden. Ungar kommer tjata. Men det är du som vuxen som måste säga stopp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
AnnaFagerell
10/23/15, 9:19 AM
#14

Ta honom till leksaksaffären och låt honom välja en gosehund

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: