Annons:
Etikett10-amning
Läst 1536 ggr
Minnix
2015-10-21 11:08

Amning hårda knölar

Hej! Fler som ammar här? Har en son på 5 månader och helammar. I några dagar har jag känt kom en kaka i vänstra bröstet med små kulor i. Som typ jättehårda mjölkkörtlar i en liten samling. Det handlar om ett område stort som en större oliv kanske? Det gör inte ont eller något, men det irriterar mig. Jag kan inte lösa upp kulorna! Masserat, strykt med handen, pumpat, ammar på den sidan först men inget hjälper. Kan man få såhär utan att det är mjölkstockning? Eller kan man få mjölkstockning som inte gör ont? Fick en hemskt smärtsam mjölkstockning i början av amningen och det här är inte alls som då… Några idéer?

Annons:
Ria74
2015-10-21 15:05
#1

Testa gärna att fråga på www.amningshjalpen.se där får man ofta bra och snabba svar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ladydragon
2015-10-21 20:09
#2

låter som en liten mjölkstockning  ser du till att hålla brösten varma hela tiden? fetvadd eller inlägg av fleece i behån är ett gott råd 
ofta behövs det värme för att mjölkstockningen ska ge med sig 

#1 är oxå ett jättebra råd

Minnix
2015-10-21 21:47
#3

Kollade amningshjälpen men den sidan är så sullig :O har inte använt mig av värme för min vetekudde försvann i flytten Nyss, men jag ska se om jag kan leta fram den eller komma på något annat liknande :)

tlover
2015-10-23 11:00
#4

#3 Testa att hoppa in i duschen det gjorde jag då jag hade mjölkstockning.

Jag har däremot då och då hårda "kulor" utan mjölkstockning även om det brukar ge med sig efter Amning. Testa att börja amma (barnet suger som bäst i början av amningen) med det "knöliga" bröstet två gånger i rad, då kan det också släppa. Men efter en start av två gånger i rad på samma bröst är det bäst att du börjar på det andra bröstet en gång så att du inte får mjölkstockning där.

Mjölka gärna ut en liten skvätt efter Amning om det går (då brukar det vara enklast att komma åt "svåråtkommen" mjölk).

I brist på fetvadd kan du lägga ullvantar över brösten också.

Obs detta är bara egen erfarenhet jag har inte någon utbildning.

l'm back

Minnix
2015-10-27 21:06
#5

Tack för alla råd å svar! Jag tror att det börjar ge sig. Känner inte lika hårda kulor och tänker inte så mkt på det så det är nog bättre.:)

Upp till toppen
Annons: