Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 4310 ggr
sunflower185
2015-10-18 12:42

Vagnpromenad, hur ofta?

Jag undrar hur ofta ni har gått på vagnpromenad med era nyfödda? Vår tös blir snart tre veckor och jag har bara varit kanske 3-4 gånger på vagnpromenad med henne.. Det känns som att det är ganska lite, men jag vet inte. Hur ofta borde man ta med dem på vagnpromenad? För mig känns det lite stressigt ännu att ta med henne på promenad, är hela tiden nojjig över att hon ska börja skrika och bli otålig och har inte vågat gå så långa sträckor, max en halvtimme. Men jag vill ju att hon ska få lite frisk luft mellan varven och inte bara vara inomhus heller…. Kan det vara dåligt för hennes immunförsvar om hon är inomhus för länge?

Annons:
[dr_acula]
2015-10-18 12:47
#1

Jag gick en promenad varje dag, men det var nog mest för min egen skull då jag ville komma ut och röra på mig. 🙂

[Thiah]
2015-10-18 12:49
#2

Ingen stress med vagnpromenader! Jag gick ut ofta med Joel men det var i april och han sov flera timmar i vagnen. Hans gudmors son vägrar sova i vagnen så dom var sällan ute de första 2-3 månaderna.

teezan
2015-10-18 13:07
#3

Nej, känn ingen stress! Om du bara vill och orkar vara inomhus och typ ligga i soffan hela dagarna är det helt okej. Finns inga måsten. Själv har jag inget val då vi har hund men vissa dagar finns inget engagemang från min sida egentligen. Bebis tar inte skada av att inte vara ute så mycket, det har jag väldigt svårt att tro :)

sunflower185
2015-10-18 13:47
#4

Ok, då kan jag lite lugna ner mig.. :) Tänkte också om det kan vara "dåligt" på det viset att de inte blir vana med att vara ute när vi går så sällan, att det blir som en chock varje gång? Senast vi var på promenad somnade hon inte i vagnen alls.. :/ 

Och när kan man börja ta med bebisen till butiker och sånt? Inte nu direkt  stormarket och gallerior, men mindre småbutiker och dylikt? Kan det vara dåligt om man väntar för länge med att börja gå ut med bebisen?

Marvel-lous
2015-10-18 14:35
#5

Att ta ut till butiker och sånt är väl från varje familj att själva bestämma; vi var ute och storhandlade när han var 5 dagar medan andra säkerligen väntar längre. 😉

[Thiah]
2015-10-18 17:17
#6

Joel var 4 dagar första gången vi var i näraffären och efter det var vi i gallerior och annat. Vet dom som väntat längre pga risken för rs virus och sådant. Höst och vinter är det mycket förkylningar i luften.

Annons:
JossanH
2015-10-18 22:28
#7

Har bebisen svårt att slappna av kan du köpa en bärsjal eller ergonomisk sele och bära i så brukar man kunna hålla bebisen lite mer skyddad från affärsmiljön och samtidigt hålla den nära och vaggande vilket brukar vara sövande ☺️

Sajtvärd på Iller.ifokus

teezan
2015-10-18 23:20
#8

Vår tjej kAn ha lite svårt för vagnen men i bärselen somnar hon i stort sett direkt om vi ska ut & gå. Det här med att ta med bebis är vi lite försiktiga med, vi ser till att inte besöka typ stormarknader där det kan va mycket folk på grund av smittorisken men sånt gör man ju som man vill. Ibland måste man ju handla såklart! Bärsjal har vi en men vi kan inte knyta & har inte hunnit lära oss än, annars ska det ju va bra som #7 skriver :)

fluffis
2015-10-19 10:00
#9

Jag håller med om att du kan ta det lugnt. Bebisen är ju bara tre veckor än så länge! 🙂 

Själv tänker jag som så att jag vill ta det lugnt och skydda min bebis så mycket det går mot infektioner och otrygghet (att träffa andra människor än föräldrarna) de 2-3 första månaderna. Därefter är det nog bara bra att vara utomhus och bland folk. Ju mindre de är ju tuffare blir det med minsta lilla förkylning, kan jag tänka mig. Både för bebisen och föräldrarna.

Det är du/ni som föräldrar som är det absolut viktigaste för bebisen just nu! Passa på att ta det lugnt och lär känna din/er söta guldklimp (och vice versa) 🙂

tlover
2015-10-23 11:07
#10

Jag har inte läst hela tråden men tänkte lugna ner dig lite med att vår dotter (9 mån) aldrig varit på vagnpromenad. Vi har burit henne i sjal och i början var det inte varje dag vi gick ut och inte långa promenader (hon förlöstes med kejsarsnitt). Hon har varit väldigt frisk än så länge dessutom.

Men för både vår egen skull och hennes brukar vi försöka få en nypa frisk luft varje dag, men det kan innebära att stå på bron några minuter invirad i en filt 🙂

l'm back

[TanatosNyx]
2015-10-23 21:40
#11

Alvin stenvägrade vagn tills han fick sitta och titta, han är fruktansvärt nyfiken av sig. Ergosele har vi men den var alldeles för varm under sommaren med spädbarnsinlägg, och nu blir han bara arg i den.. han vill titta sig omkring. Så det är inte direkt mycket han har varit ute, han är ändå 6 månader nu.

tlover
2015-10-24 08:37
#12

#11 Testat nån form av bärsjal? I somras var det endast den hemagjorda bärsjalen som gällde här hemma (av vävt tyg, ett lakan)men  trikåbärsjalen blev även den för varm

l'm back

Ria74
2015-10-24 10:10
#13

Vi har inte gått jättemycket vagnpromenader, mest använt bärsele och vi skulle nånstans.

Jag tog inte med dottern till affären förrän hon var 2-3 månader, dock var hon med på en stor samlarmarknad när hon bara var 5 dagar. Men den var utomhus och mitt i sommaren så jag var inte så rädd för smittor där.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[TanatosNyx]
2015-10-24 10:27
#14

#12 nej, jag lessnade på att slänga pengar på detta :(

tlover
2015-10-24 10:54
#15

#14 Den bästa bärsjalen för sommaren var för oss en jag hade sytt av ett lakan dvs så var det gratis (om man inte räknar tråd och arbetstid lakanet var ärvt).

l'm back

[TanatosNyx]
2015-10-24 10:56
#16

#15 jaa just det ja, mitt minne… kollade upp detta via amningshjälpens länksamling där det finns en tut om egensydd sjal av lakan. Åh! -.-'

Sarah
2015-10-25 21:53
#17

Vagnen är inte direkt välanvänd här :) tar dottern i bärsele överallt. Hade hon sovit i vagnen när den står still så hade jag använt den mer, men promenader på vagnvänligt underlag är inte min grej :) Har med henne i stallet varje dag och det hade varit perfekt om hon sov i vagnen då, men icke.

jtoivola
2016-03-19 12:32
#18

Vi har en liten son på 3 veckor och vi försöker komma ut minst en gång varje dag :) jag tycker att han verkar sova så mycket bättre efter en ordentlig promenad i vagnen. Visst är ja lite som på nålar att han kanske ska vakna och bli skrikig i vagnen de hände idag när vi var ute med honom. Mitt i allt så vaknade han och var lite skrikig en stund innan han somnade om. Vi försöker se till så han har ätit och fått en ren blöja innan vi tar ut honom och för de mesta så sover han under hela svängen.. men det är ju barn och det är ju inte direkt onaturligt om dem kanske vaknar och är lite ledsna i vagnen. Men jag tror dem små bara mår riktigt bra av att komma sig ut :)

Zelmabus
2016-03-20 00:52
#19

Flera gg varje dag sen vi kom hem från BB . Men har ju hundar som måste ut, och en häst som måste hämtas in.

Intehärutandär
2016-03-20 00:57
#20

Nästan varje dag drog jag vagnen upp och ner två trappor från det att vi kom hem. Bara då det var - 30 grader (han är född i slutet av nov) fick han stanna hemma. 

Varje dag har vi gått, annars kommer vi ingenstans.

Annons:
densomundrar
2016-03-28 07:43
#21

Jag tror inte barnet lider även om den inte får vagnpromenader. Om allt går som det ska så får vi våran bebis i november och vintertid har vi inga promenadvänliga vägar här ikring och inte är det speciellt kul att vara ute och traska mitt i vintern, så mitt barn kommer få sparsamt med promenader den första tiden, mest bara om vi ska å handla eller liknande.

Upp till toppen
Annons: