Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1222 ggr
Musique
2015-10-13 17:26

Min sons rättigheter.

Min son är 12 år gammal och han trivs inte hos sin pappa. Vi har delad vårdnad. Han vill helst slippa vara hos pappa för pappan är negativ, bråkar mycket med sonen och drar till med soc till och från. Pojken gillar inte pappans nya tjej och hennes livliga barn. Inte litar han på sonen heller utan påstår att han ljuger, säger det till och med framför pojken. 

Till exempel, pojken har en sjukdom som till och med läkare har fastställt, men då är läkaren inte pålitlig. Pga sjukdom måste pojken undvika att äta vissa saker, men det skiter pappan i. Sjukdomen gör att pojken måste vara hemma ibland, rätt sällan, ungefär lika ofta som barn kan vara när de blir sjuka. Sådant blev fallet den här veckan och då fick pojken höra att pappan kommer att vända sig till soc pga att pojkens problem orsakar frånvaro från skolan. Så nu får inte pojkens ens vara sjuk i fred utan att pappan hotar med soc. 

Jag tänkte höra nu om ni vet vilka rättigheter barn i min sons ålder har. Jag har kollat runt, men blir inte så mycket klokare. Jag har ett stabilt liv, dock dålig ekonomi.

Annons:
Honestyisdead
2015-10-13 17:34
#1

Din som har en diagnos och hans far hotar honom och anklagar. Jag hade krävt ensam vårdnad. I den åldern tror jag din son får säga sitt också.

lollynonna
2015-10-13 17:39
#2

Rätta mig om jag har fel men vid 12 års ålder får barnet säga vilken förälder hen vill bo hos, om barnet känner sig obekväm med att bo hos någon av föräldrarna. Det är vad jag har hört iaf.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Forest]
2015-10-13 17:40
#3

Kan du prata med ditt X? Det kan inte vara roligt för honom heller att bara ha tjavs med sin son, jag tänker på får dom egen tid bara dom nu när han har ny sambo samt bonus barn? Jag skulle kanske försöka att lägga det lite snyggt med säga att han mår inte så bra då det är mycket tjavs, och föreslå egentid lördagar eller någon dag som passar ditt x och sonen. Då med gå och ta en fika gå på stan eller se på bio för att få en ny kula och egen tid utan en massa tjavs.

Ria74
2015-10-13 17:41
#4

Boka tid hos familjerätten och be om hjälp. Såhär ska inte din son behöva ha det.

Här finns lite information i  alla fall: http://www.socfamratt.se/

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Musique
2015-10-13 17:44
#5

#3 Ja de får egen tid, men det spelar ingen roll. Jag har försökt prata med honom och då vänds bara allting mot min son istället. När min son sade att han inte gillade barnet fick han åter höra om att pappan kommer att gå till soc samt att pojken har psykiska problem, vilket jag inte håller med om för fem öre och inte skolan heller.

Honestyisdead
2015-10-13 18:00
#6

Som sagt. Kräv egen vårdnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: