Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1160 ggr
Tallullah
2015-10-11 11:00

Barn som inte vill sova

Vad beror det på att barn inte vill söva även om dom är stuptrötta? Min dotters flicka på 8 månader är jättesvår att få till att somna. Såå jobbigt!

Annons:
[Synnerlig]
2015-10-11 11:06
#1

Vad har ni för rutiner vid läggdags?

OlgaMaria
2015-10-11 11:16
#2

Mina barn har alltid haft svårt att sova. De är helt klart hyperaktiva båda två. Lätt att se idag när de är större men det var egentligen lätt att uppfatta när de var små också. Hyperaktiva barn blir väldigt uttröttade och kompenserar tröttheten med överaktivitet. De försöker hålla sig vakna och aktiva, och när det väl är dags att sova blir det väldigt väldigt svårt att slappna av. Med lillebror har jag tagit mer hjälp av olika tillskott för jag insåg från början att han var som storasyster och att han behöver faktiskt hjälp att slappna av. När han var liten gav jag honom lite magnesium-brus på kvällen vid behov och det fungerade väldigt bra. Magnesium är en mineral som förbrukas väldigt fort när man är överaktiv och sover för lite. Och utan tillräckligt med magnesium blir det ännu mer omöjligt att slappna av. Magnesium är nämligen verksamt i alla olika funktioner i kroppen som har med avslappning, vila och sömn att göra. Finns också magnesiumspray eller olja som man kan ta på huden.

Epsomsalt kan man köpa på hälsokosten och är ett magnesium-svavel-salt som man kan ha i badet. Det är oerhört avslappnande och välgörande med ett sådant bad. Använder det till mig och barnen ibland och man blir verkligen trött och sover hårt. Perfekt med ett sådant bad innan nattning.

Vi använder också små doser melatonin vid behov.

Min dotter som är 7 dricker ibland en kopp kamomillte på kvällen. Det är också väldigt avslappnande.

Är så glad att jag hittat sätt att hjälpa mina barn att sova. Sömn är så oerhört viktigt. Och jag tror man har så mycket att vinna på om man kan hitta sätt att göra sömnen till något positivt för barnen. Om detta med att somna bara är kamp så är det en känsla som ligger kvar i dem väldigt länge, och det är lätt att återkomma till den känslan och fastna i den ifall man haft svårt att somna några kvällar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tallullah
2015-10-11 11:31
#3

Tack för svar. Jag vet ej varför det ska vara så svårt för barn att somna. Man går med dom i famnen, sjunger och gör allt som skulle funka, men så fort vi lägger henne i sängen börjar skrikandet. Det verkar vara så onödigt att skulle behöva jobba så hårt för att få henne att somna.

Velinga1984
2015-10-11 17:45
#4

#0 Mycket händer för dom så det är normalt med såna perioder. Vi hade en period där vi fick gunga vagnen inomhus för att mellanbarnet skulle sova. Idag är han 22 mån och lägger sig ibland själv i sängen både vid vilan och läggning för kvällen om vi varit upptagna när han vill sova. Hans läggtid är 19.30 men det händer att han lagt sig själv innan :) #2 Håller inte med. Min äldsta son var hyperaktiv som mindre, han var bokstavligt överallt. På förskolans utevisteler befann han sig klättrandes på olika byggnader/träd och satt gärna på de tak han kom upp på. Idag utreds han för ADHD då han bla inte kan koppla av och saknar koncentration. På hans rum är alltid tvn, mobil och dator igång. För mig är det ofattbart hur han kan titta på alla 3 men sån är han. Läxor skrivs gärna i soffan med fötterna på ryggstödet,magen i soffan och huvudet på golvet. Men det är först vid skolåldern som han haft svårt att sova. Han har ALLTID sovit runt 20-tiden när han var mindre.

[TanatosNyx]
2015-10-11 18:54
#5

#3 " men så fort vi lägger henne i sängen börjar skrikandet". Just det. Barnet vill vara nära, ha trygghet, värme, bli buret. Det är alldeles normalt. Ta upp barnet igen. 🙂 Lita på att barnet talar om vad det vill och behöver.

Anonym
Anonym
2015-10-11 19:35
#6

#4 Ja, alla hyperaktiva barn behöver inte ha svårt med sömnen, från början, men det kan vara så.

Annons:
PogoPedagog
2015-10-11 20:30
#7

Mina barn har haft sin jobbigaste sömnperiod just runt nio månader. Har du koll på utvecklingsfaserna?

jmkforlajjf
2015-10-11 22:24
#8

Har ni en spjälsäng? Orkar man inte gå runt och ständigt bära på barnet kan man ha armen mellan spjälorna så att barnet åtminstone kan ha en hand hos sig att gosa med och känna närhet med. Det funkade väldigt bra för oss, väldigt obekvämt emellanåt dock men så värt de, tanken att hon kände sig trygg med det var de bästa <3

OlgaMaria
2015-10-12 08:19
#9

Jag skrev #6, var inte meningen att det skulle bli anonymt.

En annan sak man kan ha i åtanke är att Sömnsvårigheter kan ha att göra med allergier. Fundera om det finns några andra symptom - ont i magen, klåda, eksem, utslag, ledsenhet t ex. Mjölkallergi är vanligast hos små barn i Sverige.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: