Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1405 ggr
Destany
10/1/15, 11:55 AM

svärmor vill jag ska handla julklappar till sonen.

Min svärmor vill att jag ska handla julklappar till vår son så ska jag få pengar för vad det kostar. Jag tycker inte det känns rätt. Men funderar på om det e jag som tänker fel. förra året fick jag peka ut på internet vad han ville ha så fick han det. Varken mer eller mindre o jag kände redan då att det inte känns okej. Det känns som de inte bryr sig om honom när de gör så här. Sonen är 2 år . Vad anser ni?

Annons:
Trollhund
10/1/15, 12:01 PM
#1

Jag tänker att det väll handlar om att du känner ditt barn bäst och det kan vara svårt att veta vad man ska köpa.

Maria
10/1/15, 12:13 PM
#2

Det kan ju snarare vara så att de bryr sig såpass mycket att de vill att det ska bli absolut rätt. De vill kanske veta att det är något han behöver och kommer att gilla.

Han är ju bara två år så han kanske inte själv kan avgöra vad han önskar sig så då vänder de sig till dig.

Ta det som en eloge istället. De vänder sig dessutom till dig som svärdotter och inte till sin son. Jag skulle bli smickrad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

soundtrack
10/1/15, 12:31 PM
#3

Min dotter fick ett par skor av sin mormor (dvs min mamma) i 1årspresent. Dom gick jag och sambon och köpte tillsammans med dottern och så fick vi pengarna i efterhand. Jag tycker inte att det är något konstigt med det, då blir det ju som sagt garanterat rätt. I övrigt så berättade vi i princip för varje person vad dom skulle köpa till henne både i födelsedagspresent samt julklapp för att hon bara skulle få nödvändiga saker samt slippa ev dubbletter.

PogoPedagog
10/1/15, 1:33 PM
#4

Min svärmor är likadan och hon kan dessutom ringa dagen inna födelsedagen/ jul och säga att vi ska köpa present från henne.  Men nu bor ju vi på landet och har inte tid att susa iväg till affären hur som helst bara för att hon är lat. Hon har dessutom bara två barnbarn så det är inte som att det ska handlas stup i kvarten.

Jag försöker dock se det som att hon vill väl och inte vill köpa fel saker. Hon är en väldigt praktisk människa vilket jag annars uppskattar.

OlgaMaria
10/1/15, 2:04 PM
#5

Hon själv tycker antagligen att detta är det bästa sättet hon kan visa att hon bryr sig om er alla. Du kanske inte tycker så, men utifrån hennes erfarenhet och personlighet så tycker hon nog att detta är bäst. Hon är ju dessutom ute i väldigt god tid om hon redan nu sagt att du ska köpa julklappar åt henne. Hon tänker nog att hon vill ge dig möjlighet att köpa precis det du vill kunna köpa åt sonen.

Du kanske tycker det känns knäppt, men du kanske kan lära dig att uppskatta upplägget allt eftersom sonen blir större och det blir mer och mer de behöver och önskar och saker kostar.

Människor har väldigt olika sätt att se på gåvor. Vissa tycker att gåvor är väldigt viktiga i sig själva och att det är tanken och omsorgen bakom gåvan som är viktigast. Andra ser mer gåvor som bara saker och lägger större vikt vid andra typer av tjänster och omsorgsbevis - då kan det vara en större grej att ge pengar och ge frihet att välja till den som ska få gåvan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Destany
10/1/15, 2:17 PM
#6

Att hon sa det igår var för att jag ska till ullared imorgon. Jag vet inte men det känns bara så fel. Hon vet vad han leker med hon har sett vilken typ av leksaker han leker med. Hon vet hur jag brukar klä honom, hon vet hans storlek. Jag vill bara att hon ska handla sakerna själv till honom annars känns det som om de sakerna är från oss ändå har pratat med min sambo o han tycker att de borde handla själva. Han säger att det e nog för att de vill att det ska bli perfekt men jag e kanske överkänslig men jag tycker att det tar bort lite av julkänslan.

Annons:
OlgaMaria
10/1/15, 2:51 PM
#7

Men det är för att du tänker på ett annat sätt om gåvor än vad din svärmor gör antagligen. Hon menar inget illa och detta betyder inte att hon inte bryr sig. Hon tycker bara att detta är bättre.

För det första är det nog bra om du försöker förstå det, att man tänker olika om gåvor och att hon faktiskt försöker göra det hon tycker och tror blir bäst för er. Men om det skulle göra dig mycket gladare ifall hon själv köpte gåvorna så kan du ju försöka förklara det utan att anklaga.  Men det blir jättedumt att du tar illa vid dig och om du skulle skuldbelägga henne för att hon gjort så här, isåfall blir hon säkert jätteledsen också. En bra kompromiss är kanske att du skickar en önskelista så har hon något att utgå ifrån så hon vet att det blir något ni önskar er.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[dr_acula]
10/13/15, 9:12 PM
#8

Så gör sonens farfar med men känns helt okej. Han är så osäker på vad han ska köpa och vad sonen har. Tänker att han bryr sig så det ska bli en bra julklapp :)

Torparmor
10/14/15, 8:31 PM
#9

Tycker OlgaMaria har ett bra förslag om du nu tycker det känns fel. Skriv en önskelista och lämna och säg att hon/de kan välja utifrån det som finns på listan. Själv lämnade jag alltid en lista till mina föräldrar när de skulle handla, De hade många barnbarn att handla åt, så det var svårt för dem att hålla koll på alla. Själv får jag en lista på tänkbara kläder till mitt barnbarn, som själv skriver lista på allt hon önskar sig. Hon är smart för hon lämnar olika listor till oss gammelföräldrar, då behöver det inte bli dubletter


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

AnnaFagerell
10/23/15, 9:20 AM
#10

I-lands problem!!! Köp det sonen vill ha och låt svärmor betala. Köper hon nåt han inte vill ha är det också fel!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

smellcaramell
10/23/15, 11:54 PM
#11

min mamma har 7 eller 9 barnbarn, orkar inte räkna, och då är det svårt att komma ihåg vad alla vill ha och önskar sig, och ännu svårare att komma ihåg vad dom redan har! Därför brukar hon kunna försöka gå ihop och köpa någon större present när barnen är lite äldre, typ en telefon eller så, och när de är mindre så frågar hon föräldrarna, men får hon inget svar i god tid eller får förslag på "konstiga" saker (mamma kan ej beställa saker) så ber hon mina föräldrarna till barnet köpa och sedan ger hon pengar. Men då har hon alltså 7 barn och massa barnbarn, plus egna syskon o.s.v. att köpa julklappar och presenter åt..

Sedan känner jag en farmor som vid varje födelsedag bjuder med barnbarnen ut på stan där de äter god mat och barnet själv får välja vad denne vill ha. Detta börjar dom med när barnet är 2-3 år typ, innan det så får de massvis med kläder!

Destany
10/24/15, 3:35 PM
#12

#10 men oj tänka sig jag bor i ett i land. O du tror att du känner mig o vet vad jag tänker o känner angående min svärmor. Hmm jaja. längesen jag var på ullared o jag handlade ej från henne.

Upp till toppen
Annons: