Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1260 ggr
Ria74
2015-09-28 17:25

Matvägran

Då kör vi en ny omgång med matvägran här hemma. Dottern skriker, gråter stora tårar, går från bordet och tvärvägrar äta just nu.

Bara man nämner ordet mat, middag, smörgås eller likande utlöser det ett smärre utbrott.

Vad i hela fridens dar gör man? Hon måste ju äta nånting, solsken, luft och fågelsång är en rätt fattig diet.

Hur lockar ni era barn som inte vill äta? Förslag på mat som jag kanske inte tänkt på?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-09-28 17:54
#1

Vår barnläkare sa att inget barn svälter sig till döds frivilligt ! Det var när dottern var 2 år och vägrade äta något annat än fruktyoghurt . Hon åt det i två veckor sedan ville hon ha kyckling 😊 gjorde ingen sak av det , inge tjat utan hon satt med vid bordet och åt sin yoghurt . Hur gammal är hon? Ont i munnen , tänderna , använder det som maktmedel för att få som hon vill / uppmärksamhet ?

JossanH
2015-09-28 17:58
#2

Mitt tips är picknick (hemma på tv rumsgolvet eller var som helst) eller bara ställa fram lite skålar med smått och gott i där hon brukar leka, som hon kan plocka själv av. Då kan ni ju sluta stressa för att hon inte får i sig någon näring. Det som alltid funkar här hemma är vaktelägg (supernyttiga men kan ju vara svåra att få tag på. Har som tur är vaktlar själv) eller olika varianter på pannkakor! I pannkaka kan man smussla ner mycket nyttigt. Ugnspannkaka med rivna morötter i tex. Eller ännu bättre; mosa banan, ha i ägg, mandelmjöl, lite fiberhusk, mixade pumpakärnor och vanligpulver. Stek som små amerikanska plättar. Servera med grädde och bär. Eftersom både banan och vanilj smakar rätt så mycket så kan man mixa allt möjligt nyttigt och ha i!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
2015-09-28 17:58
#3

#1 Hon är lite mer än 2 år. Yoghurt går fint här med, det är nog mest jag som tycker att man kan ju inte leva på gurka och yoghurt.

Hon har fått alla tänderna, har inte ont i munnen om man frågar henne. Tror inte det är ett maktmedel eftersom hon helst går undan när det blir dags för mat. Hon är helt enkelt inte intresserad av mat. På förskolan funkar måltiderna någorlunda verkar det som, grönsaker äter hon oftast, men kött, potatis, pasta eller annat går helt bort om hon får välja.

Funderar lite på om det kan vara nån åldersgrej?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2015-09-28 17:59
#4

Vid 2 års ålder blir dessutom många barn matfobiska. Detta kan sitta i tills dom fyller 5 ungefär.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
2015-09-28 18:05
#5

Vår son ( 2 år oxå) är periodare. Han äter pyttelite i ungefär två månader sen äter han som en häst i ett par veckor och så börjar det om. Så länge barnet inte är underviktigt är det ingen fara och supervanligt :)

[Ruffsetuss]
2015-09-28 18:05
#6

Det är säkert en åldersfas , så länge hon inte mår dåligt och är pigg är det väl ok att hon äter sin yoghurt / gurka . Ev. Att du köper någon näringsdryck på Apoteket om det blir långvarigt

Annons:
Ria74
2015-09-28 18:07
#7

# 2 Pannkaka går inte alls, inte heller spagetti och köttfärssås eller annan klassiskt barnmat. Testade bananpannkakorna igår, men dom gick inte alls hem även om jag gillade dom :)

Hon får äta vid tv:n om hon vill, ibland kan det funka framför något barnprogram men oftast inte. Har testat att vi äter utomhus, i sängen, under köksbordet men oftast funkar det inte ändå. Brukar ställa fram lite olika mat så hon själv får välja, men det blir i regel ärtor eller gurka bara då.

Jag hoppas innerligt att det inte håller i sig till hon blir 5. Då lär jag blir gråhårig i alla fall ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Ruffsetuss]
2015-09-28 18:09
#8

Gråhårig blir du oavsett 😉

Ria74
2015-09-28 18:12
#9

#8 Sant, jag är redan på god väg 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2015-09-28 18:45
#10

Det brukar gå i vågor här också. När hon växer och lär sig en massa så äter hon som en vuxen, och dör emellan kan hon klara sig på det minimala.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
2015-09-28 18:59
#11

Problemet är att hon är liten, väger inte mer än strax över 11 kg. Bvc tjatar om att vi ska ge henne mer mat, men inte helt enkelt när hon ratar allt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
2015-09-28 19:26
#12

Fått rådet av logoped o dietist att man ska slappna av o låta barnet äta det det vill. Vill hon leva på youhurt låt henne. De sa oxå att man kan erbjuda annan mat eller lägga fram mat på bordet o inte säga nåt. e såå jobbigt när de inte vill äta ( har haft det så i drygt 1 år.) Annars prata med bvc de kanske har nåt råd

typjessica
2015-09-28 20:25
#13

Som någon skrev är mitt bästa tips också att ställa ut lite ätbara saker! Åh så jobbigt! Hoppas hon börjar äta snart :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: