Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 2039 ggr
[idaskoog]
9/27/15, 9:04 PM

Tips blöjbyte

När jag byter blöja använder jag våtservetter, anpassade för barn och torkar torrt med handduk efteråt. Hur gör ni? Eller rättare sagt vad använder ni för produkter i vilka lägen? Tvättar ni varje gång de bara har kissat eller bara vid bajs? Vad tvättar ni med osv? Alla svar mottages tacksamt. :)

Annons:
Velinga1984
9/27/15, 9:12 PM
#1

Vi har tvättlappar och vatten. Är det bajs överallt så får han duscha :) Vi undviker våtservetter och använder de endast när man tex behöver byta i bilen akut.

OberonsMatte
9/27/15, 9:18 PM
#2

Jag arbetar i förskolan och använder helst skumtvättlappar och vatten när de bajsat. Är det bara kiss tvättar jag inte utan byter bara blöjan.

Sajtvärd Katter iFokus

Kyllan56
9/27/15, 9:29 PM
#3

När min dotter var liten tvättade jag henne med tvål och vatten när hon kissat. Tvättade av henne i handfatet med tvål och vatten när hon bajsat. Våtservetter ska man undvika då de är fulla av miljögifter. 

Läs i Mama att våtservetter för barn ska man undvika!

http://mama.nu/artiklar/10-tips-pa-hur-du-giftsakrar-hemmet/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[WickedAlly]
9/27/15, 9:36 PM
#4

Hemma använder jag torkservetter och vatten samt rapsolja, ute har jag våtservetter. Stora killen torkar jag bara när han bajsat. Lilla killen torkar jag vid både bajs och kiss, han har känsligare hud.

Destany
9/27/15, 9:41 PM
#5

Använder våtservetter.

JossanH
9/27/15, 9:44 PM
#6

Använder aldrig våtservetter då de är fulla med kemikalier. Är jag orolig för bajs när vi är iväg blöter jag torra tvättservetter med varmt vatten och kokosolja. Tvättar inte så ofta när hon kissat men tvättar med tvättlappar och vatten när hon bajsat/ibland duschar. Minst 2 ggr per dag tvättar jag ordentligt rent med mycket kokosolja.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[idaskoog]
9/28/15, 6:34 AM
#7

Men oj! Jag hade ingen aning om att det var dåligt med våtservetter!! Jag tycker att alla torra servetter är så hårda och ibland vassa. Vad använder ni för märke på de torra servetterna? Nej usch nu måste jag ju sluta med våtservetter omedelbart! !

PogoPedagog
9/28/15, 7:24 AM
#8

Vi använder tvättlappar av tyg. Eftersoim vi använder tygblöjor tvättar vi efter varje kiss då de ju inte suger på samma sätt som engångsblöjor. Vid bajs är jag lat o använder våtservetter, sambon kör tvättlappar då med. 

Måste puffa för babypottning, EC. De flesta ungarna slutar bajsa i blöjan ganska snart och föredrar sen pottan. Det är så underbart att slippa bajsblöjor på en ålande skrikande ettåring haha.

[WickedAlly]
9/28/15, 11:34 AM
#9

#7 Köper Ica basic, verkar vara en favorit bland många andra föräldrar också har jag förstått. De bli mjuka när man blöter, sen kan man ha en skvätt olja på också. Jag har en diskmedelspump med ekologisk rapsolja på skötbordet :)

Intehärutandär
9/28/15, 12:03 PM
#10

Jag blötte tvättlappar med kranvatten. Både hemma och borta. Sköljde rumpan under kranen med då och då.

soundtrack
9/28/15, 7:30 PM
#11

Kör också torra tvättlappar (Ica basic) och vatten, ibland olja. Har vi tillgång till vatten när vi måste göra blöjbyten utanför hemmet så kör vi samma då, våtservetter endast om det inte finns vatten.

[Thiah]
9/29/15, 5:45 AM
#12

Använder vatten om vi är hemma och våtservetter när vi är någon annanstans.

ewelines
10/2/15, 1:49 PM
#13

Blöter tvättlappar med vanligt kranvatten, använder vid både bajs och kiss. Är vi iväg så har jag fuktiga tvättlappar med mig i en plastpåse i skötväskan bara.

Annons:
tlover
10/6/15, 4:04 PM
#14

Fuktiga tvättlappar (dvs gamla handdukar, inte dom i skumgummi). Är det mycket bajs eller liknande används olivolja, det funkar utmärkt. Vi tvättar vid både kiss och bajs och använder olivolja om huden är röd (vilket den sällan är)

Vid bad är det också tvättlapp, vatten och ev olivolja som gäller.

Våtservetter hade vi i början något ekologiskt märke då vi var borta men vi insåg att det var onödigt då vi ändå söker upp en toalett el har en dunk med vatten i bagaget så vi använder tvättlappar även om vi är borta.

"Vanliga" våtservetter skyr vi som pesten

l'm back

[TanatosNyx]
10/7/15, 8:27 PM
#15

Vi använder tvättlappar, rapsolja och ljummet vatten. Våtservetter är den sista paniklösningen när inget annat finns att tillgå.

Vi hittade billiga superlena tvättlappar på dollarstore, egentligen ansiktstvättlappar så de finns inte bland babysakerna, men oj så bra de är. Håller tvätt efter tvätt, IKEAs blev ju stenhårda direkt.

Lilolizeit
10/11/15, 12:26 PM
#16

Tvättar vid blöjbyten med Ica basics tvättservetter, vatten och om han är röd eller de e klibbigt/svårt att få bort, -olivolja. Har alltid vatten flaskor med mig å kan ta vatten från den till tvättlappar om de inte finns tillgång till vattenkran. Vid bad eller daglig kroppstvätt så använder jag tvättlappar i ekologisk bomull.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[TanatosNyx]
10/11/15, 3:40 PM
#17

Glömde skriva att vid bad använder vi inte tvättlapp alls, utan jag använder handen bara. Dock tvättar vi ju blöjområdet innan badet.

Upp till toppen
Annons: