Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 3566 ggr
Ria74
2015-09-22 21:40

Vaken flera timmar per natt

Dom senaste månaderna har dottern börjat vakna vid 3-4 tiden på natten och är sen vaken fram till 5-6 innan hon somnar om. Hon sitter upp, pratar, klappar händerna, sparkar i madrassen, sparkar mig, gnäller efter sin napp eller irriterar sig på blöjan eller liknande.

Jag har försökt hålla en hand på henne, hålla henne i handen, sagt att nu är det natt och nu sover vi, ignorerat och låtsas att jag sovit  och allt annat jag kan komma på men inget hjälper. Försökt med att lägga senare, sova mindre på dagen, sova mer på dagen, lägga tidigare.

Det blir ju så att både hon och jag är trötta sen på morgonen när vi måste upp vid 7-tiden för förskola och jobb.

Har ni något tips på hur jag får henne att sova hela natten så vi är utvilade på morgonen båda två?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
_Fisken
2015-09-22 22:03
#1

Tror du hon blir hungrig på natten? (Nu vet inte jag hur gammal hon är men våra barn vaknade ofta pga att de var hungriga. Även långt upp i åldern.)

Ria74
2015-09-22 22:07
#2

#1 Jag har funderat på det och brukar ge henne något att äta precis innan vi ska sova. Får kanske försöka ge henne något att äta när hon vaknar med risk att hon ska upp till varje pris då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2015-09-23 06:28
#3

Nej ge henne ingenting när hon vaknar. Då blir det snabbt en vana. Du kan försöka ge mera mat innan sömnen om det skulle hjälpa.

_Fisken
2015-09-23 06:54
#4

Ja, på kvällen innan sängdags ska det korvstoppas.

PogoPedagog
2015-09-23 07:51
#5

Vår son på 2,5 år är just nu i en sådan fas med. Jag antar att det är med detta som med allt annat hos små barn dvs att det kommer att gå över av sig själv förr eller senare. Det hjälper mig att inte bli för uppstressad över sömnbristen.

Vår taktik är oxå att försöka få i en portion gröt innan läggdags, alltid leka en stund rejält fysiskt på dagen så de är trötta även i kroppen och att vara oerhört tråkiga och ganska stränga på natten.

Upp till toppen
Annons: