Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1073 ggr
[Thiah]
9/22/15, 6:01 PM

Kvällsmål

Vad ger ni för sorts kvällsmål? Varierar det beroende på middagen eller gör ni nått färdigt för flera dagar?

Annons:
Ria74
9/22/15, 8:57 PM
#1

Beror helt på vad och om hon har ätit ordentligt på förskolan. Men oftast blir det någon lagad måltid typ köttbullar och potatis eller liknande.

Har hon ätit mycket till lunch så äter vi ibland smörgås, fil, tacos eller någon annan lättare middag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
9/23/15, 6:21 AM
#2

Visste jag inte ens att detta blev skickat för i fokus visade någon konstig ruta. Därför blev ts inlägget väldigt kort. Joel äter lunch och mellis på dagis sedan middag och nån sort kvällsmål hemma. Oftast somnar han även med lite varm mjölk. Beroende på matlusten ger jag en smörgås, lite gröt, youghurt eller tex fruktsallad ..

PogoPedagog
9/23/15, 7:53 AM
#3

Vi ger helst havregrynsgröt med osötat fruktmos innan läggdags men beroende på hur envist barnet är för dagen blir det ibland inget, banan eller rostat bröd. Tilläggas kan att vi äter kvällsmat rätt tidigt, vid fem så det känns som att det behövs något extra på kvällen för att de ska kunna sova hela natten.

PogoPedagog
9/23/15, 7:54 AM
#4

Och absolut nödvändigt för våra barn är att inget får innehålla vitt socker på kvälleb. En liten tesked vanlig sylt på kvällsgröten och vi har barn som vägrar gå och lägga sig.

[Thiah]
9/23/15, 11:05 AM
#5

Vi äter också middag runt 5-6 tiden beroende på när vi slutat jobba.

malinroth
9/23/15, 12:33 PM
#6

Vi äter oftast middag vid 16-17. Eftersom lunchen på dagis är ganska tidigt så har vi börjat äta middag tidigare också, jobbar bara fm än så jag hinner ju laga mat till dess. På kvällen är det lite olika. Hade gärna gett gröt/välling men det äter han inte, brukar bli macka eller frukt eller om jag äter middag senare så får han smaka av det. Ibland äter han inte alls kvällsmat. Sen ammar han när han ska sova, vet inte hur mättande det är dock utan det är väl mest närhet/trygghet.

Annons:
[WickedAlly]
9/23/15, 12:41 PM
#7

Wille äter middag vid fyra och vid sju äter han havregryn-och hirsgröt med banan, kanel/hallon och en skvätt rapsolja. Är det någon dag som gröten inte passar så äter han smörgås, men oftast gröt. Fast vissa dagar passar ju ingenting och då lägger han sig utan, men han sover hela natten ändå så det verkar inte bekomma honom..

soundtrack
9/23/15, 3:23 PM
#8

Vi äter middag vid 17:30 och vid 19-tiden äter hon gröt och lägger sig snart där efter.

typjessica
9/23/15, 7:42 PM
#9

Vår son är inte kinkig med maten men kan I perioder äta så himla lite. Så jag brukar försöka ge honom något lite matigare till bollibompa ofta varm smörgås med ost och skinka eller ostmacka med turkisk yoghurt. Han äter tyvärr inte gröt längre. Sen får han en flaska välling i sängen när vi läser godnatt saga.

Destany
9/24/15, 6:57 PM
#10

Oscar äter knappt nåt till kvällsmat så han får en flaska välling innan han lägger sig.

fridaas
9/25/15, 2:59 PM
#11

Det beror på när vi äter middag, äter vi middag vid 18tiden är det middagen som är kvällsmålet, annars är det macka och havredryck till Alwa och macka och yoghurt till Noel som gäller.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JossanH
9/26/15, 7:41 PM
#12

Vi äter frukost mellan 9-10 oftast (ibland tidigare, ibland senare beroende på när vi vaknar), liten mellis, lunch vid 14, liten mellis, och så kvällsmålet vid 19-20 Det varierar vad vi äter men oftast är det smörgås/gröt/yoghurt/fil eller olika varianter av (nyttiga) pannkakor som tex bananpannkaka med mandelmjöl, ägg och olika frön i. Barnen älskar pannkakan så därför är den ett säkert kort och nyttigare än både smörgås och gröt oftast.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
9/26/15, 7:42 PM
#13

#12 kan du snälla ge ett recept på några sådana pannkakor?

Annons:
JossanH
9/26/15, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 det finns nog massa bra recept om du söker på bananpannkaka, jag brukar oftast höfta men kan ge "receptet" jag gick efter ikväll 1,5 mosad banan (helst väl mogen) 2 ägg 1 tsk fiberhusk 1-1,5 msk mandelmjöl Mixade pumpakärnor Hampafrön Vaniljpulver Smeten blir ganska tjock. Klicka ut och stek i kokosolja eller smör. Jag serverade tinade ekologiska jordgubbar till

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
9/26/15, 8:03 PM
#15

#14 nu blev jag hungrig. tack 🙂

Upp till toppen
Annons: