Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 2467 ggr
SaraU
2015-09-14 14:55

4:a åring

Min fyraåring håller på att tjata hål i huvudet på mig. Det är som han går på repeat, försöker jag säga något så eskalerar det bara och blir ännu högre. Någon mer som har erfarenhet av detta som har tips på vad jag kan göra?

the esthetic grown up is the child who survived

Annons:
PogoPedagog
2015-09-15 07:21
#1

Visa att du lyssnar. T.ex om ungen tjatar om godis bekräftar du att du hör hen. " jag hör att du säger att du väldigt gärna vill ha godsi nu. TYvärr är det inte så nyttigt så du får inte dte nu men visst är godis gott. Vilket är ditt favoritgodis?" 

Då visar du för barnet att du verkligen lyssnat och tagit in vad barnet vill och det är iaf lite större chans att hen slutar tjata en stund :)

SaraU
2015-09-15 09:26
#2

Har även prövat det, att säga ja jag hör dig men just nu passar det inte eller nu har jag gjort denna maten så får vi äta det någon annan dag. Men tyvärr hjälper det inte :( ska fortsätta med det ändå och se om det funkar någpn gång :)

the esthetic grown up is the child who survived

AnnaFagerell
2015-09-15 09:30
#3

Med mina barn har det varit så om dom inte får vara med. Ex laga mat. Låt honom hjälpa till. Förklara saker innan han frågar. Nu gör vi såhär för att osv. Han kommer bli mer "mättad" då. Sen är det en period mellan 3-6 där dom frågar mkt och jag försöker att inte säga att jag just nu inte kan eller så för det hjälper ingen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: