Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2595 ggr
[Agilitypuffen]
9/10/15, 4:37 PM

Hur säga till barn?

Hej! Jag brukar träna agility, och banan ligger vid en lågstadieskola. Det kommer alltid en massa barn springandes som hänger vid grinden och ropar/stör hundarna. Jag har sagt till de att de inte får locka och skrika på hundarna eftersom vi arbetar just nu och hundarna måste få koncentrera sig, men det känns inte som att det går in? Jag vill inte göra barnen ledsna, men hur ska man annars göra för de verkar inte förstå och kan stå vid staketet hur länge som helst och störa.

Lärarna verkar inte bry sig heller utan låter barnen stå och göra vad de vill.

Annons:
Em_
9/10/15, 4:40 PM
#1

Det är nog lättare att lära hundarna att skita i barnen än tvärt om, tyvärr.


[Agilitypuffen]
9/10/15, 4:50 PM
#2

Det går inte att träna in nya/ganska nya moment om barnen står och skriker. Det är tyvärr omöjligt.

Sindri
9/10/15, 4:50 PM
#3

Ta en positiv kontakt med lärarna och berätta vad ni gör och vad det går ut på. Låt ev. de barn som vill hälsa på hundarna. Lär barnen att uppskatta och följa hundarnas utveckling. Är det några barn ute när du kommer, gå först fram och hälsa på barnen och berätta vad ni skall träna idag. Få det att framstå lite som gratis cirkus. "Ssssstörsta möjliga tystnad". Jag tror på kommunikation… 🙂

[Agilitypuffen]
9/10/15, 4:55 PM
#4

#3 Jag har låtit barnen klappa hundarna, och försökt lära de hur man umgås med hundar på ett bra sätt, men problemet är att de efteråt står kvar och låter. Eller så kommer de springandes när vi redan tränar.

Jag förstår vad du menar att man ska försöka kommunicera med barnen och på så sätt göra det "roligt" att vara tyst, men jag har inte orken/lusten att fokusera på barnen också. Jag kommer hem trött från universitetet, ska träna hundarna och sen gå och plugga igen, barnen blir som en extra "börda" som gör mig ännu tröttare och på dåligt humör. Så egentligen vill jag bara hitta ett sätt att få de gå därifrån utan att göra barnen ledsna…om barn nu inte klarar av att stå och vara tysta utan att man alltid påminner.

Sindri
9/10/15, 5:47 PM
#5

Vad tråkigt, när du ändå har försökt. Ni är väl fler som tränar på banan? Kanske en förening? Då kan föreningen skriva ett trevligt brev till skolan om vad ni håller på med och att det är allmänt bra med hundar som är tränade (ledar-, knark-, bomb-, polis- etc) och försöka få lärarna engagerade. Går inte det så blir det nog till att göra barnen ledsna….

[Thiah]
9/10/15, 5:54 PM
#6

Barn är av naturen nyfikna och flertalet är garanterat djurälskare så det är svårt att få dem att inte vilja titta. Och ännu svårare att få dom tysta…. Du kanske får hitta träningstider när skolan är stängd för att få vara ifred?

Annons:
[Agilitypuffen]
9/10/15, 6:54 PM
#7

#5 Vi brukar bara vara två som tränar tillsammans, ingen förening eller så utan det gör vi själva. Vi har köpt in egna hinder så att vi slipper åka till brukshundsklubben eftersom den ligger en bra bit bort. Ska försöker prata med barnen igen och snällt säga att de måste låta oss vara ifred och inte låta de stå vid grinden (kan man förbjuda barnen det?)

#6 förstår vad du menar, men jag tänker inte träna på kvällen när det är mörkt. Finns Inga lampor där så det går inte. Sen så slutar jag vid lunchtid och är hellre ute när det är ljust. Tycker det är konstigt att jag ska behöva anpassa mig när barnen är på en plats de egentligen inte har någon anledning att vistas på? Det är vi med hundar som ska hålla till där egentligen och då borde man respektera det eftersom området är byggt för oss hundägare och inte som någon slags lekplats för barnen.

OlgaMaria
9/10/15, 7:10 PM
#8

#7 Kanske det är möjligt att sätta upp något slags plank så att barnen inte ser er? 

Om du ska få någon förändring i barnens agerande, så föreslår jag att du går och pratar med rektorn om det, då kan det föras vidare på rätt sätt till alla lärare och elever.

Hur nära är det till barnens rastgård? Barnens rastmiljö är ju också väldigt viktig, och det är lite onormalt att de ska behöva visa hänsyn till omkringliggande arbetsplatser.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Agilitypuffen]
9/10/15, 7:20 PM
#9

#8 Deras skolgård ligger ganska långt därifrån, men de brukar ibland leka på en äng nedanför skolgården.  Barnen leker aldrig vid rastgården utan går bara dit när vi är där, lärarna står också en bit bort så egentligen har de inget där att göra förutom att titta på oss. Att bygga ett plank är lite orealistiskt…ska nog bara prata med lärarna om barnen inte förstår, de kanske kan få fram det på ett trevligt sätt för barnen.

Är det elakt att säga "vi tränar nu så ni kanske kan gå och leka någon annan stans?" Vi har trots allt ingen annanstans att vara, och när vi med egna pengar har köpt in hinder och satt upp så känns det riktigt surt att barnen alltid står där och klänger, då tycker jag nästan det är legitimt att be de gå? Även fast de egentligen FÅR stå utanför och hänga..

OlgaMaria
9/10/15, 7:29 PM
#10

#9 Det måste ju vara många olika barn som det gäller, så det kanske inte är så effektivt att prata med vissa barn eller någon enskild lärare. Men jag tycker absolut att du kan säga till dem att de inte får stå där och titta när ni tränar, att hundarna inte kan träna då. Det är ju inte i direkt anslutning till skolgården så det är ju okej att säga ifrån tycker jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Agilitypuffen]
9/10/15, 7:35 PM
#11

Ok tack då gör jag det nästa gång! :)

Em_
9/10/15, 7:38 PM
#12

Nej, det är inte elakt. Skolor brukar ha rätt strikta regler om att barnen måste vara kvar på skolgården på rasterna. Föräldrarna skulle säkert inte bli glada om de fick veta att barnen fick dra iväg hur de ville. Vill jag inte ha med främmande barn att göra ber jag de rätt bryskt att gå. Är man vänlig och försöker förklara ska börjar de bara tjata och lirka och följa efter, är min erfarenhet. Elstängsel kanske vore nått 😈


[Agilitypuffen]
9/10/15, 8:09 PM
#13

#12 hehe, låter vettigt ;)

Annons:
Sindri
9/10/15, 8:52 PM
#14

Konstigt. Har alltid hört att barnen absolut inte får lämna skolgården under skoltid. Undrar vad föräldrarna tycker om det! Det är inte så att de har sina idrottslektioner där? Men då måste ju lärarna hålla mer koll och se till att barnen är med i undervisningen och inte gör annat.

[Agilitypuffen]
9/10/15, 9:07 PM
#15

#14 Lärarna står ute också, men barnen springer runt lite hur de vill, lärarna står mest några styckna för sig själva och umgås medans barnen leker lite överallt.

OberonsMatte
9/10/15, 11:07 PM
#16

Jag skulle kontakta skolans rektor och berätta problemet så att han/hon kan förmedla detta till lärarna som i sin tur informerar barnen. På så sätt når informationen ut till alla och du behöver inte säga till varje barn själv. Det är inte så lätt för en utomstående att veta hur agility fungerar, men behöver ni arbetsro är barn i skolåldern stora nog att kunna förstå och respektera det.

Sajtvärd Katter iFokus

AnnaFagerell
9/11/15, 5:55 AM
#17

Fast man kan inte hindra folk från att vara någonstans egentligen och att försöka med en skola är ju inte så enkelt där det byts både vuxna och barn. Man får nog träna hunden någon annanstans eller så gör får man lyssna på en tränare jag haft till mina hundar som säger att hunden ska klara av stök runt sig. Den uppfattningen kan man ju tycka vad man vill om å jag vet själv inte riktigt vad jag tycker. Men det är högst troligt att det är lättare hitta annan plats för hundarna och er än för skolan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
9/11/15, 6:02 AM
#18

du skriver att du är så trött efter en dag i din skola å sen skriver du att du slutar vid middagstid. Låter som lite väl mkt gnäll faktiskt. Hur tror du barnen har det som kommer till skolan/fritids 06 och kanske åker hem 17? Du kan ju åka hem och vila dig och åka dit med hundarna kl 17 då är det inte mörkt. Låter mest som om du ser svart å inte ens vill hitta möjligheterna. har man kommit så långt med hundarna att man tränar agility ska de ju redan vara bundna till föraren å inte bry sig om annat, på tävling hade det ju aldrig fungerat för där är ju alltid nåt runt i kring

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
9/11/15, 6:03 AM
#19

Ta reda på vilka tider de har rast på skolan så kan du säkert parera träningen mellan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Agilitypuffen]
9/11/15, 7:00 PM
#20

#18 På universitetet är det mycket självstudier, jag har mycket mer att stå I och plugga än några lågstadiebarn som leker bort det mesta av dagarna och knappast har någon press på sig 😉

Jag har en ny  unghund nu som inte klarar av alla störningar ännu. Så att begära att hunden ska klara av att koncentrera sig på nya saker medans barnen står och ropar/locker kan man inte göra. Det finns absolut ingen anledning för mig att träna på kvällen när jag slutar så pass tidigt. Barnen har stora ytor att vara på så de behöver inte trycka vid hundarna. Sa till de ORDENTLIGT idag och då flyttade de på sig, såg lite snopna ut men det fungerade, tack alla för det tipset 🙂Förstår nu att det bara hjälper att vara riktigt bestämd så får man vara ifred, tillslut lär de sig nog att de inte är välkomna där 😂

Annons:
AnnaFagerell
9/11/15, 7:19 PM
#21

Men jag förstår inte, är barnen på skolgården? Isåfall kan du nog förvänta dig en hel del mothugg från föräldrar längre fram

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Agilitypuffen]
9/11/15, 7:50 PM
#22

#21  Varför ska jag förvänta mig mothugg? Nej barnen är inte på skolgården, skolan ligger uppe på en backe typ och barnen brukar leka långt borta från skolgården på en äng. Lärarna står en bit bort, vilket är märkligt eftersom det borde vara deras ansvar att hålla koll på barnen. 

Jag tror föräldrarna har förståelse för att barnen inte har något att göra vid rastgården/agilitybana, det vore ju förståerligt om de stod en bit bort och tittade men de hänger/klättrar på staketet och skriker. Så gör man inte helt enkelt inte och förstår inte varför föräldrar skulle tycka det var ok heller.

viktoria91
9/11/15, 7:55 PM
#23

#18 Varför ska barnen få härja fritt? Vad spelar det för roll hur länge dem går i skolan? Antagna TS väldigt mycket mer och svårare läxor att göra efter universitet än småbarn har. Har man dessutom en ny eller yngre eller hund av väldigt självständig ras är det i te alltid så lättränat. Föräldrarna borde träna sina barn bättre i att inte störa andra och absolut inte djur.

viktoria91
9/11/15, 7:57 PM
#24

J#20 tyvärr funkar oftast inte snällhet och förståelse då blir dem efterhängsna, bättre att hugga ifrån rejält och vara barsk och bli kallad surtant. 😉

[Agilitypuffen]
9/12/15, 12:16 AM
#25

#23 skönt att vissa förstår. Barnen får antagligen härja fritt eftersom lärarna inte är intresserade av att hålla koll på dem, lärarna står 4 st för sig själva och har trevligt medans barnen är lite vart de vill. Tycker också att det är jättekonstigt men lärarna anser kanske att det är ok eftersom det inte finns någon bilväg där jag vet inte.. Tycker det är en bristande tillsyn men jag vet ine hur man gör idag, när jag var barn gick man inte utanför grinden i alla fall!

[Thiah]
9/12/15, 5:35 AM
#26

Kan ju faktiskt vara så att ängen tillhör deras skolgård. Så dom kanske inte alls härjar fritt…

viktoria91
9/12/15, 7:29 AM
#27

#25 Från 7:e klass fick vi gå utanför skolgården. Kan du inte säga till rektorn och lärarna? Hade jag betett mig så hade mina föräldrar blivit för förbannade för man stör absolut inte andra! Särskilt inte djur.

Annons:
JossanH
9/12/15, 10:16 AM
#28

En bra och tydlig kommunikation är väl vad som behövs. Självklart ska inte du TS ta all hänsyn och du måste förstås få använda dig av banan på tider som passar dig också. Ingen kan förstås säga att du bara gnäller för att andra har sina ungar i skola och på fritids långa dagar. Det hör ju absolut inte hit. Jag tycker faktiskt att du både kan säga till barnen och lärarna och förklara att det stör er träning men att du kanske kan ha en liten uppvisning för dom någon dag och visa upp allt hundarna lärt sig!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Litenloppa
9/12/15, 11:01 AM
#29

Äger ni marken som ni tränar på? Är det mark ni hyr eller lånar så hade jag letat upp en annan plats att träna på helt enkelt. Att få 100+ skolbarn att hålla sig tysta och ur vägen är mer eller mindre omöjligt. Oavsett om dom får eller inte får vara där så lär det varje dag finnas x antal barn som trotsar den regeln och skolpersonalen kan inte vara överallt. Alla barn har inte vuxna i sitt liv som kan/bryr sig om att lära dem djurvett eller ens normal hänsyn tråkigt nog. Orkar ni ta över den delen av uppfostran för x antal av barnen? Verkar fortfarande enklast att hitta nytt träningsområde. För er egen mentala hälsa ;)

[Agilitypuffen]
9/12/15, 1:06 PM
#30

Ängen hör inte till skolgården, och nej vi äger inte marken vi tränar på. Däremot så har banan/rastgården bygts för hundägare så det finns ingen anledning för mig att gå därifrån. Det rör sig inte heller om 100 barn utan en grupp på ett par stycken små tjejer som bruakr hänga där. Kanske 5-7 barn.

Tack för alla bra tips och synpunkter, som sagt så har det hjälpt att vara lite "elak" och säga till barnen ordentligt.. 🙂

AnnaFagerell
9/12/15, 2:00 PM
#31

Jag menade bara att om dom är på skolgården har ni inte mkt säga till om

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: