Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1056 ggr
mnilep
9/9/15, 12:24 PM

Tösen vill inte bada! :(

Har en dotter på snart 2, hon vägrar bada, lång historia men TROR att det hände något en gång när hennes pappa badade henne. Kan tänka mig att han hällde vatten över huvudet och fortsatte mot hennes vilja… ( första gången han badade henne ) och nu har det gått fram o tillbaka, lyckades få henne att gå i själv, brukar ställa mig själv i duschen samtidigt. Men jag får verkligen inte tvätta håret på henne. Som alla vet så behövs detta göras & jag var tvungen för ett par dagar sen då hela håret var fullt av smuts… Och det var gallskrik. Vet inte vad jag ska ta mig till, hon får göra det i sin egen takt och det tar upp mot en halvtimme innan hon går i badet, ingen fara så när hon bara får sitta o plaska för sig själv men så fort hon märker att jag försöker tvätta håret så verkligen springer hon ur badet och iväg… Någon som har något tips? Måste ju tvätta håret på henne och vill inte tvinga henne när det märks att det är obehagligt för henne :( Klart det inte är roligt med vatten i ansiktet men sånt gallskrik som det var sist… Höll henne i famnen en gång och duschade samtidigt men inte heller det gick så fort jag spolade lite i håret där bak "/ någon som har något tips?

Annons:
Ria74
9/9/15, 12:40 PM
#1

Vi har exakt samma problem här hemma så har inga bra tips.

Vi har kört på att jag duschar samtidigt som henne och tyvärr får hon skrika under tiden jag tvättar håret på henne, för som du säger så måste det ju göras ibland.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tjeja
9/9/15, 12:46 PM
#2

En såndär krans man sätter på huvudet så ögon och öron slipper vatten kanske kan underlätta lite mot obehaget bara hon fått prova ett par gånger? Som det är nu kanske vatten i nacken betyder snart vatten i öron och ansikte också för henne? Är hon rädd för att ligga ner i vattnet? Har hon provat att luta sig bakåt så bakhuvudet rör vid vattnet?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[NeferNefer]
9/9/15, 6:48 PM
#3

Min lilla är inte heller så förtjust i det. Vi sitter i badkaret tillsammans, och så schamponerar jag hennes hår medan hon leker. Sen när det är dags att skölja tar jag duschen på lågt tryck och så duschar vi hennes badleksaker först, och sen hennes hand så hon ser att det inte är farligt, och min hand, och sen på huvudet. Tack och lov har hon rätt så tunt hår så det går fort att skölja ur schampot och sen trösta, och så lite mer lek med badleksakerna.

PogoPedagog
9/9/15, 8:38 PM
#4

Vi tvättar håret väldigt sällan på vår pojk som ocå hatar vatten över huvudet. Så länge han inte kletar massa mat i det tycker jag det räcker att tvätta med shampo någongång i månaden. Ofta nöjer jag mig med att skölja lite snabbt med varmt vatten någon gång per vecka, det är i hans fall mest gammal svett som ska bort så det funkar.

Har inget jättebra råd men för oss har det funkat att föröska få honom att titta upp mot taket och hålla en hand som en skärm över ögonen. Sedan började vi med att bara skölja pyttelite på bakhuvdet de första gångerna för att sedan ta mer av huvudet vid nästa tillfälle. Då kände han sig hela tiden trygg.

JossanH
9/9/15, 10:41 PM
#5

Ärligt talat, nu började jag fundera på hur ofta vi fsktiskt tvättar håret på våra barn.. 1 åringen kanske har fått lite tvål i håret vid ett par tillfällen. 3 åringen tvättar vi med schampo kanske.. Hmmmm.. Tror vi gjorde det ett par gånger i somras efter att hon badat i klor. Annars brukar hon bara blöta håret och det funkar fint. Mitt tips är (vi hade också stora skräcken ett tag) att ha en balja/badkar med väldigt lite vatten i så att hon kan lägga sig själv och blöta håret och det är mycket lättare att tvätta med hjälp av att skopa vatten med handen. Så gjorde vi för att blöta håret då.

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
9/10/15, 9:48 AM
#6

Nej man måste inte tvätta håret på barn, i alla fall tror jag det gäller för de allra flesta. Min 3-årige son har aldrig tvättat håret med schampoo och min 7-åriga dotter har sluppit detta sen hon var 2-3. Använder bara balsam i hennes längder och det går bra, är ju också enklare att skölja ur när det inte är i hela huvudet.

Framför allt är det ju positivt för dem att slippa schampoo. Det sliter bara ut deras eget försvar och gör dem beroende av schampoo för att få håret rent. 

Så vi tvättar bara med vatten. Tyvärr är vår dotter fortfarande ovillig att duscha och bada sen hon tvingats tvätta håret då hon var liten. Hon älskade från början att bada. Hon älskar i alla fall att bada ute, men inte hemma. Vår son älskar i alla fall att duscha och bada, tack vare att han sluppit schampoo tror jag.

Vi gör så att barnen får leka och duscha/bada i sin egen takt. Får sonen tid på sig så brukar det räcka med hårtvätt efter att han lekt runt tillräckligt. Eventuellt sköljer vi av lite försiktigt eller häller med en kopp.

Dottern har lärt sig att låta sig sköljas, men det går ju bra eftersom det aldrig kommer schampoo i ögonen och inte är så svårt att skölja ur eftersom det bara är balsam i längderna. Hon dyker gärna i vattnet så det enda vi behöver göra är att ha i balsam och skölja ur det.

Är håret väldigt skitigt så går det bort med tillräckligt mycket vatten. Låt dem leka runt. Skulle det vara några sandkorn kvar efteråt så låt det vara. Det trillar antagligen bort när håret torkat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
AnnaFagerell
9/10/15, 3:24 PM
#7

Behöver inte ha hänt nåt alls. Sätt en balja i köket med lite vatten i och snart har du tösen i baljan! Så gjorde jag med min son. Nu älskar han vatten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: