Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 33421 ggr
Niklas
2015-08-30 09:15

Röda ovala hudutslag på benen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upptäckte just utslag på min fyraåriga sons ben. Det är tre eller fyra stycken. Han verkar inte störas av dem och är glad och nöjd som vanligt. Är det någon som känner igen dem? Jag hittar inget som liknar dem i Vårdguidens bilder av utslag på barn.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2015-08-30 09:20
#1

Det kan vara ringorm.

Jag har haft liknande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2015-08-30 09:32
#2

Jag tyckte inte det stämde med bilderna på Vårdguiden.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2015-08-30 09:37
#3

På vårdguiden är ett "sår" som börjat vattna sig.

Jag menar ringorm i ett mycket tidigt stadie. Googlar du på bilder kan du se olika varianter.

Men som sagt det är bara en gissning….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2015-08-30 09:59
#4

De ser så små ut på bilderna. Hans är omkring 5 centimeter stora.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2015-08-30 10:02
#5

Det kan också variera från jättesmå till flera centimeter i diameter men jag hade nog kollat upp det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2015-08-30 10:03
#6

Jadå, vi ska gå till vårdcentralen i morgon. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2015-08-30 10:06
#7

Bra det. Det är ju inte alls ovanligt bland småbarn och det är ju en svampform som smittar ganska lätt men är också lätt att behandla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
2015-08-30 12:44
#8

Det kan kanske vara det som kallas medaljongsjuka?

Sajtvärd Katter iFokus

Ria74
2015-08-30 13:55
#9

Jag tycker det liknar ringorm.

Det är inte olikt medaljongsjuka heller men har för mig att där får man bara ett primärutslag på bålen, lår eller armar ett tag innan. När jag hade det så fick jag ett stort utslag och sen en massa mindre som inte kliade nämnvärt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
2015-08-30 17:21
#10

Jag gissar också på ringorm. Min dotter hade det i våras. Berätta gärna sen hur det gick på vårdcentralen.

Finns det något djur i närheten som han kan blivit smittad av? Typ marsvin eller katt? Det kan också bli en smitta som kan spridas på förskolan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
2015-08-31 10:55
#11

Borelia trodde läkaren.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OberonsMatte
2015-08-31 11:18
#12

#11 Det var lite otippat eftersom det var flera utslag och inte bara ett.

Sajtvärd Katter iFokus

OlgaMaria
2015-08-31 11:31
#13

What!? Ja, det var verkligen otippat. Borrelia kan visserligen ge flera utslag men det beror på att bakterien spridit sig via blodet och då brukar man kunna ha feber och inte må så bra. Fick ni antibiotika då eller?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2015-08-31 11:32
#14

Fråga på förskolan om några andra barn drabbats av utslag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
2015-08-31 11:52
#15

#13: Ja, antibiotika i 14 dagar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2015-09-01 11:49
#16

Oops. Borrelia var verkligen otippat.

Precis som #12 skriver så brukar det ju ge utslag vid själva bettet och inte flera fläckar. Märkligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2015-09-01 15:18
#17

Någon sa att det kan bli så om man har haft borrelian en längre tid. Såvitt vi vet har han aldrig haft någon Fästing.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2015-09-01 15:26
#18

Det är ju jättebra om han får behandling snabbt för Borrelia är lurigt men botas lätt men jag har aldrig hör eller sett flera ställen med "utslag"

Jag har själv gått med Borrelia länge för några år sedan utan några som helst utslag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2015-09-01 15:49
#19

Tydligen drabbas 10% av flera utslag. Det tyder ju på en allvarligare infektion och då är det jättebra att han får antibiotika.

Tycker nog inte utslaget på bilden är så likt ringorm trots allt. I början är ringorm ett rött utslag över hela ringen. Det är först i läkningen som det ljusnar upp i mitten som det ser ut här, men då borde det vara en skarpare, mer skrovlig och irriterad röd kant runtom. Här ser det röda fint och slätt ut när jag zoomar in på bilden.

Det är ju högsäsong för borrelia nu. Hoppas i alla fall att ni fått rätt diagnos och att det får läka fint. Skulle det vara t ex ringorm så är det ju inget som är farligt på samma sätt som borrelia.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Grace2009
2015-09-01 15:52
#20

Jag får också sådana utslag, ofta längs med insidan av låren men haft på vaden också. De brukar även bli något lätt blåaktiga i mitten efter ett tag. Kliar lite grann. Jag har också varit till läkaren med det och han trodde att det var från en Fästing, men jag hade då aldrig blivit biten av en Fästing. Jag fick en kortison salva utskriven, men utslagen försvinner lika fort med salva som utan (några veckor). Jag har haft dem från och till i ett par år nu, men vet fortfarande inte vad det är.

Annons:
Upp till toppen
Annons: