Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 3436 ggr
MagArne
2015-08-25 12:53

Förslag på idrott till 5åring

Tänkte introducera grabben på 5år i någon form av idrott eller aktivitet. Har ni förslag på vad som kan vara lämpligt att börja med?

Annons:
Ria74
2015-08-25 12:58
#1

Fotboll är väldigt populärt här. Kolla vad han själv skulle vilja prova på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maria
2015-08-25 13:01
#2

Det får ju vara någonting som han själv gillar och skulle vilja prova på. Har han kompisar som håller på med någon idrott så är det ju en väg att gå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MagArne
2015-08-25 13:14
#3

Vet inte vad han gillar då jag inte har introducerat något för honom än. Han säger inte så mycket vad han gillar så jag behöver tipps på vad jag bör kolla upp.  Är ju viss skillnad att sparka fotboll med pappa än att spela med i ett fotbollslag. Hans kompisar tycks inte utöva någon idrott.

Bowling har han testat med sin mamma vilket han tyckte var kul men det finns tyvärr ingen barnverksamhet i Norrköping för barn pojkar 7 år.

Ria74
2015-08-25 13:55
#4

Här omkring finns det prova på grupper i både fotboll, scouter, bordtennis och ridning. Kolla om det finns något liknande hos er, då kan han få testa och se om han gillar det eller inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Maria
2015-08-25 13:58
#5

Nu är det väldigt längesedan vår son var liten men han var aldrig intresserad av någon sport och provade på en del olika men han fastnade för scouterna och höll på med det ända till han blev vuxenledare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Intehärutandär
2015-08-25 16:48
#6

Ishockey började min son på då han var 4-5 år. Det gillade han mycket då.

Annons:
PogoPedagog
2015-08-25 20:18
#7

Om du inte har någon aning om vad ditt barn skulle gilla skulle jag tänka mer praktiskt istället. Vilken idrott har ni råd med, hur långt bort är det, hur många ggr/ veckan behöver man träna, hur mkt måste föräldrarana arbeta ideellt osv.

MIn systers dotter spelar t.ex handboll och de fröväntas sitta på plats och vänta under varje träning, lägga ned en massa ideellt arbete samt barnen förväntas sälja en massa osäljbara saker som föräldrarna i slurtänden måste köpa. Kan tillägga att hon har fyra barn så det verkar ju asjobbigt med sådana idrottsföreningar.

tlover
2015-08-25 21:59
#8

Kampsport? Om det finns nån kampsport i närheten som har grupper för så unga barn då (det finns ibland).

Det gör av med lite energi, ökar koncentration, lär barnet respekt, hjälper i det sociala m.m (här kan du läsa lite mer).

Däremot så har många klubbar en minigräns på ca 10 år (eller efter barnets mognad).

Såklart beroende på vad ditt barn tycker om då, men om ni vill testa massa olika och det finns en klubb i närheten som tar emot 5 åringar kan det vara värt att testa

l'm back

MagArne
2015-08-26 09:38
#9

#7 Jag håller med dig där att det är inte så kul att sitta på läktaren och rulla tummarna. Själv hade jag tänkt att t.ex. löpträna i närheten när grabben spelar fotboll eller hur det nu blir. Men 5-6 åringar kanske man inte ska lämna bort helt under tränarnas ansvar?

Jag är separerad med grabben på halvtid så det bör ju vara något som hans mamma kan hantera under hennes vecka med även om jag betalar det mesta.

Någon som har testat på knatteskutt? http://www.knatteskutt.se

Tusen
2015-09-07 17:46
#10

Simning, gymnastik och andra idrotter där man får träna sin kroppskontroll utan att behöva "ta plats" (genom tacklingar, knuffar osv.) tycker jag är bra idrotter för mindre barn. Då behöver barnet bara ha koll på sig själv till en början. Fotboll, hockey och liknande sporter har ju mycket annat de måste tänka på (även om de inte alltid gör det). Jag tänker mest på att de ska ha klubba, puck eller boll samt medspelare OCH motspelare. 
Fast VILL barnet börja med någon speciell idrott så tycker jag att man ska försöka uppfylla den önskan i den mån det går.

jmkforlajjf
2015-09-14 20:40
#11

Dans helt klart! De är grymt häftigt, kul och en rolig motion :-)

Upp till toppen
Annons: