Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 998 ggr
PogoPedagog
2015-08-18 20:24

Välja förskola

Jag undrar om någon här har erfarenhet av om det är svårt för barn som inte gått på samma förskola som de flesta att hitta vänner när de sedan börjar förskoleklass?

Vi velar väldigt här hemma nämligen kring vad som blir bäst när minstingen ska börja förskola. Stora barnet ( 2,5 år) går nämligen på en bra förskola som vi gillar men där nästan alla barn kommer gå på en annan skola senare. Det blevb så eftersom vi inte fick plats på de förskolor som hör till det andra området. Men eftersom han är en så väldigt utåtriktad person känns det inte som at det skulle vara några problem för honom att hitta vänner sedan. 

Dilemmat är nu om lillasystsre ska börja på samma förskola eller ej och om de båda ev ska byta till den andra förskolan för att slippa ha dem på två förskolor med dubbla smittor och lämningar.

Den andra förskolan vet vi alltså inte om den är bra än men den nuvarande är bra men hör till fel område. Jag är livrädd för att barnen, särskilt lillasyster som inte är en så utåtriktad person ska bli utan vänner i framtiden när de börjar skolan,  på samma gång som det vore allra mest praktiskt att ha dem på samma förskola som sonen nu går på.

Annons:
smellcaramell
2015-08-18 20:35
#1

Jag har själv aldrig gått på förskola och är en otroligt blyg person men hade inga problem alls att hitta vänner när jag började skolan, snarare så att mamma blev less när jag aldrig var hemma själv utan alltid var hos kompisar/hade kompisar med mig hem. Min lillebror har inte heller gått på förskola och han är likadan, så jag tror inte alls att det ska vara några problem :)

fridaas
2015-08-18 21:18
#2

Jag bytte från förskola på en ort till förskoleklass i en annan och jag har haft jättesvårt att hitta nya kompisar som barn. När jag kom hade de flesta redan sina kompisar från förskolan sen tidigare.

Att jag var blyg av mig gjorde nog inte saken bättre iofs. Men det tog enda till gymnasietiden innan jag hittade någon som jag kunde kalla för riktig vän, de andra fanns bara där när de inte hade någon annan att vara med.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Intehärutandär
2015-08-18 21:58
#3

Jag som har en tonåring och sett alla faser kan säga att det är först efter 10-års ålder ungefär det blir liiite svårare att skaffa nya kompisar. Innan hänger man i lekparken och det räcker med "Hej, vad heter Du? Ska vi leka?" och så är man vänner. Efter 10 hänger man på andra ställen och man säger inte så längre. Då gäller det att finna vänner i skolan eller på fritidshobbies. 

Så…det kommer inte bli några bekymmer alls. Blyg eller ej. 👍

JossanH
2015-08-18 23:40
#4

Det där är nog väldigt individuellt. Jag har aldrig gått på förskola men hade min bästa vän som dagbarn hos oss och vi började förskoleklass tillsammans. Jag var extremt blyg som liten. Jag grät när män tilltalade mig när jag var runt 2 år, om det inte var nära bekanata. Jag hängde i mammas ben. Hon var ett tag orolig för hur det skulle gå för mig pga att jag var så blyg och mammig. Men hon lät mig ta min tid att utvecklas hemma i tryggheten och jag och min bästis fick flera nya vänner på förskoleklassen.. Och tro det eller ej men jag blev en extremt utåtriktad person som var den tjej som tog mest plats i vår klass i skolan. Som stod upp och diskuterade när det var ämnen jag brann för. Min sambo och hans 3 systrar var alla hemmabarn. Det var bara yngsta systern som tyckte det var lite svårt att komma in i gruppen på förskoleklassen. De andra har inte haft några problem med det. Jag skulle nog satsa på att göra förskoletiden så bra som möjligt i första hand.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loris M
2015-08-19 13:49
#5

Ett av mina barn har haft det så. Han började i en förskoleklass där nästan alla barn kom från samma förskola. Han var lite blyg men ändå var det inga som helst problem att få kompisar. Det var snarare så att barnen var nyfikna på honom och bjöd in honom i leken. Jag tror även att det kan vara en bra idé att uppmärksamma läraren på om att ditt barn inte känner några andra så hen håller lite extra koll i början hur det går med kompisar. Det gjorde jag.

poodlelicious
2015-08-19 22:06
#6

#3 Att det  skulle vara så enkelt som att barn under 10 träffas i lekparken och bara är vänner låter optimistiskt… 

Det är omöjligt att säga innan om det blir svårt med kompisar eller inte. Beror på olika saker till exempel hur många av de andra som gått i samma klass och sen är olika barn olika snälla. Vissa grupper funkar bättre andra sämre.

Annons:
PogoPedagog
2015-08-19 22:09
#7

Tack för alla svar. Det verkar ju som att det är helt slumpmässigt och individuellt.  Det hade ju varit bättre om ni alla svarat exakt likadant tyvärr haha.

Vi får väl vela vidare och fundera ännu mer antare jag.

Ria74
2015-08-19 22:22
#8

Vi valde en förskola som vi gillade även om merparten av ungarna på orten går på en annan. Vad jag vet nu är det 4 barn som är i samma ålder på denna förskolan och då förhoppningsvis hamnar i samma klass när det blir tid för det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Carerik
2015-08-20 10:33
#9

Tycker ni besöker fsk nära er och tittar på vad de har att erbjuda, att flytta ditt barn till ny fsk brukar gå jättebra när det är ett så pass ungt barn som din älste, barn skapar precis som vi andra starka band till vissa och det är nog klokt att dessa band får skapas så tidigt som möjligt.

Intehärutandär
2015-08-20 20:51
#10

#6 Självfallet är det individuellt, men överlag har inte barn svårt att få en endaste vän. Det säger jag själv som mobbad i skolan hela skoltiden. Vi var ett par mobbade som höll ihop, och det var guld värt. Likadant med min son som blev brutalt mobbad i trean (slagen varje dag). Hans självkänsla gick på minus, men han fick två nya vänner på nya skolan i fyran och dem har han behållt hela skolgången.

Min styvdotter på 6 år springer ut i lekparken alldeles framför gården och smyger sig nära nya barn - och 5 min senare åker de rutschkana och springer runt. Styvsonen på 10 år har mycket svårare, han vill ju inte gå och ställa sig mitt på fotbollsplanen och säga något. Han är mer tillbakadragen numer och vill hänga med de gamla vännerna via skolan eller med xboxet. 

Små barn är som någon skriver ovan nyfikna och släpper i regel in nya pga just nyfikenheten. Oftast är det vi föräldrar som oroar oss alldeles för mycket. Barnen ligger sällan med ångest flera veckor i förväg och tror att de ska förbli ensamma i sådan låg ålder. De tar dagen som den kommer.

Fridaaaa
2015-08-25 19:50
#11

Jag gick hos dagmamma innan jag började skolan. jag är väldigt blyg, eller ja var mer då än nu, och jag fann kompisar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2015-08-27 21:52
#12

Min dotter kom till "rätt" förskola, dvs samma skola som förskoleklass och sedan 1an osv, ett år innan förskoleklass. Det blev endast en ny tjej i klassen sen till förskoleklass och även om hon verkar trivas så verkar hon inte komma in i gruppen på samma sätt som de andra. De har verkligen starka band med varandra för att vara så små, dessa som hängt ihop sen förskolan.

Jag kände som så att jag ville flytta min dotter så tidigt som möjligt innan förskoleklass, och jag är väldigt glad över att vi tänkte så. Sen gick hennes bästa kompis redan på den förskolan plus att hon kände ett par tjejer till lite grann, så det gick verkligen fort och bra för henne att komma in i gänget.

Jag tycker ni ska försöka byta. Man vill ju investera i det som kommer bestå, och inte i det som bara är tillfälligt, så att säga.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
2015-08-28 21:19
#13

Just nu lutar det faktiskt åt att båda får gå på "fel" fsk då den är så bra. Jag hör så många skräckhistorier framför allt om fsk med föråldrad genussyn och oengegerade pedagoger och den stora barnet går på känns så bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: