Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 2833 ggr
Anonym
Anonym
2015-08-12 14:31

Söka om ensam vårdnat

Jag skriver detta inlägg åt min kompis som har problem med pappan till sin son. 

Hon bor själv med sin son som är 10 månader gammal, pappan till pojken träffar honom väldigt sällan och när dom väl träffas så är hon med då hon inte vågar lämna honom ensam med pappan. 
Han har ett väldigt hemskt och oförutsägbart humör och kan inte kontrollera sig själv när han blir arg. Alla i hans omgivning och familj misstänker att han antingen är bipolär eller har nån form av personlighetsstörning.
 Nu senast idag så var alla 3 på väg nånstans och han fick ett ryck och bara stannade bilen och slängde ut henne och åkte iväg med deras son. Hon har nu bestämt sig för att söka om ensam vårdnad om pojken då hon inte litar det minsta på pappan. 
Hur går det till när man ska göra det? Hon är tyvärr arbetslös men hon har en stadig ekonomi och får hjälp av Försäkringskassan och ekonomiskt bistånd. Pappan jobbar 6 dagar i veckan och har aldrig tid att ha hand om pojken. Hon skulle verkligen behöva all hjälp hon kan få, så därför ber jag er om tips och råd hur hon ska gå till väga.

Annons:
VildaVittra
2015-08-12 14:38
#1

Det är inte helt lätt att få den ena föräldern "avsatt" som vårdnadshavare, det ska mycket mer till än att han slängde ut henne ur bilen. För där kommer ju ord mot ord stå mot varandra, rätten kan ju inte veta om hon sagt eller gjort något som skulle ge honom giltiga skäl till av avhysa henne från sin bil. 

Hon måste visa på exempelvis att våld förekommer, att de inte kan samarbeta, att den andre föräldern inte tar sitt ansvar, att den föräldern inte har mer än bristfällig kontakt med barnet osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anonym
Anonym
2015-08-12 14:57
#2

Jag misstänkte nästan det. Men han vill aldrig träffa sonen, jag fick höra från henne nu att varje gång det är hans tur att ha hand om pojken så låter han sin mamma ta hand om honom istället medans han håller på med annat och roar sig. Sen är han tydligen ganska aggressiv mot pojken, skriker på honom mycket o är väldigt hårdhänt mot honom… så jag vet inte om det spelar någon roll men hans mamma skulle kanske kunna vittna också i så fall att han inte är lämpad att ha hand om honom.

Ria74
2015-08-12 14:57
#3

Har dom gemensam vårdnad idag?

Det är som VildaVittra säger inte lätt att få ensam vårdnad om man inte kan styrka att kvinnan eller barnet  t.ex blivit misshandlat av pappan.

Hon får helt enkelt ta kontakt med familjerätten och fråga hur hon ska gå vidare.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Skogshumblan
2015-08-12 14:57
#4

I första hand bör hon kontakta socialtjänsten i sin hemkommun och be dem om hjälp. Som skrivits behövs rätt mkt bevis för endam vårdnad och det innebär inte att pappan inte får träffa sitt barn. Föräldern som inte får vårdnaden har ändå umgängesrätt och det ska mkt mkt till innan den tas bort!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

VildaVittra
2015-08-12 15:06
#5

"Men han vill aldrig träffa sonen, jag fick höra från henne nu att varje gång det är hans tur att ha hand om pojken så låter han sin mamma ta hand om honom istället medans han håller på med annat och roar sig."

Tyvärr spelar inte detta någon roll, han har rätt att skaffa barnvakt om han vill. Hade han däremot inte hämtat pojken från barnets mamma när det var hans dagar, så hade det varit annorlunda. 

Hon har inte funderat på att gå på några familjesamtal med pappan med avsikten att få deras samarbete att fungera smidigare? Det kan ju även visa sig där att han är olämplig, då finns ju exempelvis vredesutbrotten i journalanteckningarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2015-08-12 15:12
#6

Jag tror också att det bästa i dagsläget är att mamman försöker kämpa och jobba för att samarbetet med pappan ska fungera så bra som möjligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-12 15:15
#7

Jag tror det kommer sluta med att hon har hand om sonen själv i vilket fall som helst för pappan bryr sig verkligen inte, han sa till henne för ett tag sen att han lika gärna kunde varit utan sonen helt o hållet. 
Hon har sagt nu iaf att hon ska prata med socialen och eventuellt söka hjälp hos någon stödfamilj eller nåt tills vidare så kanske hon och pappan kan försöka komma överens och reda ut sina problem utan att sonen kommer emellan, då dom brukar bråka rätt mycket i hans närhet.

Ria74
2015-08-12 15:17
#8

Är det så att han inte vill ha gemensam vårdnad så blir det ju såklart lättare för henne att få enskild vårdnad. Men det gäller ju att han skriver på pappren också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym
Anonym
2015-08-12 15:19
#9

Han har "hotat" om det innan att han mer än gärna kan ge henne ensam vårdnad men sen är han jävligt snabb på att ändra sig igen. Som jag skrev i inlägget så har han väldigt oförutsägbart humör, han kan ändra sig väldigt snabbt.

Ria74
2015-08-12 15:25
#10

Risken är ju att när dom väl ska skriva på pappren så vägrar han. Det bästa för henne är att försöka samarbeta med honom och dokumentera allt. Är han våldsam fysiskt eller verbalt så spela in det med mobilen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Carerik
2015-08-20 11:26
#11

Samarbeta! Tyvärr kan man inte välja bort en förälder som ej lever upp till det förväntade , utan det bästa är att hitta ett sätt att ta hand om barnet. För barnets skull är det tvunget med en dialog mellan föräldrar oavsett känslor för den andre. Barnet har sin rätt till båda föräldrar och det är föräldrarnas ansvar och skyldighet att se till att barnet får den rätten och en fungerande delad vårdnad. Jag tror att det är en omöjlighet att få familje rätten att ställa sig på mammans sida. Pappan kan ju oxå hävda att barnet inte sköts på det sätt han önskar…

Anonym
Anonym
2015-08-20 12:18
#12

Jag tror inte hon kommer anstränga sig så mycket med det, för stunden så verkar allting okej mellan dom men man vet aldrig när det kommer ta en helvändning och bli sån igen…

JeFo
2015-08-20 20:05
#13

Våld, missbruk el frånvara brukar vara vad som ger ensam vårdnad. Man utgår från barnet, vad är bäst där. Har man bråkar fram och tillbaka är det väl lämpligt med någon typ av rådgivning. Fungerar inte det så kan det också bli ensam vårdnad. Läste att en mamma pratat illa om barnets pappa, hon begärde ensamvårdnad men den tilldelades honom då det kom fram saker hon sagt och gjort och på så vis påverkat barnet att ogilla sin far. Är nog som med mycket annat, tur el otur, tyvärr. Som förälder får man vara vuxen och ta sitt ansvar. Inget barn ska behöva fara illa. Men är problemen mellan mor och far så får man försöka tänka om. Sen är det väl ekonomiskt bra om pappan finns med? Han måste ju betala sin del då, annars gör väl försäkringskassan det och han blir betalningsskyldig!? Hoppas det löser sig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: