Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2369 ggr
Aleya
2015-08-05 15:32

Barn som jagar djur

Jag har vid flera tillfällen märkt att föräldrar verkar ha ganska dålig koll när det gäller barn och djur. Särskilt då det kommer till exempelvis fåglar men även andra. Det jag blir mest fundersam över är att föräldrarna verkar tycka det är mer sött att deras ungar jagar fåglar så fåglarna nästan håller på att dö av utmattning. Eller springer efter katter utomhus. Vad är detta för fasoner? Och varför verkar föräldrarna så jäkla slapphänta? Eller är det bara för att det är "lösa" djur som föräldrarna tycker att det är okej? Vad anser ni? Okej eller ej? Personligen hade jag blivit tokig om min unge betett sig så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Hoseok
2015-08-05 15:34
#1

Jag och min kompis reagerade på detta när vi var på liseberg. Två barn jagade en duva runt runt runt och skrek och stampade och skrämde den. Min kompis fick tillslut nog och sa så snällt hon kunde till barnet att fågeln kan bli skrämd. Då blev föräldern arg på min kompis för att hon försökte "läxa upp deras barn". Nä, det försökte hon inte, hon försökte bara rädda duvan från att bli mer uppjagad.

Aleya
2015-08-05 15:39
#2

#1 bra gjort av din kompis. Det är detta jag erfarat idag. Eftersom ungen inte fattade svenska så när hon skulle springa emot duvan då ett fordon kom så satte jag upp benet framför henne(inte krokben utan högre upp). Då fattade nog både mamman (som verkade uppmuntra detta) och ungen att nu är det nog. Men som sagt så är det ett jäkla beteende att uppmuntra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

.m.m
2015-08-05 15:39
#3

Jag brukar ge både barn och föräldrar onda ögat. Det funkar ofta. Eller så säger jag högt och tydligt och ser till att både barn och förälder hör: "OJ, nämen skrämde jag lilla fågeln nu? Staaaackarn! Förlåt lille vän!"  Det brukar också funka. 🙂

Ria74
2015-08-05 17:55
#4

Verkligen inte okej! Jag lär min dotter att man aldrig får jaga ett djur utan vill djuret bli klappat kommer det till henne. Hade inte blivit arg heller om någon sagt till mitt barn om hon uppförde sig illa mot djur.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
2015-08-05 18:07
#5

#3 lät som ett alternativ. #4 låter klokt tänkt. Eloge till dig. Det verkar dock inte gå in på huvudet andra människor. :/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[TanatosNyx]
2015-08-05 18:59
#6

Det myllrar tyvärr av slapphänta latarslen där ute som förstör för sina barn genom att inte lära dem rätt och fel. Kokar över varenda gång jag bevittnar eländet.

Annons:
Jaguar_
2015-08-10 13:13
#7

Hatar folk som inte ser till att deras ungar vet hur de ska bete sig bland djur. Vilda som tama). Var i Gränna i sommras och såg två unga pojkar som badade. Längre bort var lite ankor. Pojkarna tog upp sand och lotsades kasta mat så ankorna kom ju glatt. När de kom nära nog så kastade de sand på dem och sparkade mot dem. Och föräldrarna såg men fortsatte lugnt att snacka och skratta vidare.

Var så jävla förbannad! Om min unge gjort så…Fy fan de skulle få höra det. Vår färja kom precis med så jag hann inte göra något. Fullbokat hela dan.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Aleya
2015-08-11 12:59
#8

#6 Sen känns det ju inte rätt att säga åt ungen då det inte är ens någon man känner. Hade ungen varit i sällskap med mig så hade jag sagt åt. Men som sagt så är det ett jäkla beteende att uppmuntra.

#7 Ursäkta, men fy så vidrigt.  Ibland hoppas jag att föräldrar eller ungarna skulle få känna på hur det är att bli jagade på detta viset eller få sand kastad på sig. Inte för att jag tror att det skulle hjälpa då folk inte oftast är så kloka att dom fattar sambandet. Men det kanske hade varit en ögonöppnare för någon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jaguar_
2015-08-11 22:28
#9

#8 Kan säga att jag skulle ställa upp och kasta på dessa ungarna så de fick veta hur de känns… Lura dem att de ska få godis sen bara pricka dem med sand….Se vad de tycker om det.

Nä mina barn ska få veta hur man behandlar djur rätt och min sambo är likadan så.🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

viktoria91
2015-08-13 17:20
#10

Många föräldrar skyller på att dem är trötta och inte orkar. Då borde man inte skaffa barn för det första. Vissa skyller på att gillar inte djuren det får dem flytta sig, skulle jag köra samma metod mot deras barn hade det låtit annorlunda.

PogoPedagog
2015-08-13 20:20
#11

Intressant att det bara är folk utan barn som svarat. Misstänker att det har att göra med att de som har barn vet att det inte är så enkelt som att " säga till barnet att sluta". Ett barn i trotsåldern gör antagligen precis som barn i den åldern ska göra dvs testar sina föräldrars gränser och fortsätter jaga djuret oavsett hur mycket man inpräntat i ungen att man bara får klappa fint, vänta på att djuret kommer fram osv.

Ärligt talat hade jag inte blivit särskilt upprörd om mina barn jagade vilda duvor t.ex, de är nämligen flygkunniga( inte barnen, duvorna) och störs de av barnet är det bara att flyga vidare till en annan plats. Skulle ungen däremot jaga något som inte kan komma undan eller försvara sig som t.ex en liten kattunge eller liknande skulle jag såklart lyfta iväg barnet.

Jaguar_
2015-08-13 21:24
#12

Min sambo har en dotter sen innan så jag har typ barn och ha sagt ifrån när hon är hos oss och gör felaktiga saker mot djur.  Det kommer jag aldrig sluta med.

Som sagt skiter jag i om det är fåglar som kan flyga iväg från barnet eller inte. Det är saken i sig att bara få för sig att man har rätten att jaga djur, att göra saker mot djur, på ett sånt sätt som stressar djuren eller skadar. Respekt för allt levande ska man ha.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Aleya
2015-08-13 21:51
#13

#11 ser flera i denna tråden som har barn som svarat på detta.

Ne men blir du inte upprörd så är ju det bra. Men jag skulle då inte tolerera det hur lätt djur än kan fly.

Vad är det för skillnad om det är trots eller inte iblandat? Det är väl ändå bara hålla koll på vad ungen gör.
Sen ska väl inte en förälder stå och UPPMUNTRA till att jaga djur och tycka att det är sött?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[TanatosNyx]
2015-08-13 21:55
#14

Jag tror Pogo gör skillnad på barn och bebis, inte att vi skulle vara barnlösa. Alvin t.ex. tultar ju inte runt och kan jaga duvor, han kan knappt fästa blicken då dem ännu så han gills ju inte riktigt.

Visst kan barn vara svåra att uppfostra, men man har ju ett ansvar som förälder hur jobbig ungen än är.

viktoria91
2015-08-13 22:43
#15

#11 Hade jag jagat djur som liten hade jag kunnat gå it på gården och gräva min egna grav. Mina föräldrar hade nolltolerans mot att vara dum not djur. Din inställning är otrolig slö och nonchalant. Då är det ok att jag jagar dina barn skrikandes för att dem är snabbare än mig? Bra! Hoppas jag snart kan jaga dem!

fridaas
2015-08-19 09:58
#16

Här får barnen lära sig att man ska vara snäll mot djuren men att det är okej att skrämma iväg dem, vilket är en stor skillnad i vår värld. Både vi vuxna och fyraåringen har många gånger skrämt iväg både fåglar och katter som inte har hos oss att göra, fel i mångas ögon, men rätt i våra. Vi vill inte ha massa fåglar i smultronlandet eller katter som sitter och skriker på vår altan eller uträttar sina behov där

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Carerik
2015-08-20 10:39
#17

Många föräldrar orkar ej ta en konflikt med sina barn och tror att man är arg eller stygg om man säger till barnen, det är lättast att inte ingripa och blunda för det som händer. Det är nog bra om vi lär våra barn att vara rädd om alla djur, även om de kan flyga iväg från händelsen…..

Upp till toppen
Annons: