Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 952 ggr
tlover
7/29/15, 10:06 AM

Bärstolar, bärselar m.m

Nu börjar vår dotter vara lite väl stor för bärsjal, särskilt eftersom vi är dålig på att öva att ha henne på rygg så det blir sällan av.

Så vi börjar kolla efter bärstolar, bärselar osv.

Vilken/vilka har du? Vad tycker du om den/dom? Värt att köpa?

Vi vill ha något ganska rejält då vi gärna far ut och går i skog och mark och min man har lovat att ta mig ut på fjälltur nån gång också, någon som testat nån vid såna tillfällen?

Det kan också vara värt att tillägga att jag har problem med leder m.m så den måste vara ergonomisk (bärsjal funkar finfint för mig däremot).

Vi funderar på denna, nån som vet om den är bra?

l'm back

Annons:
PogoPedagog
7/29/15, 12:09 PM
#1

Har inte en aning om den är bra men jag reagerar på att om man har väsjkan med packad måste ju tyngdpunkten hamna långt bakom kroippen så man måste gå mkt framåtlutad?

Vi har en urgammal bärstol som är väldigt simpel men jag tycker ändå den är bra, hundra ggr mer bekväm än bärsele.

JossanH
7/29/15, 1:31 PM
#2

Vår minsta är 1 år nu och vävd sjal är absolut det som avlastar bäst. Sedan har vi en manduca ergonomisk bärsele men sjalen avlastar bättre. Selen är dock smidig att slänga på sig när man måste fixa med djuren på kvällen och ska bära en liten stund eller när barnet ska i och ur många gånger när man tex är ute och handlar. Jag är nöjd med manducan men ergobaby ska också vara bra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
7/29/15, 1:35 PM
#3

#1 Jo jag tänkte lite på det men om man vill få med mer än bebisen är väl det det enda som går nästan?

#2 Hur knyter du din bärsjal? Hur fungerar det för om du ska bära annat också? (tex om man far ut i naturen)

l'm back

tlover
7/29/15, 1:55 PM
#4

Jag kom på ett till krav är att både jag och min man ska kunna använda bärselen/bärstolen

l'm back

JossanH
7/29/15, 2:52 PM
#5

Jag knyter den vanligaste (vet inte ens vad den heter 😝) på magen. Kanske kan den heta omslutet kryss eller liknande och så kan jag ha ryggsäck också. På ryggen har jag inte kämpat med att få på sjalen, då har vi använt sele. Men sjalen avlastar som sagt bättre om man får till ett bra knyt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
7/29/15, 2:54 PM
#6

#5 Jag tycker hon börjar bli för tung på magen i längre stunder el om vi ska göra nåt "avancerat" så det är på ryggen jag behöver nått för.

l'm back

Annons:
PogoPedagog
7/29/15, 4:49 PM
#7

Jag använde föresten ringsjal med första. Det var smidigt när man behövde slänga upp dem snabbt men behövde åtminstonde en hand fri. Jag bar på höften med den och gick ganska långa promnenadet på det viset utan att bli trött i kroppen.

JossanH
7/29/15, 6:23 PM
#8

#6 kör med trikåsjal? Den avlastar ju inte så bra när barnet börjar bli lite tyngre utan då avlastar en vävd sjal mycket bättre och håller formen bättre. Jag tror att vävd sjal på rygg är det som fsktiskt skulle avlasta allra mest.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
7/29/15, 6:44 PM
#9

#8 både trikå (korta stunder då jag behöver kunna plocka ur och i ofta) och egensydd vävd sjal.

Men det skulle nog funka om jag skulle få det att funka genom att bära henne på ryggen men vi får inte riktigt till det.

l'm back

[TanatosNyx]
8/3/15, 11:35 AM
#10

ergobaby alla gånger! Den tar barn upp till 4 år, den går att amma i och du kan bära barnet på magen och ha ryggsäck/vandringsgrejor på ryggen!

malinroth
8/3/15, 11:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har en manduca bärsele som används flitigt. Han är nu 17månader och väger ca 10 kg och jag bär bara på ryggen och det går jättebra. I början bar jag honom fram på magen/bröstet men det blir ju ganska tungt för ryggen att bära så , så sedan han blev lite äldre och stabilare (lättare att få upp han på ryggen) har jag bara haft han på ryggen och det är inga problem alls trots att jag har lite dålig rygg. Min syster har också lånat den till sin 4åring när vi var på promenad och han inte orkade gå längre och det gick jättebra det också :) Jag är supernöjd med den men har dock inte så mycket att jämföra med. Min syster med Svante i selen förra sommarn och denna sommarn. 👇

Upp till toppen
Annons: