Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1796 ggr
Destany
7/24/15, 6:25 AM

Gör jag det värre?

Har en son som är väldigt rymningsbenägen. Han är 2 år. Så när jag är i affärer och dylikt får han sitta i vagnen för då vet jag var han är. Nu för någon dag sen så var jag med vänner på Ikea och deras barn kunde gå fritt utan problem o en av deras barn är i samma ålder som mitt. Min ena vän sa att det gjorde det värre att han aldrig fick gå fritt för det gjorde att när han väl går själv i en affär att han blir så glad så han blir sjövild. Har hon rätt

Annons:
Emo
7/24/15, 7:09 AM
#1

Sätt sele på honom, så kan han gå själv och du har koll på honom. Mycket praktiskt. Ungar är olika och då får man göra det bästa av situationen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Destany
7/24/15, 7:13 AM
#2

Jag vill inte ha sele på honom känns så himla fel

Velinga1984
7/24/15, 7:20 AM
#3

Tror inte det ligger sanning i det, barn är olika. Jag ser skillnad bara på mina 2 pojkar, äldsta sonen satt alltid still i vagnen utan sele medan lillebror alltid måste ha sele för annars klättrar han ur. Äldsta sonen som fyller 11 i år är fortfarande sjövild i affärer trots att han gått mycket själv även som mindre ;)

Emo
7/24/15, 7:36 AM
#4

Jag hade sele på min son när han var i den åldern och inte hade tillräcklig självbevarelsedrift av samma anledning som jag har min hund i koppel. Jag vill skydda mina familjemedlemmar. Det anser jag inte vara något fel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sindri
7/24/15, 7:39 AM
#5

Vad känns fel med sele? Det är ju för barnets egen skull. Slippa ramla ur vagnen, slippa ramla och slå sig, slippa komma bort, slippa bli bortrövad.

Två av mina barn har varit såna som vill upptäcka världen på egen hand. Många hjärtan i halsgropen där! Jag tror inte det spelar någon roll om de sedan sitter i vagnen eller inte emellanåt. Är han en nyfiken person så vill han upptäcka världen. Inget fel i det, men fungerar inte när du har annat i sikte.
Någon gång kan du/ni väl ta en riktig upptäcksfärd på sonens villkor. Släpp lös honom och bara följ med på upptäcksfärden. Låt honom bestämma vart ni skall gå och vad ni skall titta på. Sedan kan han kanske nöjd sitta i vagnen.

Tjeja
7/24/15, 7:43 AM
#6

Sele! Det är för att skydda barnet man har det! Sitta fast i vagnen o inte få gå själv är betydligt värre fängsel!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Ria74
7/24/15, 7:53 AM
#7

I affärer sitter Molly också alltid i kundvagn ( om det finns någon) annars är hon överallt. Dels får hon göra det för att jag ska veta var hon är och dels av hänsyn till andra som handlar. Är vi ute i en park eller liknande får hon gå på upptäcktsfärd och jag följer med. Förra helgen stod vi och sålde på en antikmarknad och hon stannade kvar i vårt stånd när vi hade förklarat att man kunde komma bort bland så mycket folk. När hon ville gå på upptäcktsfärd så höll hon mig snällt i handen. På många förskolor har dom ett rep med handtag när dom ska ut och gå där varje barn har ett eget handtag att hålla i och lärarna håller i varsin ände. Det kanske skulle vara något?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

_Fisken
7/24/15, 8:04 AM
#8

Ni talar om sele ovan! Det är superbra. Använd också ett sånt där hundkoppel som kan dras ut. Det hade vi på Emma, 2 år, när vi åkte Ålandsbåt. Hur praktiskt som helst. Det handlar om att få en vardag att fungera och då är alla medel tillåtna. Sele+pensionärshundkoppel. Perfekt!

Destany
7/24/15, 8:44 AM
#9

Det känns helt enkelt fel för mig o ha honom i koppel han är ingen hund. Han sitter i sin vagn utan sele o det går bra. Han är nyfiken av sig och full av energi. Jag går ut med honom i parker o skog o där springer han fritt o jag följer efter.

Sindri
7/24/15, 8:47 AM
#10

Vad är problemet då?
Om han snällt sitter i sin vagn när ni handlar så är väl allt bra.

Destany
7/24/15, 8:53 AM
#11

Problemet är ju att jag vill att han ska få gå själv. Känns som jag begränsar honom pga att han e vild.

Sindri
7/24/15, 9:05 AM
#12

Ja, men vill du inte ha sele på honom (vilket jag tycker ger honom mer frihet och samtidigt skydd) så får han ju sitta i vagnen.
Du väljer.

Destany
7/24/15, 9:28 AM
#13

Min fråga var ju från början om jag hindrar hans utveckling o om han blir vildare när han får gå eftersom han inte får gå själv i affärer så ofta. Inte om man ska ha sele eller ej.

Annons:
[Thiah]
7/24/15, 9:35 AM
#14

I affären är det ju respekt mot andra med shoppare som gäller också. Joel får gå till och från affären men aldrig i för det skulle då pilla,dras och gnällas högljutt. Så för mig är valet självklart sele/vagn/kundvagn innan barnet lugnat ner sig. Och hans utveckling mår så mycket bättre på många fler plan av att få gå i skogen fritt. Motorik,självkänsla, mod,fantasi, upptäckarglädje mm..

Ria74
7/24/15, 10:53 AM
#15

Tror inte du hindrar honom i utvecklingen med att han inte får gå själv i just affärer. Han får ju gå själv på andra ställen. Tror inte heller han blir vildare av att han inte få gå i affärer.

Håller helt med Thiah i #14 att i affären måste man visa hänsyn mot dom andra som handlar. Dom ska inte behöva bli störda av mitt barn som springer som en dåre och drar i allt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tusen
7/24/15, 11:45 AM
#16

Sele ger ändå barnet mer frihet än man kanske först tror. Ni som har sele , var har ni köpt dessa.? Letar efter ett nämligen.

Destany
7/24/15, 5:50 PM
#17

Har köpt en sele nu för han rymde på parkeringen idag så kommer använda den i absoluta nödfall.

[TanatosNyx]
7/24/15, 10:27 PM
#18

#16 Här finns sele att köpa på babyproffsen. Vi kommer säkerligen att skaffa en åt Alvin när han blir större.

Tjeja
7/24/15, 11:09 PM
#19

Han är ju klart mer begränsad i vagnen än i ett sele tycker jag. I sele får han ju möjlighetwr att röra sig ock upptäcka saker själv betudligt meer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fingerprints
7/26/15, 10:37 PM
#20

Jag hade, om möjligt, inte gått och handlat ensam med honom utan, om du nu inte är ensamstående exempelvis, tagit med din partner så att den ena kan vara med honom och den andra sköter handlandet. Då har ni full koll på honom men kan samtidigt upptäcka butiken tillsammans, samtala om det och kanske lära honom att det inte är bra att rymma. Tycker att samtala med barnet, ge uppmärksamhet och fundera kring varför han springer iväg borde gå före att sätta sele på honom. Tänk på att barn är mer kompetenta än ni tror. Springer han iväg för att något är tråkigt? Ja, då får ni försöka göra något kul av det.  Springer han iväg för att få uppmärksamhet? Försök ge honom uppmärksamhet när ni handlar.  Berätta också för honom att det är farligt att rymma och att du blir orolig och ledsen, prata om känslor och konsekvenser. Han förstår mer än du tror.

Sen förstår jag att det kanske inte går att handla två stycken hela tiden och jag vet inte heller om du är ensamstående eller inte. Men ett annat alternativ kan ju också vara att involvera honom i shoppandet, han kanske både kan och vill hjälpa till?

Regnbåge

Annons:
PogoPedagog
7/27/15, 7:13 AM
#21

Vi har en bok, pixibok, Vem är borta. Den ghandlar om ett barn som tappar bort sin förälder när de är o handlar. Kan kanske var aett lästips. Jag tycker att min son ofta lättare förstår vad jag menar när det dramatiseras i en bok eller film istället för att vara ett mer abstrakt samtal bara.

Fingerprints
7/27/15, 10:42 AM
#22

#21 jättebra tillägg! Prata om det annars också, inte bara i affären. Se om du kan hitta filmer och böcker. Tycker verkligen du ska gå till botten med problemet istället för att lösa det för stunden.

Regnbåge

Destany
7/27/15, 11:08 AM
#23

#20 jag är inte ensamstående men min sambo är borta mycket o jag måste tyvärr ha med sonen i affärer då. Jag säger ofta till honom att jag blir rädd o ledsen när han springer iväg. Men det är som o tala till en vägg. Han lyssnar ej. #21 en sån bok ska jag skaffa. Han älskar när vi läser för honom.

Fingerprints
7/27/15, 1:32 PM
#24

När din sambo har tid att följa med att handla så tycker jag att ni ska göra det båda två så att en kan vara med honom och prata om vad ni gör, låta honom vara delaktig och kanske även samtala om att inte rymma om han försöker göra det. Det kanske känns som att tala med en vägg just nu men  ta inte för givet att det är så. Fortsätt prata om det för en dag förstår han.

Regnbåge

Upp till toppen
Annons: