Annons:
Etikettnyheter
Läst 1368 ggr
[Thiah]
7/23/15, 7:13 PM

Debatt om tvillingföräldrars ledigheter.

Jag läste denna ledare idag om att det blivit en debatt om att tvillingföräldrar vill ha lika mycket ledighet för båda barnen och inte som det är nu. 

_"Föreningen Tvillingklubben tycker att livet är orättvist. Föräldrar som får storasyster och lillebror får 480 ersättningsdagar per barn av staten. 390 dagar med 80 procent av lönen, max 946 kronor om dagen, och 90 dagar på garantinivån 180 kronor.
_

Tvillingföräldrarna får inte dubbelt så mycket. De får 90 dagar extra med hög ersättning och 90 dagar med låg"

Stå emot skrikiga tvillingföräldrar

Vad tycker ni om detta?  

Jag bor i ett land där man inte får dagar att spendera själv utan din föräldrapenning tar egentligen slut när barnet är cirka 9 månader(158 vardagar). Tvillingfamiljer får 60 extra vardagar som antingen kan tas ut så båda föräldrarna är hemma eller så att  föräldrapenningen förlängs.  Så för mig är redan 480 dagar en helt enorm siffra och att då få dubbelt det låter helt galet.

Annons:
[WickedAlly]
7/23/15, 7:47 PM
#1

Ska jag vara ärlig så trodde jag att man fick dubbelt helt tills jag läste om detta härom dagen. Ser inte varför man inte skulle få det. Dessutom borde de få flera dubbeldagar egentligen, tror inte man kan sätta sig in i hur det är att ha tvillingar om man inte haft det. Fler dagar och fler dubbeldagar så att båda föräldrarna kan vara hemma samtidigt tycker jag. Jag har ju bara ett barn och jag har haft några dagar då jag bara vill smälla huvudet i väggen, tänk då att ha två stycken :o

Velinga1984
7/23/15, 7:55 PM
#2

Skriver kort pga mitt illamående ikväll. Tycker inte att de ska få fler dagar än vad det är idag. Att de får mer dagar i ankomst till födseln och mer dubbeldagar än 30 st skulle jag förstå då tvillingar ofta kräver mer tid som små. Livet är orättvist, jag fick 1273Kr i underhållsstöd som ensamstående. Inget mer betalade pappan och jag ser en stor ekonomisk skillnad idag när vi är 2 heltidsarbetande sambos. Min poäng är att det finns viktigare saker att lägga pengarna på än att utöka tvillingföräldrars föräldradagar.

Tjeja
7/24/15, 7:48 AM
#3

De kan ju av naturliga skäl behövas fler dubbeldagar. Men inte fler dagar totalt tänker jag. Barnen är ju inte små dubbelt så länge för att de är två liksom!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Thiah]
7/24/15, 9:40 AM
#4

Mer dubbeldagar kan jag kanske förstå. Men resten är som sagt så främmande för mig redan. Jag har 158 dagar med 80% av lönen och pappan har 30dagar men thats it. Sen får man bidrag om man vill vara hemma.(inkomstrelaterat) Sverige har det alltså i min värld redan ganska generöst.

JossanH
7/26/15, 4:35 PM
#5

Oavsett om det är generöst eller ej så tycker jag att det ska vara lika för alla och för mig är det då mest rättvist att varje barn ska ge lika många dagar att vara hemma med. Oavsett om barnet är fött samtidigt som sitt syskon eller ej. Barnen får förmodligen aldrig lika mycket egentid som om det vore en ensam bebis. Men möjligheten till egentid dka iaf finnas tycker jag. Även om det blir längre fram för barnet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gronstedt
7/26/15, 4:48 PM
#6

#5: Med samma resonemang måste ju föräldrarna få vara hemma längre med barn som har äldre syskon än de är med sina förstfödda - barnen får ju mindre "egentid" om föräldrarna samtidigt måste ägna uppmärksamhet åt äldre syskon. Den som får fyrlingar ska försörjas av skattebetalarna i drygt 5 år, och den som får sexlingar i nästan 8 år (räknat på 480 dagar per barn).

Nej, tvillingars (eller sexlingars) liv är inte likadant som ensamföddas, på samma sätt som det inte är likadant att växa upp med syskon som utan och det inte är likadant att växa upp vänsterhänt som högerhänt. Det har inte med "rättvisa" att göra, det är bara sådant som händer och sådant som man måste förhålla sig till.

Annons:
OlgaMaria
7/27/15, 6:08 PM
#7

Jag tänker så här att en familj som får två barn (ej tvillingar) får vara hemma ett visst antal dagar.

En annan familj som får två barn (tvillingar) borde få vara hemma lika många dagar med barnen. Man ska så att säga inte förlora en massa dagar för att barnen föddes på samma dag.

Tycker det är rimligt att tänka så för en familj om man tänker livsperspektivet.

Dessutom tycker jag att mamman och pappan till tvillingar ska kunna ta ut sina dagar som de vill. De ska t ex kunna vara hemma båda två hela perioden. Det blir samma sak, samma antal dagar, som att mamman är ledig en hel föräldraledighet för ett barn och sedan pappan är ledig en hel föräldraledighet för nästa barn i en familj med två barn (ej tvillingar).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
7/28/15, 3:46 PM
#8

#6 nej, det blir det inte. För du får fortfara de stanna hemma med ditt barn en viss tid vilket inte gäller med tvillingarna. Den tid de får är alltid ihop med sitt syskon. Man kan inte heller jämföra bebis och bebis med bebis och barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

typjessica
7/28/15, 3:57 PM
#9

Det konstiga är att man får två barnbidrag, man kan sen få två vårdnadsbidrag (i dom kommuner som för detta) osv men absolut inte x2 av föräldrardagarna? Jag tycker man borde få dagar efter antal personer. Ja, jag r medveten om att då kan dom föräldrar vara hemma längre osv. Men som många redan nämnt, livet är inte rättvist.

tlover
7/29/15, 10:13 AM
#10

Jag har inte tänkt på det tidigare men ja lika många barn bode ge lika många dagar, varesig dom föds separat eller "ihop"

Nu vet jag inte hur det är med dubbeldagar, vi förstod dom aldrig och har inte tagit ut dom (faktum är, vi var hemma utan att ta ut nått bidrag alls de första tre månaderna 😊) men det borde ju vara möjligt att ta ut fler såna också eller liknande.

l'm back

OlgaMaria
7/29/15, 10:18 AM
#11

#10 Under barnets första år kan man ta ut 30 dubbeldagar, dvs mamma och pappa tar varsin föräldradag de dagarna. Det är inga extradagar utan man tar bara av sina egna föräldradagar. Det är i alla fall vad som gäller när man har 1 barn. Det är väl mer generöst för tvillingföräldrar tror jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
7/29/15, 10:39 AM
#12

#11 Då borde det ju för tvillingföräldrar vara möjligt att ta ut betydligt fler dubbeldagar enligt mig och minst lika många extradagar. typ 300 stycken om det ska vara rättvist. Då blir ju inte tvillingföräldrar ledigt "extra länge" heller.

Sen om föräldrarna väljer att ta ut de extra dagarna som dubbeldagar el inte bestämmer ju dom. Jag och min man kommer antagligen inte ta ut dubbeldagar tex så vi får 30 dagar längre. är det orättvist?

l'm back

Upp till toppen
Annons: