Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1583 ggr
tlover
2015-07-21 09:29

Namngivningsfest, idéer?

he he Eftersom vi dragit på att sätta datum på namngivningsfesten så ska v göra det i helgen har vi bestämt.

Exakt när vet vi inte men vi ska äta el fika ute och äter vi ute tar vi med oss tårta till efterrätt då vi har massor av allergiker i släkten och just efterrätter är nog omöjligt att hitta på stan.

Vi ska dessutom förklara varför vi valde namnen vi valde och vad namnen betyder.

Men förutom det har vi ingen idé, min mans familj kommer inte vilja sjunga eller leka lekar men finns det nån som har nån idé av vad man också kan göra?

Jag funderade på att skriva ut blad med namnbetydelsen och ge bort, med bild på dottern men det tyckte min man lät för mycket som en begravning så jag funderar bara på att skriva tilltalsnamnet + födelsedatum på en liten sten som man ger bort. Vad tror ni om det?

l'm back

Annons:
Ria74
2015-07-21 13:24
#1

Låter jättefint med en sten, önskar vi hade tänkt på det. Vi gav bort ett foto på dottern i en pappersram. Sen gjorde vi så att vi öppnade presenterna och visade upp för alla som ett litet evenemang. Vår släkt är inte heller så mycket för lekar eller sång.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VildaVittra
2015-07-21 16:28
#2

En aktivitet kan ju vara att be folk medverka i en tidskapselvideo, där alla får spela in ett meddelande till dottern som hon sedan kommer få se på sin 18-årsdag. Finns det många äldre i era familjer så kommer det vara jätteroligt för henne att se dom som inte längre finns kvar på vår jord.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carerik
2015-08-20 12:01
#3

Så himla bra ide! Tack VildaVittra.

ewelines
2015-09-10 22:27
#4

Hade namngivelse för våran dotter i lördags. Vi hade hyrt en bygdegård här där vi bor och var ca 30 gäster. Började med en välkomstdrink när alla kom och så blev de lite mingel. Sedan fick alla gå en tipspromenad och vi grillade under tiden. När de gått färdigt tipspromenaden fick alla förse sig med dricka från dryckesbordet (serverades både alkohol och alkoholfritt) sedan gick vi igenom tipspromenaden och utsåg vinnaren som fick ett litet pris. Efter de serverades maten, gåendes, fläskfilé och hemmagjord potatissallad med lite olika tillbehör. Efter alla ätit hade vi själva ceremonin. Jag berättade lite kort om varför vi valt de namnen vi valt och presenterade sedan vår dotters gudmor, eller ''fadder'' som de oxå kallas. Sedan höll faddern (min syster) vår dotter medans jag och hennes pappa läste upp ett par, 2 verser, var med löften vi lovade henne. Sedan läste hennes gudmor en dikt och dem båda fick varsitt smycke hängt runt halsen från oss föräldrar. Avslutningsvis gick vi ut och hade ett ballong uppsläpp och en champange skål för henne. Under hela eftermiddagen hade vi ett bildspel rullades och musik med en speciell lista jag gjort. Vi hade en gästbok alla fick skriva i innan dem lämnade och ett färgtema som gick i silver och turkos på våra kläder och alla dekorationer etc. Och sen va de givetvis presentöppning och tårtfika :) Blev en fantastiskt dag med massa fina minnen! Hoppas du finner något tips :) Lycka till!

[WickedAlly]
2015-09-11 10:37
#5

#4 Låter som en fantastisk namngivelse :) Snor några idéer till vårt dop :)

ewelines
2015-09-11 18:36
#6

#5 Ja den blev verkligen toppen faktiskt :) En super mysig dag.

Det gör du rätt i! :)

Annons:
tlover
2015-09-11 18:43
#7

"Halva" är gjort redan. Vi insåg att vi varken har tid, råd el ork att göra något stort även om jag gärna hade velat ha nått stort (min man ville däremot inte det däremot).

Vi for på min favoritrestaurang (dom enda som har nått som jag tål) och åt med min sida av familjen (min mans del blir senare det gick inte att få ihop med alla), jag berättade vad hennes namn är och vad dom betyder, vi spelade in en tidskapselvideo som #2 föreslog (på min systers mobil då vi glömde kameran, enda gången jag varit glad över smartphones), vi gav bort fina stenar som jag hade målat in hennes namn och födelsedatum på och vi bjöd på en (gluten, mjölk och äggfri) chokladtårta dekorerad med rosenblad och pärlor.

Vi gav bort det som blev över av tårtan till de som jobbade på restaurangen också så jag fick min mat gratis (dom ville ge den som firades mat gratis men hon åt ju bröstmjölk så det blev jag som fick).

Enkelt men fint.

l'm back

Upp till toppen
Annons: