Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2572 ggr
[WickedAlly]
2015-07-17 20:30

Höst-och vinterkläder

Sitter och funderar på höst-och vinterkläder till Wille, förra året var han ett halvår och det var ju liksom inte riktigt aktuellt med lekvänliga plagg. 

Men nu så lär det väl vara full fart :)

Så jag undrar helt enkelt vad ni kommer klä era 1-åringar i för utelek? Har väl någorlunda fått ihop en vettig garderob tror jag men det vore kul att kunna jämföra och få nya tips. 

Ni som har lite äldre barn är självklart också välkomna att svara.

Annons:
PogoPedagog
2015-07-17 22:49
#1

Jag skaffade lite i mitt tycke snyggare, mörka  overaller i början men har nu insett att en knallorange overall kanske är dte som räddar livet på mitt barn den dagen det smiter ut på en väg eller går vilse i en skog så hädan efter blir dte bara hysteriska ytterplagg, Särskilt i vintermörkret. 

På många overaller är kragen väldigt hög och stel kring dragkedjan så barnen skavs mot hakan, det kan vara bra att undvika sådana om man inte har ett långhalsat barn.

Något annat jag skulle skaffat redan från början om jag vetat innan hur krångligt det är med de minsta är bra vantar. jag rekommenderar många par tumvantar av tunt stretchig ull. Ull upplevs inte som kall när den är fuktig och har dy många par kan man ha med tre två i fickan o byta ofta när det är kallt. Fingervantar är för pilligt att få på och större klumpiga täckvantar har iaf på mina barn lett till att de sitter på marken o gråter för att de inte kan ta hålla något.

Vad gäller mössor gillar jag sådana med öronlappar som knyts under hakan. De har varit den enda modellen som fått sitta kvar och inte halkat ned över ögonen.

[Thiah]
2015-07-18 06:54
#2

Till hösten har vi tunnare utebyxor som håller lite väta. Har ett par olika faktiskt.(flesta secondhand ). Sen kan man sätta lager under beroende av vad som behövs. Under är det alltid ull som gäller. Ull underställ och ull tumvantar under tjockare vinterhandskar. Overall är bättre än tvådelat när det gäller små barn. Det blir inga glipor vid magen som kan läcka kall luft. Försök ha 2 olika set så du inte känner att du behöver tvätta eller torka på kort tid. Sen måste man komma ihåg att barn rör sig massor ute och blir svettiga. Så man behöver inte alltid sätta på rejäla lager utan kanske hellre två tunna lager som andas. Återigen så är secondhand bra. Köp rejäla underställ och sen yttre skalet på secondhand.

[WickedAlly]
2015-07-22 13:34
#3

#1 Det med färgglada kläder var ett kanontips, höll precis på att trilla dit på samma sak nämligen. Tack! 

Och tack för resten av tipsen, antecknar på en liten lapp som får följa med ut i butikerna :)

#2 Ja, flera lager kör jag också på. Känns absolut smartast. 

Jag önskar att jag kunde svälja mina tankar kring second hand, har så många gånger stått och kikat för att sedan vända på klacken och halvt springa därifrån. Sjukt synd för jag hade ju sparat massa pengar om jag bara kunde få mig själv att köpa begagnat. 
Fast, vi har ärvt en jacka av kusinen nu, och efter en omgång i tvättmaskinen känns det rätt okej så det går i alla fall lite framåt :)

Hur tänker ni kring skor och kängor? Har hittat ett par jag tror jag kommer beställa, de är i skinn och ganska höga i skaftet. Tänker att man kan komplettera med ett par i sånt där vattenavstötande material med tjock gummisula så har man täckt alla väder och situationer. Fast jag vet inte, kanske tänker helt fel.

PogoPedagog
2015-07-22 17:37
#4

Låga skaft är att föredra på stövlar o kängor. Hälften av alla stövlkar o vinterskor vi redan hunnit avverka har varit så höga i skaften att ungarna inte kunnat gå i dem.

[WickedAlly]
2015-07-22 22:29
#5

Hm, blev ett par i goretex från Viking till slut. Också rätt höga, hoppas de funkar. Annars får jag väl skicka tillbaka :)

Ria74
2015-07-24 10:59
#6

 Overall med mycket Reflexer har vi satsat på. På hösten/vintern är det fort mörkt och då räddar reflexerna liv.

Sen har vi en omgång tvådelat till hösten när det ibland är så pass varmt att man kan ha tunnare jacka men ändå vill ha termobyxor om dom sitter mycket i kall sand t ex.

Många par vantar och mössor har vi också, tar alltid med minst två par vantar ut så man kan byta om dom blir fuktiga. Inga fingervantar utan bara tumvantar, finns inte en chans att jag kunde pilla in alla fingrarna i fingervantarna när hon var mindre och inte hade tålamod att vänta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Thiah]
2015-07-24 12:50
#7

-#6 tänk på när jag suttit med en 0-3 års grupp på 12 barn och hälften har fina fingervantar som deras syskon…. Grrrr och morr!!

Ria74
2015-07-24 14:15
#8

#7 Haha jag förstår dig :) Jag trodde förskolläraren på Mollys dagis skulle kysst mig i höstas när hon såg att jag hade med mig bara tumvantar. Hon höjde oss verkligen till skyarna för vi hade tänkt till.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
2015-07-25 12:13
#9

Har alltid kört overall. Sen när de blir äldre blir det tvådelat. Tumvantar kör vi också med tills de blir äldre och kan själva. Snabb och enkelt… Två av allt, minst, är ett måste när de börjat hos dagmamman. Holly har ju två äldre systrar så vi har lite sånt. Vantar och mössor brukar bli nyss. Slitits konstigt nog väldigt bra här.

[WickedAlly]
2015-07-28 16:18
#10

Blir overall här i vinter också har jag kommit fram till, och ett set tvådelat och så tumvantar i ull. 

Klickade hem vinterjacka igår, hade megatur och fick en jacka från Didriksson för 298. Ordinarie pris 699. Köpte även regnställ därifrån, med hängslebrallor, det tycker jag är smartast :)
Köpte på outnorth.se :)

Så nu ska vi ha, underställ, ett par täckbyxor eller skalbyxor och senare en overall. Och lite småjox som en tunnare mössa, vantar och ullsockar. Börjar ta sig.

[Thiah]
2015-07-28 17:20
#11

Jag letade gympaskor till dagis. Gaaah vad det inte finns där vi bor. Väldigt irriterande . Ull vantar behöver jag också köpa till vintern. Bra att ha underst.

[WickedAlly]
2015-07-28 21:33
#12

Har har vi den där tyska kedjan, Deichmann, de har väldigt fina gympaskor :) 

Ja, eller om man bara ska ut snabbt tänker jag.

[Thiah]
2015-07-28 21:47
#13

#21 Där har mamma handlat skor åt mig :D

Jag tänker mera att jag behöver skor som ska hålla denna höst på dagis.  Men jag fick ganska just veta att farmor hittade puma för en reapeng.

Annons:
[WickedAlly]
2015-07-28 21:51
#14

Vad bra :)
Jag är en riktig reajunkie, älskar att fynda :)

[Thiah]
2015-07-28 21:52
#15

#14 jag hinner bara inte med. Speciellt när jag inte vet de finska sidorna för detsamma…

[WickedAlly]
2015-07-29 09:36
#16

Nä, det är kanske inte det lättaste nej.

Carerik
2015-08-20 11:51
#17

Det viktigaste är att kläderna är varma o sköna, vi på förskolan är ute mkt. Det är mkt bättre att köpa en Märkeslös, billigare overall än att köpa en begagnad märkes, ute kläder som är tvättade mycket håller inte värme eller väta lika bra. Det är inte kul att frysa… Det samma gäller fleece kläder, och skor, urtvättat är kallt.

Upp till toppen
Annons: