Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1461 ggr
tlover
2015-07-14 15:54

Göra egen barnmat?

Nu blir det snart dags att börja med mat och vi vill göra egen mat. Finns det nån annan som gör egen mat? Järn ska ju vara viktigt för bäbisar, hur löser ni som gör egen mat det?

Någon som fortfarande ammat till stor del efter 6 mån eller blir det problematiskt efter man börjat införa mat?

l'm back

Annons:
[Thiah]
2015-07-14 16:10
#1

Åååhhhh dumma iFokus. Skrev ett långt inlägg men inte pip funkar iFokus alls nuförtiden. Kortfattat så såg jag till att gröten innehåll olika sorters spannmål för där finns mycket järn att hämta. Sen körde jag med varierad kost, mycket grönsaker och vatten som dryck. Googla barnmatsrecept så hittar du massor.

tlover
2015-07-14 16:45
#2

#1 Jag som trodde man var tvungen att ge blodmat var och varannan dag eller nått tack.

Gör du gröt på olika slags spannmål i samma gröt eller varierar du gröt?

Vad börjar man med för slags mat? Jag tänkte potatis och liknande men när jag läser lite så ser jag att många pratar om välling och gröt.

l'm back

Ria74
2015-07-14 19:22
#3

Jag gjorde mest egen barnmat, i början körde jag rena smaker som potatis, morot, majs och broccoli. Efterhand blev det mer av det vi åt minus salt men med mer fett. Har för mig att jag fick ett recepthäfte på bvc.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2015-07-14 20:03
#4

#2 jag blandade allt och gjorde egen "färdigmix". Gjorde annars som #3 i början. Joel började dricka välling först vid 8-9 månader och då enbart köpe och till natten. Så vi hade egentligen helt kunnat skippa välling.

ChristineL
2015-07-14 21:45
#5

Nova har inte fått en endaste burk. Jag har lagat nästan allt härifrån http://barnmatsburken.se/

tlover
2015-07-14 21:54
#6

#5 Bra sida men oj vad "avancerade" recept för en 6 månaders. Vår dotter har ammat till 100% förutom senaste månaden då hon fått smaka jättelite (mindre än ett kryddmått) av potatis (2ggr), morot (1g), ris (1g), gryta (2ggr) och lite äppeljuice (1g). Det blir ju ett superhopp om man ska börja med 6 månadersmaten.

Jag får nog trappa upp med "yngre" recept först.

l'm back

Annons:
soundtrack
2015-07-14 22:55
#7

Jag har lagat en del själv, men det blir även färdiga burkar här hemma. Min tjej fick snabbt upp smaken för mat så smakportionerna blev snabbt större portioner för hon ville inte bli ammad efteråt. Så i vårat fall konkurrerade maten ut amningen, iaf delvis (hon kan inte sova utan bröstet så natt-ammar fortfarande). Av samma anledning gick vi också fort från enkla saker som rena grönsakspuréer till riktiga måltider, hon tyckte liksom att det var godare. Jag hade tänkt mig en långsam upptrappning men hon ville annorlunda. Vid 7 månader ungefär var vi redan uppe på fulla måltider. Oftast lagar jag samma mat till henne som till oss minus saltet. Järnet oroar jag mig inte för - vi äter kött flera gånger i veckan och hon får gröt 2 ggr per dag (frukost o inför natten). Jag är lat o ger industrigröt men det finns ju bra recept på hemmagjord gröt och hur man järnberikar den.

Intehärutandär
2015-07-15 01:45
#8

Jag ammade sonen i nästan 2 år. Vid 3 månader började jaf med l-o vegetarisk mat till honom. Aldrig gett burkmat, däremot någon fruktdessert någon gång. Han åt aldrig gröt eller välling mer än att prova. Järnbrist har han aldrig haft. Det undviker man med varierad kost.

typjessica
2015-07-15 07:26
#9

Jag har alltid lagat mat till sonen, burkar var smidigt att ta med då dom inte behöver förvaras i kyla. Smakportionerna var klassiska potatis osv. Men han han hade god aptit så börja med morgon gröt rätt fort. Gjorde vanlig havregrynsgröt som jag stavmixra grynen först sen hade jag i lite stöt paltbröd (tunnbröd varijant). Det var det extra järnet jag tillsatte. Sen har jag inte lagat någon särskild mat till honom utan han har fått samma som oss minus salt. Så idag har jag en unge som äter allt utom lax. :)

JossanH
2015-07-16 21:57
#10

Första ammade jag i 7 månader och vi fick burkar av andra som gav köpemat och frös in mat i. Började med att hon fick smaka en del av det vi åt och hon hade ett enormt matintresse. Brukade göra storkok och en kväll gjorde vi 4-5 olika rätter som resulterade i 61 burkar mat 😁 Smidigt att ha i frysen och ta med. Gav nästan ingen köpegröt och lagade egen gröt (gav aldrig välling) med aprikospuré som extra järntillskott och mycket mörkgröna och järnrika grönsaker i maten. Andra helammade jag till typ 8 månader med små smakportioner då intresset var väldigt lågt. Har provat köpemat ett par gånger för att se om det skulle vara mer intressant men hon hatade puré. Har aldrig gett välling eller köpegröt. Har i mortlade pumpakärnor om hon får gröt eller i tex bananpannkaka, som extra järn. Har aldrig fryst in burkar till henne eftersom intresset varit så lågt. Nu är hon 1 år och äter den mat vi äter (med modifikation) men ammar fortfarande 0-2 ggr per dag, och flera gånger varje natt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
2015-07-16 22:03
#11

#10 Helammade du längre än 6 mån? Fick du inte "skit" för det?

Jag vill amma så länge som min dotter vill, jag älskar det och hon verkar älska det också 😍

l'm back

[Thiah]
2015-07-17 05:44
#12

#11 är inte rekommendationerna 1 år? För ammandet alltså.

tlover
2015-07-17 08:14
#13

#12 Deltidsammning ja, men helamma "ska" man bara göra i 6 månader för sen så är järnlagret slut (och barnet kommer att dö av järnbrist om den inte får industrivälling/gröt låter det som)

WHO Rekommenderar däremot Amning (iallafall deltids) i minst 2 år.

l'm back

Annons:
[WickedAlly]
2015-07-17 08:36
#14

Jag delammade får man väl säga men det var typ 95% tutten och 5% vanlig mat tills Wille var nästan 9 månader. Han var måttligt intresserad av att börja äta. Och han verkar ha bra järnvärde så vitt jag kan avgöra :)

JossanH
2015-07-17 09:37
#15

#11 jag "helammade" dvs bytte inte ut några måltider utan hon var bara intresserad av smakprover. Det finns så mycket konstiga påhitt här i västvärlden och läser man runt lite så verkar det inte alls vara så illa som några doktorer hittat på här. I andra kulturer ammar man i stort sett bara fram till 1-2 års ålder och ibland längre. Mitt BVC har låtit oss vara ganska mycket ;) dom vet att jag har ganska tydliga åsikter om saker och ting och det är mina barn och jag bestämmer. Bvc är frivilligt att gå till. När min BVC sköterska har varit med på öppna förskolan har hon verkat mest förvånad att Bonnie faktiskt ätit mer än bara ammats hehe (när hon började få lite matintresse). Samma med nattamning. "Hur funkar det på nätterna?" "Bra!" "Okej, ammas hon fortfarande?" "Ja, hon äter väl runt 5 ggr per natt!" *får blicken som säger "men du sa ju att det funkade bra!!?"…* för jag går på att funkar det för oss, varför hålla på att ändra och hitta på lösningar på ett problem som inte är ett problem?

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2015-07-17 09:41
#16

http://amningsbloggen.blogspot.se/2010/02/jarn-ett-hjarnspoke.html?m=1 Det här är bara en blogg men den tar upp tänkvärda tankar om det här med järn och bröstmjölk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
2015-07-17 09:47
#17

#15 Det är ungefär så jag vill göra, jag är däremot rädd att göra för mycket "fel" då jag har ett funktionshinder så många anser att jag inte ska ha barn.

l'm back

tlover
2015-07-17 09:57
#18

#16 Tack för en bra länk 🙂

l'm back

JossanH
2015-07-17 13:06
#19

#17 jag tror att det viktigaste är att verka trygg i sitt beslut. Och att man i vissa frågor på BVC inte går in i vissa diskussioner om man känner sig obekväm med det. Tex så valde vi bort gluten före ett års ålder (med små undantag då det råkade ges av andra..) med sista då vi kände att det förmodligen gör mer skada än nytta på så små bebisar. När BVC pratade mat och smakportioner med oss så sa hon att det var bra introducera gluten etc och på det svarade jag bara "ja" och då hon inte frågade om det igen så nämndes aldrig att vi avstod helt från det i början. Frågas det om Amning så "går det bra". Frågas det om mat så "smakas det en del". Frågas det om just industrigröt (ofta frågas det inte om specifik gröt de tar för givet att man ger det märker jag..) så säg att ni valt bort det men att ni valt att järnberika både den hemgjorda gröten och den mat som äts tex. Så var påläst så tror jag att du ger ett ansvarstagande och engagerat intryck oavsett val :) Det är lite tråkigt att så mycket saker som gäller barn och föräldrar ska följa exakt samma mall för att räknas som "normalt" och "rätt". Sömnen är ju också en sådan faktor. Sluta nattamma "ska" man ju göra så fort som möjligt och efter 6 mån finns det ingen som helst anledning till det enligt BVC. Men alla är vi olika. Vi sover alla i samma stora säng och ettåringen ammar mycket på nätterna. Det hör inte till normen och ibland vill bvc "hjälpa till" och "rätta till" sådana saker. Men som sagt; varför lösa ett problem som inte är ett problem?

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2015-07-17 15:39
#20

Och förresten! Läs om BLW om du inte redan gjort det :) det handlar om att barnet själv bestämmer vad hen vill stoppa i munnen. Man purear inte och det tar i regel längre tid för barnet att börja äts hel portioner. Det var egentligen det som funkade här hemma eftersom minsta bara ville äta bitar och stoppa dom i munnen själv. Då har du en till sak som du kan nämna för BVC om du är orolig för vad de ska tycka om matintaget. För kör man BLW så är det barnet som bestämmer takten. Food before one is just for fun 😄

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[TanatosNyx]
2015-07-17 19:58
#21

om du är med på FB så rekommenderar jag denna grupp:

https://www.facebook.com/groups/117320195058412/

PogoPedagog
2015-07-18 20:50
#22

Mitt första barn älskade mat och eftersom jag dessutom ville börja jobba deltid när han var runt 5,5 mån fick han börja äta hela mål av gröt redan då och snart även annan mat. Andra barnet däremot ville leva på kanske 80-90 % Amning tills hon var runt 8 mån och jag har då haft två precis lika runda, pigga o glada barn :) Vi gav hemmagjord gröt  kan jag tillägga.

PogoPedagog
2015-07-18 20:51
#23

Men kan ju tillägga att det var först när jag aktivt drog ned på nattamningen som andra barnet valde att börja äta. En vecka efter att nattamningen togs bort började hon äta som en häst. Så visst, om man vill att ens barn ska äta mestadels mat måste man kanske dra ned lite på ammandet.

OlgaMaria
2015-07-29 11:13
#24

Tycker att samhället blivit mycket mer positivt inställd till Amning under senare år. Låter helt befängt att du skulle få skit för att du ammar ditt barn mycket även efter 6 månader. Och det är så olika på olika barn när de är redo att äta mycket mat vid sidan om amningen. Mina barn har ökat på matmängden väldigt långsamt och inte börjat äta lite mer ordentligt förrän bortåt 8-9 månader.

Det går utmärkt att ge järnrika livsmedel som kött och ägg och broccoli m.m. Man behöver inte använda sig av järnberikad välling osv. Jag gjorde havregrynsgröt med ägg och smör i som jag mixade. Mixade kött med rapsolja och vatten. Det viktigaste är konsistensen. Tillsätt gärna vatten för att få lösare konsistens. Det är lika bra att vattnet är i maten istället för att de ska dricka vatten till maten. Mina barn ville inte äta om det var för torr konsistens. Och fett i maten ger allt bättre smak. Och man kan gärna mixa t ex blomkål för sig och kött för sig istället för att blanda. Det blir bättre smak så och bebisen får en känsla för vad olika saker smakar på riktigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
2015-08-05 11:33
#25

Om jag hade bebis idag skulle jag undvika allt vad spannmål heter. Det är bara Sverige som propagerar för gröt och välling till småbarn.
Forskare blir mer och mer tveksamma till spannmål. För någon vecka sedan stod det i SvD att väldigt många har oupptäckt glutenintolerans.
Dessutom kan det vara så att den intoleransen ger upphov till många allergier och andra överkänsligheter. Med vad jag vet idag hade jag skippat all form av gröt och välling till mina barn.

När min äldsta var 3 månader började de hetsa om mat på BVC: -Börjar han inte äta nu så får du honom aldrig att äta, hette det. Vilket kvalificerat bullshit!!!!! Är så arg på dem idag och att jag brydde mig. Kämpade några gånger innan jag struntade i allt. Vid ca 6 månader blev han plötsligt intresserad av vad vi hade på tallrikarna, han fick doppa handen i och smaka.
Vid 8 månader åt han en hel del och vid 9 ville han helt plötsligt inte ha bröstet längre. Det var hans eget val. Han har alltid varit en matglad unge som gillat allt, kunde utan vidare tas med på restaurang och smaka på det mesta. Från hamburgare till sniglar.

Jag pureade grönsaker och frös in, kokade frikadeller, men ofta kunde han äta det vi åt. Han älskade också att vara med mig i köket och "hjälpa till". Jag fick sätta av någon halvtimme extra till matlagningen, men nu har jag fler barn som alla kan och gillar att laga mat av bra kvalitet och inte äter skräpmat.

Låt ditt barn bestämma själv så långt du tycker det är rimligt. Barnmat på burk är ofta mesig och smaklös, barn gillar när det smakar, fast inte överdrivet förstås. Bli inte förvånad om hon gillar ädelost om något år!

Undvik framförallt fruktpuréer och fruktjuicer. Människor är utvecklade att gilla sött och för en del blir det sen svårt att äta riktigt mat. Har haft barn med ätstörningar i min närhet antagligen p.g.a. detta.

Är du orolig för att din dotter skall sakna något näringsämne så kan använda denna sida.
http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&lang=sv
Vill du t ex ge henne mat med mycket järn så sök på järn så får du upp de järnrikaste livsmedlen.

Jag gör aldrig inälvsmat, med ett undantag, kycklingleverpastej. Det har alla barn utom ett älskat. Går att äta som det är på en liten sked.

Apropå sked så har jag alltid använt äggskedar i plast till mina barn första tiden, tror många barn matvägrar p.g.a. den håra otäcka metallen i munnen.
Men först, och som komplement, har de fått använda händerna, och oj vad det har kladdats, men ett plastförkläde har klarat skivan.

Som sagt, aldrig haft barn som kinkat med maten.

tlover
2015-08-05 19:39
#26

Vi var på 6 månaders koll förra veckan. Trots att rekommendationerna nu är att man ska helamma till 6 månader så tyckte dom det var konstigt att hon mest leker med maten (potatis vi var sjuk i 2 veckor så vi hade inte hunnit längre) då min man sa att hon inte svalde så mkt av maten som vi ger.

Hon gillade däremot broccoli jättemkt (testade idag)

l'm back

Sindri
2015-08-05 20:47
#27

Haha, broccoli älskade min förstfödde också som riktigt liten. Till kompisarnas förvåning! Gör han fortfarande förresten.

Låt du din dotter utforska det där med fast föda i sin egen takt. Tror det är bästa sättet att få barn som har ett avspänt förhållande till mat. Vet en som nästan blev tvångsmatad som liten, spottade ut det mesta, och som fortfarande, efter nästan 40 år är kinkig med maten.

Annons:
tlover
2015-08-06 07:54
#28

#327 Hon tycker fortfarande potatis är roligt, bara inte roligt att svälja men det är riktigt spännande att föra runt i hela munnen och sen spotta ut.

Sen så älskar hon sitt matset också (ett i bambufiber i fina färger) så hon tycker då det är kul då det är matdags även om det inte blir så mycket ätet än 🙂

l'm back

Upp till toppen
Annons: