Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 979 ggr
Mrsarrow
2015-06-20 19:40

Förskolebyte

Hej! Jag vill höra tankar, erfarenheter och tips inför förskolebyte! Vår son är 3,5 ungefär och gick sista dagen på gamla förskolan i veckan, han har gått där sedan han var 1 år och allt har varit toppen. Vi har flyttat till andra sidan stan och har nu fått plats på ny förskola som ligger 1 minut från vårt hus så det är toppen, han kommer få lära känna kompisar han sedan kommer gå i samma klass som och det äe viktigt så jag vet att bytet är helt rätt…MEN nu är jag så nervös.. Jag tror att det kommer bli tufft för honom, ny personal, nya kompisar (som tur är går en av hans bästa kompisar redan där, en som han känt hela livet, umgås mycket med privat och bor granne med så det är ju skönt!) Han är en ganska känslig kille och har blivit ledsen vid lämningar flera gånger på gamla dagiset också fast jag vet att han trivts så bra där så jag räknar med att inskolning på nya inte kommer bli lätt… Någon som bytt förskola och har tankar om det? Vi kommer hälsa på nya förskolan på måndag och vara med en liten stund. Efter det har vi sommarlov i sju veckor innan inskolning börjar i augusti.

Annons:
[Thiah]
2015-06-21 04:50
#1

Ta en lugn inskolning så ska du se att det löser sig. Det blir som att starta om helt men eftersom han redan har kompisen där så blir det säkert lite lättare.

Fingerprints
2015-06-21 20:28
#2

Låt det ta sin tid och se till att personalen inte skyndar på inskolningen bara för att han gått på förskola förut. Det är nämligen rätt vanligt att man gör så.  Jag tror att det kommer gå super bara ni låter honom ta den tid han behöver för att vänja om sig. Se till att prata mycket om det nu under sommarlovet också så att han är väl förberedd, fråga om du kan få ta  bilder på personalen när ni hälsar på nu innan semestern så att du kan visa dem för honom och berätta att det där är hans nya pedagoger. Mental förberedelse är alltid bra.

Mvh förskolläraren

Regnbåge

AnnaFagerell
2015-06-21 21:31
#3

Min son bytte förskola när han var 4.5. Det gick sådär. Rörig förskola med personalombyten och min son som är väldigt aktiv rörde runt i grytan direkt. Blev en kort inskolning på några dagar och ingen struktur på någonting. Idag, ett halvår senare är det bättre men han vill fortfarande inte gå dit alla dagar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: