Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 20323 ggr
tlover
6/19/15, 8:31 PM

Myggbett på bebisar?

Hej

Säkert en dum fråga men är myggbett farliga för bebisar?

Även om vi fått ner myggpopulationen i området så är det ända ganska rejält med mygg, knott och sviarn så nått bett blir det väl även om man skyddar bebisen.

I min familj är vi dessutom extra känsliga för bett (jag brukar vara röd på halva ryggen efter 1-2 bett och min syster har fått en vattenblåsa som var stor som en halv tändsticksask) är det extra farligt (om det är farligt) då?

l'm back

Annons:
Tjeja
6/19/15, 8:48 PM
#1

Om du är orolig ska du nog gå till doktorn med bebisen och be att dem gör ett allergi test mot mygg.

Förövrigt är vanliga skvenska myggbett på en vanlig frisk bebis obehagligt men förhållandevis ofarligt. Eller ja.. det beror ju på vad man menar med ofarligt. 

Tillräckligt många myggbett är ju plågsamt för vem som helst även om man inte är allergisk så givetvis även för en bebis. Men livsfarligt.. njae.. jag har i alla fall inte hört talas om någon bebis som dött av myggbett (svenska mygg i sverige) då ska nog bebisen vara riktigt kraftigt allergisk i så fall och myggbetten vara många och på olyckliga ställen  i ansiktet så bebisens andningsvägar svullnar igen.

Jag skulle inte oroa mig för annat än obehag och en grinig kliande bebis som inte vill sova tex. Men det kan ju vara illa nog förstås. Man vill ju inte att ens barn ska må dåligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[TanatosNyx]
6/19/15, 8:58 PM
#2

Du måste tänka på eventuell smitta myggen kan sprida då bebisar är infektionskänsliga. Bebisen bör skyddas.

tlover
6/19/15, 8:58 PM
#3

#1 Tack så mycket för ett så snabbt svar 🙂

l'm back

tlover
6/19/15, 8:59 PM
#4

#2 Jag tänkte på dom myggbett som hon ändå kommer att få (inget skydd skyddar ju helt, i alla fall inte här)

l'm back

[Thiah]
6/19/15, 9:02 PM
#5

Joel fick sina första myggbett när han var 3 månader och han har inte visat sig vara allergisk eller ens brytt sig. Så i vår familj är myggen värst för mamman. :)

[TanatosNyx]
6/19/15, 9:05 PM
#6

#4 Så länge det inte kommer med någon smitta bör det vara ofarligt :)

Annons:
Intehärutandär
6/19/15, 10:33 PM
#7

Min son fick sin första allergi-chock av mygg o knott då han var 7 månader. Blev en tripp till akuten då han fick hög feber i över en vecka o bulor som kom o gick där han inte blivit biten. Han hade mössa på sitt dop för att inte skrämma de andra som skulle döpa samtidigt. Allergisk, javisst. Små barn har inte mött myggors gift ännu. Min son är än idag känslig emot insektsbett av olika slag och får stora svullnader samt rodnad.

Tjeja
6/24/15, 12:57 PM
#8

#2 svenska mygg bär inte på smittor i den utsträckningen som i tropiska länder att man behöver vara orolig för smittorna. Då är det värre med känslighet eller allergi emot myggens egna gift som kan orsaka besvär nog. Även utan allergi kan det bli besvärligt även om det vanligtvis inte blir livshotande i någondera fallet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[TanatosNyx]
6/24/15, 4:27 PM
#9

det finns en god del sjukdomar som mygg sprider även i sverige, som kan vara väldigt jobbigt för en liten bebis. Det behöver inte vara några värstingsjukdomar för att en liten ska bli rejält dålig.

Upp till toppen
Annons: