Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 922 ggr
tlover
2015-06-09 10:22

När ni började rutinpotta

När ni började rutinpotta, pottade ni även på natten eller var det bara på dagen i början?

Vi började potta igår (Vår dotter är ca 4½ månad) men det är vårt första barn så vi är nybörjare, definitivt.

l'm back

Annons:
Ria74
2015-06-09 10:25
#1

Tror vi började runt 6 månader. Gick kanon fram till 18 månader sen tvärvägrade hon att sitta på potta så nu lockar och erbjuder vi ofta. Vi pottade inte på natten utan bara på dagen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
2015-06-09 10:36
#2

#1 Vad bra att höra, då behöver jag inte försöka potta nyvaken.

Vi började relativt tidigt då vår dotter ganska ofta visar riktigt tydligt att hon snart ska kissa/bajsa. På ett sätt önskar jag att vi hade haft ork att köra blöjfritt från början då hon ibland är övertydlig.

l'm back

[Thiah]
2015-06-09 10:43
#3

Vi har helt ärligt inte börjat än. Vi övar att sitta på pottan då och då men inga rutiner. Blir bättre när vi fått dagsrutinerna helt iordning.

soundtrack
2015-06-09 10:50
#4

Vi började när Alice var 6 mån, men bara dagtid. Nu har vi dock haft några veckor när hon inte velat sitta på pottan, så vi har tagit en lite paus nu :/ (hon är 9,5 månad nu).

[WickedAlly]
2015-06-09 10:51
#5

Ni är inte ensamma Thiah, Wille sitter en stund varje morgon och ibland någon gång på dagen men längre har vi inte kommit. Han är inte sådär jätteintresserad. Önskar på ett sätt att jag hade börjat tidigare, fast jag har inte bråttom heller i och för sig.

[Thiah]
2015-06-09 10:53
#6

#5 vi sitter inte ens varje dag men jag vet att det senast i augusti kommer bli en rutin. Joel börjar ju på dagis då och då får man pottandet på köpet. ;)

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-09 10:56
#7

#6 Det är skönt, han är ju ändå bara 16 månader då så :)

tlover
2015-06-09 10:58
#8

Hur gör ni förresten då ni besöker mor och farföräldrar? Pottar ni då också eller tar ni "ledigt"

l'm back

soundtrack
2015-06-09 11:02
#9

#8 Hos min mamma, som vi besöker oftast, finns en potta. När vi åker till svärisarna tar vi med pottan (då stannar vi alltid över natt). Annars brukar det bli en paus när vi är iväg. När hon ska bajsa har det funkat att hålla över toan. Det är mest för bajsandet som vi rutinpottar dessutom, sen brukar det bli att hon kissar ibland oxå men det blir mest en bonus.

ChristineL
2015-06-09 12:53
#10

Vi började vid 7 månader, både mormor och farmor var snabba på att köpa varsin egen potta vi kunde ha där, var vi iväg på annat så struntade vi i det. Pottade bara på dagen, känns elakt att dra upp henne mitt i natten för det, med jämna mellanrum var nattblöjan torr ändå på morgonen. När vi köpte toasits var hon 1 år och 8-9 mån och på några dagar var hon helt blöjfri dagtid. Hon sa till och/eller sprang in på toa själv så det var bara för höggravida mamman att vanka efter ;) Vi har också haft henne mycket naken hemma för att hon lättare ska känna.

tlover
2015-06-09 14:46
#11

#10 Vår dotter har inte börjat sova hela nätterna så hon ä ändå uppe och ska både äta och bytas på mitt i natten. Men hon blir nog mer vaken än nödvändigt av pottning även på natten.

l'm back

PogoPedagog
2015-06-09 14:51
#12

Med stora började vi vid sex mån då vi upptäckte att han ändå jämyt kissade så snabbt blöjan kom av. Vi har ännu inte börjat ta tag i nätterna trots att han är blöjfri helt dagtid sen ett år nästan.

Med lilla började vi så snart hon blev stadig nog att sitta någorlunda själv dvs runt fyra mån.

Vi släpar med pottan överallt. När vi är på medeltidsveckan t.ex har vi alltid en potta i en väska :)

soundtrack
2015-06-09 15:57
#13

Nån som har tips på en smidig potta som är lätt att ta med? Nu i sommar när man är ute och far mycket så känns det dumt att strunta i pottandet hela tiden.

Annons:
[WickedAlly]
2015-06-09 16:09
#14

Den är säkert inte det minsta miljövänlig eller så men Ikeas billiga, gröna potta är liten och smidig. Mycket mindre än andra pottor jag tittat på. 

Kostar dessutom 19 kronor så om man skulle råka glömma den så är det ju inte hela världen.

soundtrack
2015-06-09 17:14
#15

#14 Hm, får ta en sväng dit och kika på den :)

JossanH
2015-06-09 18:25
#16

Rutinpottade aldrig vår äldsta men hon sa till tidigt vad hon skulle göra i pottan så då började vi potta. Med andra nu så rutinpottar vi och kör på signaler. Började väl vid typ 6-7 månader. Vissa dagar blir det inget pottande men oftast några gånger per dag. Hon kissar och bajsar helst på pottan. Hon blir snart 11 mån. Vi pottar inte nätterna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2015-06-09 19:11
#17

Har aldrig gjort det med någon av mina tre barn. De har gjort det själva när de varit mogna för det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
2015-06-09 20:04
#18

#13 Jag har inte testat den men det verkat lätt att ta med och är kanske nått om du är efter nått miljövänligt då den ska kunna komposteras sen när man är klar med den. Becopotty

Vi använder min pappas gamla pottstol som min man slipat upp och oljat in och än så länge funkar den bra även om man får hålla i henne lite då hon fortfarande är lite väl liten för den.

l'm back

Upp till toppen
Annons: