Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1569 ggr
Ria74
6/7/15, 1:19 PM

Pratar lite

Molly blir 2 år i juli, stora tjejen men hon är inte intresserad av att prata. Hon säger en del ord, mamma, pappa, tack, ja, nej, titta, kaka, bada, sova, dricka, trött, ont, aj och några till. Men hon vill inte sätta ihop meningar. Hon pratar en massa hela tiden, men inte mycket man förstår. Själv var jag supertidig med tal, vid 18 månader pratade jag rent. Mannen däremot var ganska sen. Här pratat med förskolan och dom tycker inte det är något konstigt, dom har haft många barn som inte prata förrän dom var 3. Hur mycket pratade era barn vid 2 års ålder? Hur mycket pratar dom nu och hur gamla är dom?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[TanatosNyx]
6/7/15, 2:02 PM
#1

Min spontana tanke är att hon kanske fokuserar på att lära sig gå? Gång och tal är två stora saker att lära som kommer samtidigt. Många barn fokuserar på en sak i taget.

Destany
6/7/15, 3:56 PM
#2

Oscar är två o han pratar ej mycket. Han säger ett fåtal ord men inga meningar. Tror det kommer när de är redo

Ria74
6/7/15, 4:01 PM
#3

#1 Gå, hoppa och springa är inga problem. Hon började gå innan sin 1-årsdag. #2 Jo, de tror jag också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TanatosNyx]
6/7/15, 4:11 PM
#4

#3 Då här du svaret där 👍

Velinga1984
6/7/15, 5:09 PM
#5

#4 Behöver inte vara att något står tillbaka. 

Min äldsta gick vid 9 månaders ålder, sprang vid 12 månader och kunde mellan 30-40 ord vid 18 månaders ålder (orkar inte extra kolla exakt nu då hans "tal-bok" ligger i ett annat rum ). Vid 2 års ålder pratade han väldigt mycket.

Min yngsta gick vid 13-14 månaders ålder och kan nu vid 18 månaders ålder mellan 20 - 30 ord. 

#0 Innan 3 års ålder är det inte avvikande alls om de inte kan eller vill bygga meningar. Finns massor bra böcker om barns språkutveckling på internet.

[TanatosNyx]
6/7/15, 5:14 PM
#6

Nej det behöver inte vara så, men det brukar vara så :) jag försökte mest förmedla att det är normalt.

Annons:
[Thiah]
6/7/15, 5:16 PM
#7

Ha tålamod. :) Läs, rimma, benämn, sjung, ramsa och tramsa när ni leker så kommer hon snart igång. Kom ihåg att själv använda fulla meningar och " prata vuxet". Är lätt att man svarar med enstaka ord bara för att barnet pratar så ännu. :)

Ria74
6/7/15, 7:00 PM
#8

#6 Tack :) är inte omöjligt att hon fokuserar på rörelser. Hon älskar att röra på sig. #7 Jag pratar massor med henne. Berättar om saker vi gör, läser, leker rollekar. Hon förstår allt man säger och går gärna små ärenden när man ber henne.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
6/7/15, 7:51 PM
#9

Nova är precis likadan kan jag säga! Bästa kompisen som bara är två månader äldre pratar hur bra som helst, det är kul att se dom kommunicera :) Nova är också väldigt äventyrlig, hon har varit tidig med typ allt annat och vi trodde hon skulle prata tidigare då hon var väldigt tidig med sitt eget språk, men nej. 

Hon klättrar lätt upp och ner för ribbstolarna på öppna förskolan, gör hoppsasteg, går, springer, snurrar runt, går baklänges, går på tå, dansar, har koll på alla kroppsdelar, vet en drös med olika djur och hur dom låter, mm…

Intehärutandär
6/7/15, 8:30 PM
#10

Min var runt 2 år, då man förstod ordentligt vad han menade. Nu är han 16 och svår att få tyst på. 😉

Det brukar hänga ihop med övrig lärande som TanatosNyx är inne på. De som går stadigt snabbt, är senare med talet och vicesersa. I större ålder brukar man säga att de som är bra på matematik är sämre på läsförståelse t ex. Detta såklart överlag och man ska alltid räkna in arv och miljö.

Ria74
6/7/15, 9:23 PM
#11

#5 Ja, det så dom på förskolan också. Ska kolla lite på nätet :) #9 Precis så är Molly också. Hon hoppar, skuttar dansar och klättrar. Hon har inga problem med att kommunicera med kompisar heller, hon babblar på och dom verkar förstå :) #10 Precis så misstänker jag att det blir här också, först vill jag hon ska prata och sen blir det kanske svårt att få tyst på henne ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
6/8/15, 3:55 AM
#12

Förstår hon längre meningar(hämtar du spaden) så skulle jag absolut inge oroa mig. :) Och sen brukar det vara så att barn lär sig saker i omgångar. Hjärnan utvecklar ett område i taget. T.ex. så klarar hjärnan sällan av att lära sig grovmotorik och språk samtidigt. Däremot behöver inte tidig gång automatiskt betyda sent tal utan bara att dom inte utvecklas samtidigt. Har själv just nu en snart 2 årig hen på dagis som pratar rent, i långa meningar och aldrig är still. Hen lärde sig gå som 9 månader och började efter året prata. Och växelvis utveckling kommer det vara i flera år. :)

Ria74
6/8/15, 7:25 AM
#13

#12 Hon har inga problem med att förstå och utföra längre instruktioner som: Gå in i sovrummet och hämta det blåa paret strumpor och lägg dom i tvättkorgen i badrummet. Sånt pilar hon iväg med en väldig fart och gör :) Mest funderar jag nog eftersom jag själv var tidig med allt. Men det kan säkert vara så att hon fokuserar på motorik istället. Hon går på egen hand stadigt i trappor och det nyaste är att klättra upp nånstans och hoppa ner och att gå balansgång.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Thiah]
6/8/15, 11:39 AM
#14

#13 Hon är ju Molly och inte Ria :) Men jag förstår din tankegång och hur du menar.

JossanH
6/8/15, 5:00 PM
#15

Har en otroligt talför tjej som blir 3 nu i sommar. Använder komplicerade meningar Och pratade mycket som 2 åring. Har därför alltid haft bäst utbyte av äldre barn som hon kan prata med. Ibland pratar hon bättre än de som är 4-5 år. Det är så omika det där!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
6/8/15, 5:11 PM
#16

Idag sa Nova för första gången två ordentliga ord på raken! "Tack pappa"

PogoPedagog
6/8/15, 9:58 PM
#17

Lite OT men Miranda nybliven ettåring som har kanske runt tio ord sa "Prosit" fint och tydligt när hon nös igår :) Det är roligt med vilka ord det är de lär sig först.

fridaas
6/8/15, 10:06 PM
#18

När Alwa var 2år sa hon i princip ingeting och det hon sa var det bara jag och hennes pappa som förstod i princip. Men strax innan 3års dagen lossnade det och nu när hon är 4år går det knappt att få tyst på henne :)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Niini
6/16/15, 9:18 AM
#19

Jag tycker bvc ofta jagar upp föräldrar helt i onödan så om inte dom är oroade så behöver du nog inte heller vara det. Barn är olika :) Vår son blir två i veckan och han närmar sig nog 100 ord vid det här laget och bygger treordmeningar. Finmotoriken var han också tidig med medan han skippade krypandet helt och började gå först vid 14 månader.

Tusen
6/20/15, 4:19 AM
#20

Min son pratade nästan ingenting alls vid två års ålder. När han väl började prata var det nästan bara vi som förstod honom. I te förrän han var 4 och ett halvt år kunde han prata så att andra förstod honom. Innan dess hade storasyster alltid översatt men då hon började på 6-års blev han ensam på dagis och blev därmed tvungen att börja prata ordentligt. Dock har han aldrig varit en pratkvarn. Ända upp i vuxen ålder har han pratat sparsamt. Det är väl bara så att de är olika personligheter som har olika stora behov av att uttrycka sig muntligt.

Annons:
Ria74
6/23/15, 10:09 AM
#21

Igår kom den första 3-ordsmeningen "Titta, min där" om hennes gosedjur :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JeFo
6/23/15, 11:18 PM
#22

Min första normal med talet. Nr 2 var hopplös. Trodde aldrig hon skulle börja. Sen sa någon: hur många känner du som inte pratar?! Då lugnade jag ner mig och givetvis började även hon att prata. Holly kommer också bli trög med talet. Hon har fullt sjå med annat…. Det kommer…

Upp till toppen
Annons: