Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 868 ggr
Ria74
2015-06-06 12:26

Får ditt barn äta godis och socker i allmänhet?

Får ditt barn äta godis, socker, kakor eller frukt?

Funderade på det eftersom det var diskussion på förskolan när vi hade föräldramöte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2015-06-06 12:28
#1

Vår dotter får äta allt, men i rimlig mängd. Det blir inte godis varje dag, men väl frukt. Sötade produkter som sylt, youghurt och annat blir det också ibland. Kakor äts på kalas eller vid festligare tillfällen.

Jag vill att hon ska kunna äta allt men i rimlig mängd.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2015-06-06 12:33
#2

Frukt äter vi i mängder varje dag. (Eller Joel gör..) Det räknar jag inte till onyttigt socker. Youghurt äter vi ganska ofta men försöker ta t.ex. grekisk youghurt istället för smaksatt. Sen får han äta bakelser, bullar, glass när det bjuds. Däremot har vi aldrig bjudit på saft, "rent" godis eller choklad. Lite juice har han fått smaka och blåbärssoppa. Jag är inte alls orolig över hans sockerintag. Han äter så mycket av allt hursom.

tlover
2015-06-06 12:37
#3

Svarade annat då vår dotter fortfarande ammar fulltid men, tja bröstmjölken ska ju visst vara supersöt så på ett sätt äter hon sött till varje måltid till och med.

l'm back

[Thiah]
2015-06-06 12:57
#4

Ah det är en omröstning… Sitter på mobil versionen så jag märker inte sånt. Ska rösta bara jag får datorn :)

[TanatosNyx]
2015-06-06 17:32
#5

Ja, han kommer att få lära sig att äta av allt, i lagom mängder.

Jag vill inte att mitt barn spårar ur den dagen han själv får bestämma över maten, och inser "nyhetens behag" med allt som varit förbjudet. Jag tror inte det är rätt väg att gå. Då lär jag honom hellre sunda vanor från start.

typjessica
2015-06-06 22:16
#6

Min unge äter glass och fikar. Men det är inte så ofta. Kan gå veckor emellan. Sen kan det ju hända veckor där det blir 3 gånger. Men godis har han inte fått, dock har han hittat ostbågar en gång och det var med stora ögon han åt upp dem! :)

Annons:
typjessica
2015-06-06 22:20
#7

Slänger in ett tips på väldigt lättroad och god sylt! Typ 250 gram valfri bär ( jag tar ofta frysta jordgubbar) 5-6 dadlar 0.5 -1 tsk vaniljsocker (inte vaniljsocker) eller en halv stång 1-2 matskedar chiafrön. Plus lite vatten ca 0.5 dl Koka bär, vatten, dadlar och vaniljen i ca 5-10 min. Ta av från spisen stavmixra och blunda sen ner chiafrön och häll över i en bruk med lock. Låt stå kallt ett par timmar innan servering. Super gott och enkelt! Passar till pannkakor, gröt, yoghurt osv!

typjessica
2015-06-06 22:22
#8

Ah, älskar min mobil! 😠 idén lättroade (höhö) sylten ska det ju vara vaniljpulver

Ria74
2015-06-06 23:05
#9

#8 Visst är mobiler härliga ;) skönt med lättroad sylt, har så dålig humor att det gäller att vara lättroad när jag är i farten :D Nej, men skämt åsido. Ska testa ditt recept, det låter kanon :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
2015-06-07 11:40
#10

Frukt och bär äter vi varje dag, ibland i rätt stora mängder. Bakar jag bullar eller om det är kalas så får han smaka men intresset är inte så väldigt stort. Får han tårta plockar han bara ut bären/frukten om det finns. Sötad yoghurt köper jag aldrig, köper turkisk och smaksätter med bär och någon gång vaniljpulver istället. Wille älskar allt som är surt så det är perfekt. Godis, saft och läsk får han däremot inte än, tycker han är lite liten än så länge. Den dag han själv kan be om att få kan han få smaka. Men jag hoppas att det dröjer.

ChristineL
2015-06-07 13:22
#11

Svarade annat, Nova är två år och "får" äta allt men vi undviker allt vitt och dolt socker så mycket vi kan. Frukt äts varje dag.

Bjuds det på fika hemma hos farmor exempelvis så vet jag att det är hembakat och hon är väldigt mån om ingredienserna så då är det helt okej med en bulle, men hellre vatten eller mjölk än saft till.

soundtrack
2015-06-07 16:18
#12

Nu är ju inte Alice så stor än, men såhär tänker jag; Frukt och bär äter hon varje dag, inga konstigheter med det. Hon äter smörgås till frukost och då ser jag till att det är mörkt fullkornsbröd numera och inte tex formfranska. Sötad yoghurt ser jag ingen vits med, kör naturell med lite fruktpure istället. Hon har fått smaka en liten bit bulle en gång, men jag har inga planer på att ge henne massa fikabröd förrän hon mer aktivt börjar efterfråga det själv. Men smaka nån liten bit vid kalas osv ser jag inget problem med. Glass fick hon smaka en liten sked idag för första gången, hon verkade inte jätteimponerad ;) godis kommer vi undvika så länge det bara går. Samma sak med sötade drycker. Jag är själv väldigt sockerberoende och vill undvika att dra ner henne i det träsket så länge det bara går :/

Velinga1984
2015-06-07 17:14
#13

Svarade annat då de får äta socker, men i rimliga mängder.

Annons:
Intehärutandär
2015-06-07 20:29
#14

Min son är 16 år, så han får välja själv. 😛 Jag tror på lagomt då det gäller det mesta och kunskap.

JossanH
2015-06-08 16:55
#15

Jag hatar egentligen vad vanligt vitt socker gör med kroppen. Och jag ser ju själv vilket jäkla beroende jag har och hur mitt sockersug ser ut.. Vår äldsta blir 3 i sommar och har ätit godis några gånger (kanske tar 1-2 godisbitar och klipper till små bitar). Hon får bullar/kaka/tårta/glass när det bjuds. Ganska lång tid var hon nöjd med bär när vi andra fikade. Kakor, tårta och glass brukar hon dock inte vara så förtjust i och det är skönt. Händer otroligt sällan att vi köper sötad yoghurt tex och då får hon bara smaka lite. Sylt älskar ju jag och det får hon smaka lite av ibland. Vår minsta är bara snart 11 mån och har inte smakat på något sånt. Båda äter bär och frukt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
2015-06-08 21:54
#16

Min stora är 2,5 år och vi har en förkärlek för att ta en kaka eller två till eftermiddagsfikat så har vi sånt hemma får han. Däremot har han bara fått smaka godis vid ett fåtal tillfällen. Ingen sötat yoghurt men han har nyligen börjat få sötat äppelmos på gröten istället för mosad frukt då det är enda sättet att få i honom frukost överhuvudtaget. 

Lilla är nyblivet ettåring och har precis fått börja få små kakbitar hon med när vi fikar.

Frukt äter båda, främst bananer i mängder.

fridaas
2015-06-08 22:11
#17

Alwa 4år äter precis som oss, så det blir både saft, läsk, godis, chips, kakor, tårta ibland. Dock försöker vi hålla det till speciellt tillfällen eller på helgen.

Noel blir snart 1år och han har ätit en halv giffel en gång och glass två gånger, en gång köpeglass (2tsk kanske) och en gång hemgjord (blande bär, saften från bären ovh vatten). 

Frukt får barnen varjre dag

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

OlgaMaria
2015-06-09 10:10
#18

Upp till 2 års ålder hade vi nästan nolltolerans på allt sötat. Efter det får de äta i princip vad som helst, men vi försöker begränsa tillfällena. På förskolan och i skolan önskar jag att det ska vara så sockerfritt det bara går. Barnen får nog med socker i sig ändå på kalas osv. Är jätteglad att de inte firar födelsedagar med glass eller dylikt på vår förskola, och de har aldrig fika/glass mer än 1-2 gånger per år, tex semmeldagen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lojs
2015-06-12 19:42
#19

Jodå, min son får äta allt sött, i rimliga mängder och inte på vardagar hur som helst (han fyller snart 7), (det är ok med till exempel en bulle om vi går och fikar, och godis om vi går på bio, men annars är det bara lördagsgodis som gäller). 
Jag tycker dock att godis/glass och liknande inte ska förekomma på förskola eller skola, jag anser att det måste få vara upp till föräldrarna om barnen får äta sådant och i vilken mängd. Det finns ju barn med genetiska överviktsproblem eller diabetes, om inte sötsaker får finnas på förskola/skola så behöver inget barn känna sig utanför/konstigt om det inte får samma som de andra barnen får och det minskar risken för retande av överviktiga barn.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

xxmammaxx
2015-06-13 09:23
#20

Valde annan då dom får chips å dricka på fredagar och lördagsgodis på lördag.. fika händer ju att man gör ibland. och frukt får dom äta när dom vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: