Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2776 ggr
[Thiah]
5/13/15, 9:57 PM

Barns kompisar har annorlunda matvanor....

Efter att ha läst en tråd inne på gravid.ifokus så ville jag göra en spinoff.

Hur tänker du/gör du om ditt barns vän kommer hem till er och ska äta middag  och t.ex. är vegan, jude eller t.ex. muslim (tog de tre första jag kom på med special kost)?

Annons:
Maria
5/13/15, 10:01 PM
#1

Nu har jag en vuxen son men när han växte upp så hade vi alltid kompisar på middag och jag gjorde vegetarisk/vegansk mat för de kompisar som inte åt kött. Jag gjorde mycket åt gången så att det alltid gick att ta fram något från frysen så att alla kunde äta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
5/13/15, 10:03 PM
#2

Nu har min dotter inte kompisar än förutom jag och min man och eventuellt känner hon igen sin farmor, mormor och mostrar.

Men den dagen så kommer jag såklart göra mat som kompisen kan äta och om möjligt så får alla äta samma eller liknande mat (är själv specialkostare).

l'm back

JossanH
5/13/15, 10:11 PM
#3

Ser på vald kost på samma sätt som allergi. Det bjuds förstås inte på sådant som den personen inte äter.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
5/13/15, 10:16 PM
#4

#3 Menar du på hela matbordet eller bara till just barnet? (jag äter ju själv speckost och ibland går det inte alltid att göra mat som alla kan äta).

l'm back

PogoPedagog
5/13/15, 10:22 PM
#5

Jag bjuder så klart inte mina bekanta, varken barn eller vuxna, på saker de inte vill äta oavsett skäl. Däremot händer det att jag serverar flera rätter för att alla ska få något de gillar/ tål. 

Det enda kravet från min sida för att jag ska bjuda på mat de gillar är att jag får veta det minst en dag innan så jag hinner handla. Men det har ännu inte varit något problem med den biten. Jag tycker det är rätt kul när mina vegan-vänner kommer för då vidgas mina mat-vyer och jag får prova nya maträtter och produkter.

typjessica
5/13/15, 10:30 PM
#6

För mig är det självklart att man försöker bjuda på mat som alla gillar. Sen kan det såklart bli fel om det blir en spontan bjudning eller liknande. Men vet jag om innan att det är något hen inte äter så skulle jag såklart inte bjuda på det!:)

Annons:
Ria74
5/13/15, 11:10 PM
#7

Jag försöker göra något som den personen äter/tycker om. Men jag vill gärna veta i förväg om personen kommer så jag hinner köpa hem ingredienser. Har själv en kompis som är laktosintolerant och hon brukar säga ifrån i förväg om hon kommer och äter så jag kan göra något laktosfritt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Torpedtass]
5/14/15, 12:05 AM
#8

Vegan är inga problem, vi har alltid vegan mat i frysen då jag varit vegan och aldrig släppt den maten riktigt. Judars kost vet jag inget om och muslimer kan väl få vegansk variant, tänkte då på att de inte äter gris?

soundtrack
5/14/15, 7:48 AM
#9

För oss kommer det vara självklart att laga mat som kompisen kan äta, men som flera sagt så är det ju bra med lite förvarning så man hinner handla och kolla recept. T ex vegansk mat är något som vi aldrig lagar själva så det är inget jag kan slänga ihop på 5 minuter.

fridaas
5/14/15, 8:54 AM
#10

Så länge man får veta en bra stund innan och inte fem minuter innan maten ska vara färdig så kommer vi anpassa så gott det går. Men de kommer få berätta vad de inte äter, har ingen bra koll på vad veganer äte, eller judar/muslimer. Likadant angående allergier, jag är en sån där (i mångas ögon) jobbig person för att jag har många allergier, men det brukar lösa sig om man säger till i god tid.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Thiah]
5/14/15, 9:07 AM
#11

Äter man bara kosher eller vegan kost kan jag få det svårt. Kosher vet jag inte ens vart jag skulle få tag på det och ska man ha olika grytor till olika saker blir det nog sallad och smörgås. Säger man däremot till i tid och kanske t.o.m kan ge ett bra tips på en vegansk, lättlagad måltid ser jag inget hinder alls. Och att undvika griskött är självklart ina problem.

[WickedAlly]
5/14/15, 9:10 AM
#12

Jag kommer försöka anpassa mig så gott jag kan, instämmer med övriga om att det får finnas lite framförhållning. Förhoppningsvis kommer våra barn äta såpass varierat att de lätt kan äta vad de andra äter, så att man slipper stå med massa olika.

tlover
5/14/15, 9:26 AM
#13

Jag skulle lösa de flesta "matproblem" med vegansk glutenfri kost. Då kan både veganer, vegetarianer, mjölkallergiker, fiskallergiker, köttallergiker, äggallergiker, gluten allergiker, muslimer (vad jag förstår) och judar (vad jag förstår) kunna äta maten.

Vegansk kost är dessutom något jag gör i princip dagligen så jag kan slänga ihop nått på kort tid.

Skulle en gäst äta LCHF har jag däremot ingen aning om vad jag skulle kunna göra.

l'm back

Annons:
Intehärutandär
5/14/15, 9:47 PM
#14

Jag är vegetarian så jag kan bjuda hela gården på min mat (de äter halal eller kyckling/lamm). Aldrig varit med om att sonen haft kompisar hemma med speciell kost, men om så får jag naturligtvis anpassa lite så dem kan äta med. Oavsett om det gäller laktos, gluten, nötter eller religion. 

Jag tar för givet att de försöker för min skull om jag kommer bort på middag, äääven om jag kan äta lite bröd och pasta typ. Är liten i maten, så jag bryr mig inte. Hade mitt barn varit allergiker eller vegetarian och skulle bort, så hade jag skickat med glutenfri pasta t ex eller en matlåda med något specifikt.

[TanatosNyx]
5/15/15, 3:30 PM
#15

Om det är planerat att en kompis kommer och stannar över maten så kommer vi självklart att planera in så att maten passar alla, oavsett skäl. Blir det lite hastigt och lustigt att någon stannar på mat så får vi ju göra vad vi kan för att lösa det.

Vet man om att närmsta vännerna har speciell kost så kan man ju alltid ha något i frysen "i nödfall". 

Jag är van att laga allergianpassad kost, så jag känner mig trygg i att fixa det. Kommer inte efterfråga att allergiker tar med sig egen mat hit.

AnnaFagerell
5/17/15, 7:07 AM
#16

Min dotter har en kompis som inte tål någonting enligt mig så när hon är hos oss ber jag mamman ta med mat åt henne

Medarbetare på djurskydd.ifokus

jackiejohn
5/17/15, 4:36 PM
#17

Jag är van vid allergi (gluten främst) så jag har sådan produkter hemma alltid då det finns i familjen och jag själv blev utredd för glutenintolerans men det var inte det. Så jag har ätit glutenfritt i flera år och är helt bekväm med den allergin har även kommit in laktos i släkten nu så det är bara att lära sig! :) Så kommer dottern ha kompisar men allergier/andra matvanor än oss så kommer jag att göra mat som denne kan äta efter bästa förmåga, men skulle det bli hastigt och lustig en extra matgäst som inte brukar vara hemma hos oss kan det blir trixigt.. Och är det någon mat jag inte är van att laga så kommer jag leta recept alt fråga barnets förälder men då vill jag gärna veta i god tid så man hinner hitta nåt och eventuellt handla :) Finns inget värre än när man nonchaleras, när jag utreddes så skulle jag äta strikt glutenfritt och köpte även hem basvaror till denna personen så som pasta, maizena, mjöl, bröd.. Och varje gång vi blev bjudna dit på mat så när vi satte oss till bordet "du kan inte äta såsen/köttet/pastan (eller vad det nu var) men vill du ha créme fresch och potatis?" Tilläggas att jag hade visat och sagt att ring så och fråga om du är osäker men detta total ignorerades och i mina ögon är det ren och skär respektlöshet..

[Thiah]
5/17/15, 5:22 PM
#18

#17 respektlöst till tusen! En bekants svärmor gör ännu likadant och hon är "enbart" laktosintoleranta. Dom har varit tillsammans i säkert 15år nu…. Så himla svårt är det inte(åtminstone inte efter första gången :) )

tlover
5/17/15, 9:52 PM
#19

Ta med egen mat får jag alltid göra om inte det är till min egen mamma. Tyvärr vänjer man sig men det är lite därför jag inte vill att det ska behöva vara samma hos oss.

Däremot brukar jag säga tex "Vi har x och y vill du ha nått annat får du köpa med dig". Det är däremot till vuxna besökare.

l'm back

jackiejohn
5/17/15, 11:28 PM
#20

18# Ja men precis! Kan även tala om att denna människa kallar sig nötallergiker (blir torr i halsen av att äta nötter..) och jag har alltid sett till att hon kan äta det som bjuds när de kommer hit, har jag vi kalas tex bjudit på Budapest så är det BIG nono(!) det är ju mandel så jag har gjort egen dessert till henne och fått svarta blickar som tack, men prinsesstårta är det absolut bästa hon vet för det är det ju inte mandel i nej nej.. 😁 Jag har på makens inrådan slutat göra alternativ till henne och sist mumsade hon glatt i sig mina vaniljbullar med hackad mandel på så jaa.. Nej jag försöker och kommer alltid försöka ha mat som alla kan äta oavsett allergi eller diet 😊 På dotterns dop beställde jag tårtorna glutenfria och bakade en lchf paj då det finns 4st i släkten som äter lchf, första försöket och det blev en fullträff 😊

Annons:
[TanatosNyx]
5/18/15, 12:52 AM
#21

#20 Oh my gosh!… Hahaha 😂 (jag är riktig nötallergiker ifall nån funderar över vad som är så lustigt)

tlover
5/18/15, 9:55 AM
#22

#20 Jag tål inte mandel (korsallergi) men jag tål faktiskt marsipan (i alla fall i den lilla mängden som finns på prinsesstårta.)

Men då är ju det värsta som händer om jag får i mig mandel (i den mängd jag inte tål) att det börjar klia i munnen och jag får utslag. Det är inte kul men inte heller dödligt.

l'm back

Ria74
5/18/15, 10:03 AM
#23

Jag är nötallergiker och skulle jag få i mig främst hasselnöt så svullnar halsen igen och det blir ilfart till sjukhus. Ändå har jag varit hos folk som försökt lura mig att nejdå det finns inga nötter i tårtan, dom verkar inte förstå hur allvarligt det faktiskt är.

Numera låter jag sambon smaka först och avgöra om det finns nötter i den om det inte syns från utsidan såklart. Därför är jag alltid noga med alla som har allergier och som kommer hem till oss, vill inte att dom ska få en reaktion pga min mat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
5/18/15, 10:08 AM
#24

#23 Jag har också varit med om att folk medvetet försökt att lura i mig nötter (då också oftast hasselnötter som jag reagerar mest på, det ska visst vara roligt att se
hur mycket utslag jag får).

l'm back

Ria74
5/18/15, 10:16 AM
#25

#24 Folk som inte själva är allergisk kan nog inte förstå allvaret i det. Måste ju vara väldigt kul när du får utslag eller min hals svullnar igen (ironi).

Vet inte hur många chokladaskar jag fått genom åren som är fulla med nötter särskilt av en släkting. Numera ger jag tillbaka asken när hen fyller år nästa gång, förhoppningsvis fattar hen vinken tillslut 😈

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
5/18/15, 11:16 AM
#26

Herregud vad har ni för folk runt er?! Skulle aldrig komma på tanken att servera nöt till en nötallergisk. Skulle jag veta att en sån kommer hem till oss skulle jag noggrant kolla det jag köper(bakar mest eget och då vet man ju)

Ria74
5/18/15, 11:42 AM
#27

#26 Nej, men du vet väl att nötallergi är bara inbillning ;) i alla fall om du frågar min släkting.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
jackiejohn
5/18/15, 11:55 AM
#28

Vill bara klar göra att personen i fråga har vetat om när det är nötter i/på och valt att äta ändå, jag skulle aldrig få för mig att lura någon på de viset! Hon sa själv senast här för ett tag sen att hon inte alls är nötallergiker hon tycker mest bara nötter är torrt (blir torr i munnen om hon äter en näve nötter, men det blir jag med) så jag kunde sluta upp med att ge henne annan mat/fika och då gjorde jag det med inrådan av maken att göra som hon sa därför slutatde jag.. Har en vän som är nötallergiker och varken prinsess/Budapest eller nåt sånt går för henne, men kan tänka mig att det finns olika grader av hur man reagerar inom nötallergin också? :)

Upp till toppen
Annons: