Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 2984 ggr
Ria74
5/5/15, 5:31 PM

Löss - förebygga?

Var på föräldramöte igårkväll och fick reda på att det fortfarande går löss på förskolan. Gissa om vi alla satt och försökte låta bli att klia oss i huvudet 😉

Jag har kammat dotterns hår med luskam och mitt eget också för säkerhets skull och vi har inga löss. Men frågan är hur kan man förebygga så man slipper? Går det ens att förebygga?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
hahael
5/5/15, 5:33 PM
#1

Det finns spray som man sprejar i håret som ska förebygga löss :)

Vet att Linicin har en "Prevent spray" som ska funka bra

Sen är det ju det vanliga att inte ha andras mössor eller kamma sig med någon annans borste.

Klart att laxen ska ha en jolle

Velinga1984
5/5/15, 5:34 PM
#2

#0 Som undersköterska så säger jag nej till att använda medel i onödan, det byggs upp resistenta stammar till slut. Men bara kamma, kamma och kamma.

OlgaMaria
5/5/15, 5:37 PM
#3

Det är lätt att bli av med löss om man får dem. Ifall man håller koll varje dag så upptäcker man dem och kan kamma bort dem. Antingen får man bort den första lusen innan den hinner lägga ägg eller så kammar man bort de nya, bortåt 10 lössen som kommer när äggen kläcks.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
5/5/15, 5:37 PM
#4

Någon mamma påstod att det hjälpte med balsam i håret som inte tvättades ur, en annan sa att man skulle fläta håret hårt och sen spraya med hårspray över för att få en hinna liksom.

Vi får köra med kam ett tag då för att hålla koll. Detta är enda gången jag är glad att dottern inte har så tjockt och långt hår 😉

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
5/5/15, 6:29 PM
#5

Säger som velinga. Är redan problem med svårborttagna löss. Det där med fläta och hårspray låter väl inte helt galet i mina öron. Sen måste förskolan sköta sitt. Allt tyg/mjukisar/ utklädningskläder osv ska bort och tvättas. Sen vara noga med att barnen inte lånar varandras mössor eller gnuggar huvudena emot varandea. Typ :p

AnnaFagerell
5/5/15, 7:55 PM
#6

Använder prevent spray och den är inte resistensfrsmkallande för schampo. Flätar dotterns hår så ofta jag kan innan skolan. Man kan förebygga genom att påpeka att man inte lånar andras kammar och mössor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
OlgaMaria
5/5/15, 8:45 PM
#7

Ja preventspray är nog ingen fara att använda, och det finns olika naturliga alternativ med eteriska oljor.

Schampoo verkar dock skapa resistens och är inte ens särskilt nödvändigt att använda. Jag och dottern hade löss i höstas och vi använde bara kam. Går fint att bli av med lössen om man bara kammar noggrannt och håller koll varje dag under en period ifall det skulle kläckas ägg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[kerstinthemilklover]
5/12/15, 10:15 AM
#8

En enkel lusförebyggande regel är att alltid förvara mössa och vantar i jackärmen i stället för på hatthyllan där lössen byter mössor.

Inkanyezi
5/24/15, 7:56 AM
#9

Prevent, likt de flesta medel som anses förebygga eller ta död på insekter är inte så oskyldigt som reklamen gör gällande. Nu blir väl inte utsläppen särskilt stora, men pyretrin är ändå en substans som kan vålla problem, och det är tillsatt i Prevent just för att det dödar insekter genom att angripa nervsystemet. Biverkningar på människor är också noterade, och det dödar inte bara löss, utan också katter.

Eftersom reklamen för Prevent är missvisande, ja direkt lögnaktig, skulle jag av det skälet helt avstå från produkten även om den är verksam mot löss och inte överdrivet giftig för miljön.

Det finns giftfria metoder att ta död på löss om man väl har fått dem. Den elektriska luskammen fungerar faktiskt, och man kan också använda den gamla husmorsmetoden med olja, eller vanligt koksalt, som dock kan vara irriterande för huden hos en del.

Upp till toppen
Annons: