Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1358 ggr
tlover
4/29/15, 10:09 AM

Hur länge hade era barn blöja?

Igår var det på tv4 nyheterna om att barn går med blöja längre och längre.

Själv trodde jag innan jag fick barn att man slutar med blöja i 1-2 år åldern men snittet är visst i 4 års åldern nu så jag blev nyfiken på hur det är här på forumet.

Jag gör en omröstning så att man ska kunna svara utan att skriva om man tycker det är skämmigt eller så men om ni skriver säg gärna när ni började potträna också och om ni hade tygisar eller engångs.

l'm back

Annons:
NinniH
4/29/15, 10:15 AM
#1

Min son är 1½ år och vi har precis börjat introducera pottan, eftersom han ändå alltid följer med mig in på toan. Återstår att se när han är redo att bli blöjfri. Använder för övrigt engångsblöjor.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

tlover
4/29/15, 10:18 AM
#2

Här är det blöjor fortfarande, hon är ju bara 3 månader än så länge och vi körde inte med blöjfritt från början (även om det är intressant så har jag varken tid eller ork för det).

Vi har tygisar och kommer att börja vänja henne med pottan så snart hon sitter stadigt, om hon slutar snart efter det eller inte blir lite på hur det går.

l'm back

JossanH
4/29/15, 11:26 AM
#3

Jag skrev att vi slutat men hon har ju faktiskt nattblöja fortfarande och är 2,5 år. Har sällan haft blöja på henne efter 2 års ålder, men i början ville hon ha en blöja att bajsa i. Minsta på 9,5 månader har blöja men pottas också. Hon gör i stort sett alltid något på pottan när man sätter henne där. Blöjorna idag är så "bra" så barnen lär sig inte känna när de kissar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
4/29/15, 11:32 AM
#4

#3 "Blöjorna idag är så "bra" så barnen lär sig inte känna när de kissar."

På det sättet tror jag det blir enklare för oss, vi har ju tygblöjor och hon känner om hon pissat, det märker vi 🙂

Faktum är att hon gärna pissar vid blöjbytet (kanske vet hon att hon inte behöver gå blöt då?) så jag tror det kommer att gå någorlunda enkelt (jämfört med folk som har engångsblöjor).

l'm back

soundtrack
4/29/15, 3:00 PM
#5

Alice är bara 8 mån så vi använder blöjor fortfarande. Men sen ett par månader sedan pottas hon även. Det var främst för magen då hon ogärna bajsade i blöjan. Innan kissade hon gärna så fort man tog av blöjan, nu har hon lärt sig att hon alltid får sitta på pottan så då brukar det komna då istället. Jag känner ingen stress att få henne blöjfri, men jag hoppas att det tidiga pottandet kommer underlätta :)

[WickedAlly]
4/29/15, 3:08 PM
#6

Sonen är nyss fyllda ett och vi började potta för några månader sedan. Går sådär, han vill trots underhållning inte sitta där längre än på sin höjd en halvminut. Men vi har inte bråttom, fast jag ser gärna att han är torr dagtid till hösten. Och senast till nästa januari då det nog blir förskolestart för honom. Då är han nästan två.

Annons:
malinroth
4/29/15, 4:42 PM
#7

Svante använder fortfarande blöja, han är nu 14 månader. Han kissar och bajsar dock på pottan och har gjort sedan han var 6-7månader tror jag det var. Det går lite upp och ner dock, i någon månad bajsade han nästan bara på pottan men det går lite upp och ner beroende på hur ofta han bajsar och om jag hinner märka att det är på G. Känner ingen stress än men det är skönt att han är van att kissa och bajsa på pottan, det underlättar nog när man ska försöka få honom torr :)

ChristineL
4/29/15, 5:08 PM
#8

Började rutinpotta vid 7 månader, blöjfri dagtid vid 1 år och 9 månader. Vi har varvat tygisar/trainingpants med engångs.

PogoPedagog
4/29/15, 9:20 PM
#9

Valde blöjfri innan två en kom på att vi ju oxå har nattblöjan kvar. Slutade med blöja vid 1,5 år men han behövde mycket hjälp och skötte det inte helt själv förän vid över två år.

Använder tygisar och en del engångs. Började potta vid ca 5-6 mån tror jag.

regskylt
5/2/15, 9:19 AM
#10

två år och en månad så rök dagblöjan. Hon ville inte helt men hon kissade allt på en gång och småskvätte inte, så det var dags. hon hade suttit på pottan sedan 1års ålder men sällan det kom något i den. När hon väl skulle kissa utan blöjan så bad hon om den men jag satte henne på pottan och arg var hon först, men lycklig när hon lyckades. sedan dess har hon inte kissat i blöja dagtid. Nattblöjan försvann vid ca 3 års ålder.

Upp till toppen
Annons: