Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1782 ggr
ChristineL
4/17/15, 9:45 PM

Efter spjälsängen..?

Det börjar bli dags för tösen att få en ny säng, och då är frågan vad? Vi vill inte ha en växa-säng eller juniorsäng, så långt har vi kommit. Funderar på Flaxa från Ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09031912/ Smidigt med förvaring under, hon kan ha som utklädningslåda tänkte jag ;)

Ni som har en fullstor säng till era barn, vad har ni?

Annons:
[WickedAlly]
4/17/15, 9:57 PM
#1

Den där sängen var ju jättefin, den ska jag föreslå för gubben att vi köper till Wille sen. Bra med fullstor säng så att man själv kan få plats :)

ChristineL
4/17/15, 10:02 PM
#2

#1 - Ja, men lite så tänker vi också. Och så slipper man köpa ytterligare en ny säng om några år, den här bör ju klara sig till hon är 15 minst.

Ladydragon
4/17/15, 10:09 PM
#3

nja mitt råd är i alla fall att börja med växasäng eller juniorsäng det blir en väldigt stor säng till ett litet barn o tror nog det finns risk för att sängen inte kommer o användas då den upplevs för stor o skrämmande
dessutom är jag tämligen säker på att sängen inte kommer att hålla ända upp i tonåren barn sliter oerhört på sina sängar…mycket lek o bus brukar det bli och dessutom i tonåren så brukar ungarna vilja ha en ny säng 

härhemma hade det aldrig funkat med en så stor redan från början och jag valde att börja med växasäng o sen juniorsäng för att nu i tonåren välja en liknande säng som T.S länkar till

ChristineL
4/18/15, 2:10 PM
#4

#3 - Jag förstår att det inte sker över en natt att vänja så små barn vid en ny säng. Men jag tror inte det blir några större problem, hon har ju tom somnat själv i vår säng, och med tanke på hur mycket gosedjur hon har i sängen… ;)

Hemma hos oss är det inte tillåtet att busa i sängen utan det är en fridfull plats där man vilar sig.

PogoPedagog
4/18/15, 9:15 PM
#5

Vi ställde inte undan spjälsängen utan den står kvar i rummet och det är jag glad för de där nätterna när Bastian vägrar sova och springer upp och ska leka en gång i halvtimmen. Han får några chanser sen blir det spjälsängen om han inte stannar i sin säng.

[Thiah]
4/19/15, 6:44 AM
#6

Vi köper också en sådan säng när det är dags. Helt ärligt så försöker jag tänka ekonomiskt också. Slipper gärna sätta ut pengar på sängar oftare än absolut nödvändigt. Sen räcker knappt varan 160säng till åt Joels rullande så jag tror det blir vrå.

Annons:
ChristineL
4/19/15, 7:47 AM
#7

#5 - Jo den får stå kvar ett tag så det blir en övergångsperiod

#6 - Jag är också orolig för att hon ska rulla över kanten, men vi lägger väl en madrass på golvet bredvid i början så hon landar så hårt om det skulle vara så.

[Thiah]
4/19/15, 7:53 AM
#8

#7 här har vi redan fått göra mjukt under om han sover i vår säng. Mjukt under eller göra kuddfort runt :)

Velinga1984
4/19/15, 11:53 AM
#9

Äldsta sonen hade madrass på 1.05 , som låg på golvet när han bytte från spjälsängen vid 8-9 månaders ålder. Den hade han i några år, tills det blev en loftsäng. 

Yngsta sonen har en sån här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49034094/ . . Han är 16 månader och har aldrig ramlat ur sängen i sömnen. Gjorde iofs aldrig storebror heller i sin säng.

malinroth
4/19/15, 8:22 PM
#10

Svante sover med mig men när han vill börja sova i egen säng får han en vanlig resårmadrass med gavel, minst 90cm men kanske att han får den 120 sängen vi sover i nu. Vill kunna ligga bredvid vid nattning och läsning utan att det blir för obekvämt.

Intehärutandär
4/20/15, 1:20 AM
#11

Vi gick direkt på en 90 säng. Men han sov aldrig i spjälsäng heller, utan med mig.

OlgaMaria
4/21/15, 4:56 AM
#12

Mina barn rullar runt mycket i sömnen så det känns absolut nödvändigt med bra skydd vid kanten. Skulle aldrig gå över till en sån säng efter spjälsäng. Min dotter hade en växasäng med lite för dåligt skydd på kanten och så bytte hon till riktig säng när hon var 3,5 (gästsängen stod i hennes rum och efter hand ville hon sova i den istället). Men hon har ramlat ur båda sängarna massor med gånger! Lillebror, snart 3 år, har en växasäng med bra kantskydd och han har ramlat ur den en gång. Men då måste han liksom ha klättrat över kanten i sömnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
4/21/15, 10:25 PM
#13

Det där med storlek på säng är nog väldigt individuellt. Vår 2,5 åring sover ju alltid själv i vår familjesäng innan vi går och lägger oss och den är 2,5 m bred :) Hennes egna säng är en kökssoffa som är omgjord med madrass men den har hon aldrig använt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
JeFo
4/26/15, 7:52 AM
#14

Vår äldsta gick från spjäl till stor utan problem och tidigt. Nr2 vägrade lämna spjälsängen. Hon var 3 år när hon valde att sluta. Hon fick en liten säng men det gick inte. Vi tog bort spjälsängen och då fanns ju inget val. Holly kommer få ärva lilla sängen då de andra två precis fått våningssängar. Så en sådan får hon väl ärva sen. Har sängar i olika storlekar så får väl se vad som passar bäst. Tror det beror mycket på barnet vad som fungerar. Nr2 hade aldrig klarat en stor säng. Hon ville ha det litet och mysigt.

typjessica
4/26/15, 5:45 PM
#15

#13 familje säng, det lät härligt!

ChristineL
4/26/15, 5:53 PM
#16

Vi ska iaf åka till ikea imorron och titta närmare på sängar :)

Ria74
4/27/15, 9:48 AM
#17

Vi kör samsovning än så länge och tror det blir en 90-säng till när hon vill ha egen. Tanken är att det ska ställas bredvid vår säng  så det blir en stor familjesäng och sen succesivt flyttas längre och längre bort när hon känner sig redo.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
4/27/15, 1:41 PM
#18

Alltså, man får ju jäkligt bra service på ikea! Nu lutar det mest åt denna http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00228705/?query=00228705

Mabrotnosh
5/8/15, 11:10 PM
#19

Här kommer vi köpa en växa säng. När hon blir så stor att hon kan prata och behöver en större säng så får hon välja den själv. Då kommer den också att användas för här vill vi inte ha några bra i våran säng med samsovning och grejer.

Fia81
5/19/15, 4:24 PM
#20

 Vi köpte en 90x200 säng direkt… fungerade alldeles utmärkt :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Annons:
Upp till toppen
Annons: