Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 7421 ggr
Destany
2015-04-15 14:38

Hur mycket kokosolja i välling?

Fick rådet att ge kokosolja till min 22 månaders o nu har jag köpt det o försöka googla hur mycket man ska blanda i utan o hitta det så nu frågar jag här.

Annons:
[WickedAlly]
2015-04-15 15:16
#1

Jag använder visserligen rapsolja men jag tar i alla fall en tesked till en hel portion gröt, borde vara samma med välling.

Hade dock börjat med en kvarts, sedan en halv osv om det gällde kokosolja för vissa får lite jobbigt med magen annars. Men att trappa upp funkar fint.

Får jag fråga varför du fått rådet? Har funderat på att gå över till det jag också nämligen.

Edit: Såg nu i pott-tråden vad det gällde :)
Är de fullkornsvälling han äter? Extra fibrer hjälper ofta en trög mage så det kan ju vara värt att prova om ni inte gjort det.

Destany
2015-04-15 15:52
#2

Hej har precis bytts till havre välling. Här pratat med en sköterska inom förstoppning o han tyckte det var bra att vi inte gav fullkornsvälling längre. Jag gav en halv tesked innan. Men sköterskan har skickat ett recept på movicol nu som vi ska prova så ska nog vänta lite med kokosolja.

[WickedAlly]
2015-04-15 15:57
#3

Hm, vad märkligt att ha sagt så. Ska absolut inte säga att han har fel, men överallt annars så hör man ju tvärtom. 

Hoppas medicinen hjälper :)

Destany
2015-04-15 16:21
#4

Jo man har ju hört det Men för mycket fullkorn o fiber kan ge motsatt effekt o sonen är kräsen med maten o äter knäckebröd så han har säkert fått för mycket fiber o fullkorn. Googlade o där var många som gav havre välling istället. Tack jo får hoppas det 😊

ChristineL
2015-04-15 17:25
#5

En liten klick, knappt en tesked tar vi efter att vällingen är värmd :)

[WickedAlly]
2015-04-15 22:35
#6

#4 ah, ja det är ju sant. Verkligen inte lätt sånt här :o

Annons:
OlgaMaria
2015-04-16 10:16
#7

Man kan ha så mycket kokosolja man vill, men det viktiga är att bara börja med små mängder. Kokosolja är en aktiv olja med antibakteriella egenskaper m.m. så det kan bli starkt om man tar mycket första gångerna. Så man börjar med lite och ökar försiktigt. 

Finns ju massor med saker man kan göra mot förstoppning. Skulle hellre prova kokosolja och andra saker istället för att ta till movicol och andra mediciner, men det beror ju på hur pass förstoppad han är. Du kan också ha i mer rapsolja medan du ökar på kokosoljan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Destany
2015-04-16 11:16
#8

#7 kan nog lugnt säga att jag provat alla huskurer som finns. Utan att de har hjälpt. Har försökt allt i hans korta liv. Men hans mage Blir inte bättre snarare sämre. Han var så förstoppad för två veckor sen så han kräkte massor. Tro mig jag jubblar inte att jag måste trycka i honom en massa medicin men när han gråter o springer runt i lägenheten i förtvivlan för att han bajsar då gör jag ALLT för att han ska sluta bli förstoppad o ha så ont när han måste bajsa. Så jag väljer medicinerna för att tre dagar i rad pumpa in vatten i sin son vill jag inte göra igen. Jag vill bara att han ska få leva normalt

OlgaMaria
2015-04-16 11:30
#9

#8 Stackars! ❤️ Men du kan börja med kokosolja samtidigt som movicolen. Det är inga problem. Moviocol är ju väldigt skonsamt. Jag har också provat allt, både huskurer och mediciner. 😉

Har de inte funderat kring om han kan vara allergisk mot något, typ mjölk eller gluten?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Destany
2015-04-16 11:37
#10

Nej det är först nu som vi fått hjälp så vi är bara i början av utredningen. Han har haft problem med magen sen han föddes men blivit värre. Allt började när vi fick åka in akut för två veckor sen då det var tvärstopp. Vi träffade rätt människor inom vården som tog det på allvar o äntligen hjälper oss. Nu i början ska han få en hög dos med movicol så vet inte om man kan använda kokosolja då oxå eller om det slår ut magen helt. Ska börja med movicolen idag fick det utskrivet igår till han. Jag gav han kokosolja i vällingen igår o i morse.

OlgaMaria
2015-04-16 12:07
#11

Lycka till! I början brukar det behövas en hel del movicol för att få fart på magen, sen får man ganska snabbt gå ner i dos, eller kanske göra uppehåll, för att inte få för mycket fart.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: